یافته محققان سوئیسی؛ مصرف منظم نوشابه های گازدار باعث تغییر ساختار مغز می شود

محققان در یک مطالعه نشان داده اند که مصرف منظم کافئین می تواند ماده خاکستری مغز را تغییر دهد. با این وجود به نظر می آید این اثر موقتی است.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از ساینس دیلی، قهوه، نوشابه های گازدار و نوشابه های انرژی زا از پرمصرف ترین نوشیدنی های حاوی کافئین در دنیا هستند.
کافئین به اغلب ما کمک می نماید تا هوشیارتر باشیم. با این وجود، اگر در شب مصرف شود، می تواند خواب را مختل کند. کمبود خواب می تواند به نوبه خود بر روی ماده خاکستری مغز تاثیر بگذارد. از اینرو محققان دانشگاه باسل سوئیس به بررسی این مورد پرداختند که آیا مصرف منظم کافئین به علت کم خوابی می تواند بر ساختار مغز تاثیر بگذارد.
یافته ها نشان داد کافئین مصرف شده بعنوان بخشی از مطالعه منجر به خواب نامناسب نشد. با این وجود، محققان تغییرات در ماده خاکستری را مشاهده نمودند. ماده خاکستری به قسمتهایی از سیستم عصبی مرکزی اشاره دارد که در درجه اول از سلول های عصبی تشکیل شده است، در حالیکه ماده سفید عمدتاً شامل مسیرهای عصبی است.
گروهی متشکل از ۲۰ جوان سالم که همه آنها به صورت منظم روزانه قهوه می نوشیدند، در این مطالعه شرکت کردند. به آنها قرص های داده شد تا در طول دو دوره ۱۰ روزه مصرف کنند و از آنها خواسته شد که در این زمان کافئین دیگری مصرف نکنند.
در طی یک دوره مطالعه، آنها قرص های حاوی کافئین دریافت نمودند. در دوره دیگر، قرص هایی که هیچ ماده مؤثری نداشت (دارونما) دریافت نمودند. در انتها هر دوره ۱۰ روزه، محققان حجم ماده خاکستری افراد را با استفاده از اسکن مغز بررسی کردند. آنها همینطور با ثبت فعالیت الکتریکی مغز (EEG)، کیفیت خواب شرکت کنندگان را در آزمایشگاه خواب ارزیابی کردند.
مقایسه داده ها نشان داد که عمق خواب شرکت کنندگان بدون در نظر گرفتن اینکه کافئین یا کپسول های دارونما مصرف کرده اند، برابر است. اما تفاوت قابل توجهی در ماده خاکستری هر دو دوره مشخص شد. پس از ۱۰ روز مصرف دارونما یعنی عدم مصرف کافئین، حجم ماده خاکستری بیشتر از مدت زمان مشابه دریافت کپسول های کافئین بود.
این تفاوت بخصوص در لوب گیجگاهی داخلی راست، همچون هیپوکامپ، منطقه ای از مغز که برای تثبیت حافظه ضروری می باشد، چشم گیر بود.
دکتر کارولین ریچرت تاکید می کند: «نتایج ما لزوماً به این مفهوم نیست که مصرف کافئین روی مغز تاثیر منفی دارد. اما مصرف روزانه کافئین به صورت واضح بر سخت افزار شناختی ما تاثیر می گذارد که احتیاج به مطالعات بیشتری در این حوزه است.»
اگرچه به نظر می آید که کافئین حجم ماده خاکستری را می کاهد، اما فقط بعد از ۱۰ روز پرهیز از مصرف قهوه، به صورت قابل توجهی در افراد مورد آزمایش احیا شد از اینرو احتمالاً این تغییرات موقتی است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.