روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: طبق برنامه وزارت بهداشت، تا آخر تیر ۱۳ میلیون نفر گروه پرخطر واکسینه می شوند

به گزارش یسکافه دویست و بیست و سومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز یکشنبه به ریاست رئیس جمهور برگزار گردید. در ابتدای این جلسه پیرو تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای تأمین منابع لازم و اولویت بخشی در پرداخت های ضروری تهیه، تأمین و خرید واکسن، دستگاههای مختلف گزارش های اقدامات انجام شده در این حوزه را ارائه کردند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، تهیه و تأمین واکسن از صندوق کوواکس و خرید و واردات واکسن مطابق توافقات انجام شده با بعضی از کشورها، تسریع در پرداخت منابع تخصیص یافته و هماهنگی های لازم میان دستگاهها برای پیشبرد امور، همچون مباحث مطرح شده در این نشست برای تأمین فوری واکسن بود.
رییس جمهور با اشاره به اهمیت اجرای سند واکسیناسیون، اظهار داشت: باآنکه مسیر تهیه و تأمین واکسن چندان هموار و آسان نیست اما به رغم محدودیت هایی که در این خصوص در جهان وجود دارد و همینطور به جهت محدودیت های تحریمی در زمینه اختصاص منابع ارزی آن، با توجه به تلاش ها و اقدامات انجام شده می توانیم امیدوار باشیم که تأمین و واردات واکسن به یک روال قطعی با سرعت لازم برسد به شکلی که هیچ ناهماهنگی و مانعی در این راه وجود نداشته باشد.
روحانی با اشاره به مأموریت و وظایف دستگاه های مختلف در این خصوص اضافه کرد: همان گونه که دولت اعلام نموده است، تهیه، تأمین و ساخت واکسن اصلی ترین اولویت کاری سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان بوده که البته دراین زمینه وزارت امور خارجه هم اهتمام ویژه و موثری در دستور کار خود قرار داده است.
رییس جمهور اشاره کرد: اولویت سیاستی دولت، ایجاد توان تولید داخلی در امر واکسن است، ولی از نظر زمانی تا رسیدن به نقطه تکافوی تأمین داخلی، برای حفظ جان مردم نباید زمان را از دست داد و نیاز کشور باید از محل واردات واکسن تامین گردد به همین دلیل وزارت بهداشت همزمان با واردات، برای خرید واکسن تولید داخل از تولید کنندگان داخلی، قرارداد منعقد کرده و پرداخت های لازم را صورت می دهد.
رییس جمهور با تاکید بر اجبار اجرای سند واکسیناسیون، اظهار داشت: طبق برنامه وزارت بهداشت و درمان تا آخر تیرماه ۱۳ میلیون نفر گروه پرخطر در کشور، واکسینه خواهند شد و روند اجرای عملیات واکسیناسیون به نحوی انجام خواهد گرفت که تزریق روزانه واکسن در سایت مربوطه ثبت و به طور منظم افزایش یابد.
در این جلسه، پشتیبانی از خانوارها و کسب و کارهای صدمه دیده از کرونا در سال ۱۴۰۰ با عرضه بسته های حمایتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تاکید شد با توجه به این که اصناف در طول یکسال گذشته با همه توان خود به میدان آمدند و با وجود زیان مالی گسترده، به ادامه حیات اقتصادی کشور کمک کردند، لازم است حمایت های جامع دولت از اصناف، خانواده ها و کسب و کارهای آسیب‏دیده تا آخر شیوع ویروس کرونا ادامه یابد.
روحانی بعد از گزارش سازمان برنامه و بودجه از میزان حمایت های مختلف همچون کسب وکارها و خانوارهای صدمه دیده از کرونا در سال قبل و برنامه های حمایتی امسال دراین زمینه، اظهار داشت: صدمه گسترده پاندمی کووید ۱۹ به اقتصاد، مانند خود این بیماری امری فراگیر و جهانی بوده و هیچ کشوری از خسارت های آن مصون نمانده است اما فشار اقتصادی این بیماری به کشور و ملت ما بسیار بیشتر و مضاعف بوده چون که ایران در شرایط سخت ترین و غیر انسانی ترین جنگ اقتصادی جهان، با این بیماری و عوارض ناشی از آن مقابله کرده است.
رییس جمهور با اشاره به اقدامات انجام شده دراین زمینه اظهار داشت: در شرایط جنگ اقتصادی با وجود پایین ترین میزان فروش نفت و دریافت ارز به جهت تحریم های سخت دشمن، دولت در سال قبل با تمهیدات قانونی لازم، به کسب وکارها و خانوارهای صدمه دیده از کرونا و تقویت زیرساخت های بهداشت و درمان و تأمین تجهیزات پزشکی و بدهی خود به گروه های مختلف همچون پرستاران به صورت پرداخت مستقیم، تسهیلات بانکی و یا افزایش توان خرید کمک کرده است و تصمیمات لازم را برای تسهیل کار و امهال فرصت های مالیاتی و تأمین اجتماعی را اتخاذ نموده است.
روحانی اضافه کرد: برای سال ۱۴۰۰ هم، پیشبینی های لازم برای تأمین واکسن و حمایت های مالی و بانکی انجام شده و به مرحله اجرا درخواهد آمد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.