عادت های مضر برای کلیه ها

به گزارش یسکافه کلیه ها با کمک به دفع مواد زائد، مایعات اضافی و اسید از بدن، در حفظ توازن آب، نمک و مواد معدنی نقش حیاتی دارند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، عدم حفظ این توازن باعث میشود عصبها، ماهیچه ها و دیگر بافتهای بدن نتوانند عملکرد مطلوب خویش را داشته باشند و بنابراین مراقبت از سلامت کلیه ها اهمیت پیدا میکند.
پزشکان تاکید دارند عادات روزانه ای وجود دارند که امکان دارد کلیه ها را در معرض خطر قرار دهند. روزنامه تایمزآو ایندیا در مطلبی به بعضی از این عادات اشتباه و مضر پرداخته است.
– زیاده روی در مصرف مُسکن ها: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی که بدون نسخه هم در دسترس قرار دارند به کاهش درد کمک میکند. هرچند مصرف بی رویه این داروها به کلیه ها صدمه میزند بویژه اگر فرد گرفتار بیماری کلیوی باشد.
– زیاده روی در مصرف نمک: رژیمهای غذایی سرشار از نمک سبب افزایش فشار خون میشود و در نتیجه خطر مبتلا شدن به بیماری های کلیوی را همراه دارد. به جای استفاده از نمک می توان غذا را با ادویه های دیگر طعم دار کرد.
– مصرف مواد غذایی فراوری شده: مواد غذایی فراوری شده سرشار از سدیم و فسفر است. افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید از مصرف خوراکیهای فراوری شده اجتناب کنند. مصرف فسفر زیاد میتواند برای کلیه ها و استخوانها ضرر داشته باشد.
– عدم نوشیدن آب کافی: مصرف میزان کافی از مایعات به کلیه ها کمک میکند تا سدیم و مواد سمی را از بدن دفع کنند. همینطور نوشیدن آب کافی در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه موثر است.
– خواب ناکافی: خواب کافی در طول شب برای حفظ سلامت کلی مهم می باشد و ازاین رو عملکرد کلیه با چرخه خواب-بیداری تنظیم میشود که به هماهنگی بار کاری کلیه ها در ۲۴ ساعت کمک میکند.
– زیاده روی در مصرف مواد قندی: زیاده روی در مصرف مواد قندی به چاقی منجر شده که خطر فشار خون بالا و دیابت را افزایش میدهد. هر دو این شرایط عامل مبتلا شدن به بیماری کلیوی است.
– استعمال سیگار: مصرف سیگار به سلامت کلی بدن صدمه میزند. در ادرار افرادی که سیگار می کشند میزان بیشتری پروتئین وجود دارد که نشانه صدمه دیدن کلیه هاست.
– مصرف مواد الکلی: مصرف کنندگان مواد الکلی بیشتر در معرض مبتلا شدن به بیماری مزمن کلیوی هستند.
– بی تحرکی: نشستن های طولانی مدت با خطر مبتلا شدن به بیماری کلیه مرتبط می باشد. سبک زندگی کم تحرک اثر منفی بر سلامت کلیه دارد. مرتب ورزش کردن با بهبود سطح فشار خون و سوخت و ساز بهتر مرتبط می باشد که به سلامت کلیه کمک میکند.
– زیاده روی در مصرف گوشت: پروتئینهای حیوانی میزان بالایی اسید در خون بوجود می آورند که میتواند برای کلیه ها خطرناک باشد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.