توصیه های تغذیه ای روزه داری؛ روزه خود را به چه صورت افطار نماییم

یسکافه: یک متخصص تغذیه بالینی، به بایدها و نبایدهای رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان اشاره نمود و در مورد خوردنی های افطار و سحر، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر، مینا عبداللهی، با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان با رعایت اصول صحیح تغذیه می توان روزه داری صحیح توأم با ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی را تجربه کرد، اضافه کرد: معمولاً تعداد وعده های غذایی در هنگام روزه داری از سه وعده اصلی و دو تا سه میان وعده، به دو وعده اصلی و یک میان وعده کاهش پیدا می کند. بدین سبب مواد مورد نیاز بدن باید بوسیله تعداد وعده های غذایی کم دریافت شود.
وی افزود: باید توجه کرد که هر روز پس از افطار (یک تا چند ساعت بعد) دو یا سه عدد میوه مصرف شود. همین طور می توانید بجای یک عدد میوه، نصف لیوان آب میوه طبیعی مصرف کنید. اهتمام کنید پس از افطار چند عدد بادام، فندق، پسته و…، بخورید.
عبداللهی اظهار داشت: میزان مایعات مصرفی روزه دار ۶ تا هشت لیوان در روز سفارش می شود که بهتر است بین دو وعده غذایی تقسیم شود. از مصرف زیاد قهوه و نوشابه های گازدار خودداری کنید، برای اینکه سبب افزایش دفع مایعات و تشنگی می شوند.
وی اضافه کرد: پرخوری و مصرف بیش از اندازه غذاهای پرچرب و شیرین مانند نان خامه ای، زولبیا، بامیه، حلوا و شله زرد سفارش نمی گردد. از غذاهای آب پز، کبابی یا بخارپز بجای غذاهای سرخ شده استفاده کنید. از نان های سبوس دار مانند نان سنگک استفاده کنید.
این متخصص تغذیه بالینی اظهار داشت: از مصرف انواع دسرها و شیرینی های حاوی شکر زیاد در برنامه افطار و سحر خودداری کنید. بجای مصرف زولبیا و بامیه، از خرما استفاده کنید.
عبداللهی در مورد وعده افطار، اضافه کرد: افطار را باید با یک وعده غذایی ساده مانند یک صبحانه معمولی شروع کرد و بهتر است روزه با شیر و یا آب ولرم، خرما یا چای کمرنگ باز شود و به تدریج مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر، گردو و سوپ مصرف شود.
وی اشاره کرد: مصرف مواد غذایی شیرین، اما با شیرینی طبیعی در هنگام افطار بسیار ضروری می باشد. بدین سبب مصرف خرما، کشمش و یا افزودن یک قاشق چای خوری شکر به شیر مفیدست توجه گردد که از غذاهای زودهضم مانند حلیم بدون روغن، پوره سیب زمینی، انواع خورش و یا خوراک کم چرب (خوراک مرغ و سبزی های آب پز)، خوراک گوشت کم چرب، انواع سوپ و یا آش رقیق در افطار استفاده گردد.
عبداللهی در مورد وعده سحری نیز گفت: سحری سبک خورده شده و از مصرف غذاهای چرب و پر حجم برای سحری پرهیز شود. برای سحری باید غذاهایی انتخاب شوند که قند خون را به آهستگی می افزایند. پس بهترین مواد غذایی برای سحری نان سبوس دار، سبزی، حبوبات، میوه ها و مواد غذایی دارای پروتئین است. در هنگام سحر اهتمام شود از مواد غذایی دارای الیاف مانند غلات کامل، حبوبات (جو، عدس، لوبیا)، ماکارونی، سیب زمینی و سبزی ها بجای قند، مربا، نان های بدون سبوس مصرف شود.
وی اظهار داشت: به هنگام سحر بهتر است از مصرف مواد قندی و شیرین پرهیز گردد، چونکه این مواد می توانند در طول روز با افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون ایجاد گرسنگی را به همراه داشته باشند. در وعده سحری از میوه های آبدار، سبزی و سالاد استفاده گردد. سفارش می شود از مصرف زیاد نمک خودداری نمایید برای اینکه سبب احساس تشنگی در ساعات روز خواهد شد. در سحری یک تا دو لیوان آب بنوشید و از خوردن آب زیاد هنگام سحر بمنظور جلوگیری از تشنگی در طول روز پرهیز نمایید.
عبداللهی اضافه کرد: بهتراست پس از خوردن سحری نخوابید برای اینکه وضعیت درازکش سبب برگشت مواد غذایی به مری و ترش کردن می شود. این کار در طولانی مدت موجب سوزش سر دل و بیماری رفلکس در افراد مستعد می گردد. مصرف غذاهای سرخ شده باید محدود شود چونکه موجب اختلال در هضم، سوزش سر دل و افزایش وزن می شود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.