ابتلای حدود ۹۰۰۰ هندی به عفونت قارچ سیاه

یسکافه: مقامات هند از ابتلای نزدیک به 9000 نفر به عفونت ˮقارچ سیاهˮ در این کشور خبر دادند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، همزمان با شیوع فزاینده عفونت کشنده قارچ سیاه در هند، مقامات این کشور از ابتلای بیش از ۸۸۰۰ نفر به این عفونت خبر دادند.
احتمال مرگ ناشی از این عفونت نادر موسوم به موکورمایکوزیس حدود ۵۰ درصد است و تعدادی از بیماران تنها با جراحی تخلیه چشم جان سالم به در می برند.
اما در ماه های اخیر، هند شاهد هزاران مورد بهبود یافته یا در حال درمان بیماری کووید-۱۹ بوده است. پزشکان معتقدند بین مصرف داروهای استروئید بمنظور درمان کووید-۱۹ و مبتلاشدن به این عفونت ارتباط وجود دارد. همین طور بیماران مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر هستند.
پزشکان هندی در گفت و گو با شبکه خبری بی بی سی اظهار کرده اند که این عفونت ۱۲ تا ۱۸ روز بعد از بهبودی بیماری کووید-۱۹ ظاهر می شود.
بگفته پزشکان هندی، ظرفیت بیمارستانهای جدید راه اندازی شده برای درمان بیماران مبتلا به این عفونت نادر در سراسر کشور به سرعت در حال تکمیل است. حالا عفونت قارچ سیاه نسبت به بیماری کووید-۱۹ چالش برانگیزتر شده است. چنانچه بیماران بموقع و به درستی تحت درمان قرار نگیرند، احتمال فوت بیمار تا ۹۴ درصد افزایش می یابد. هزینه درمان این بیماری سنگین است و مشکل کمبود داروی آن نیز جدی است.
به گزارش یسکافه به نقل از شبکه خبری بی بی سی، “آمفوتریسین بی” داروی ضد قارچی است که در درمان این عفونت نادر استفاده می شود و لازم است بیمار برای مدت هشت هفته روزانه این دارو را دریافت کند.
همزمان با تشدید موج دوم شیوع کروناویروس در هند، پزشکان مواردی از مبتلاشدن به یک نوع عفونت نادر موسوم به “قارچ سیاه” را در بین بهبودیافتگان و بیماران رو به بهبود کووید-۱۹ گزارش کرده اند.
موکورمایکوزیس یک عفونت بسیار نادر است که از قرار گرفتن در معرض کپک موکور ایجاد می شود و معمولا در خاک، گیاهان، کود دامی و میوه ها و سبزیجات خراب وجود دارد. این عامل بیماریزا در همه جا وجود دارد و در خاک و هوا و حتی بینی و مخاط افراد سالم دیده می شود.
این عفونت روی سینوسها، مغز و ریه ها تاثیر می گذارد و می تواند در افراد دیابتی یا دارای نقص ایمنی شدید مانند بیماران سرطانی یا مبتلایان به ایدز خطرناک باشد.
این عفونت ممکنست در اثر استفاده از استروئیدها به وجود آید. مصرف استروئیدها یک روش درمانی نجات بخش در بیماران مبتلا به نوع حاد و شدید کووید-۱۹ است.
استروئیدها التهاب موجود در ریه افراد مبتلا به کووید-۱۹ را کاهش داده و بنظر می رسد در جلوگیری از لطمه هایی که ممکنست هنگام مقابله بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن با کروناویروس ایجاد شود، سودمند باشند. اما در عین حال این دارو موجب کاهش ایمنی و افزایش سطح قند خون در بیماران دیابتی و افراد غیر دیابتی مبتلا به کووید-۱۹ می شود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.