بر اساس نتایج یک تحقیق؛ یک سوم افراد سالمند سوءتغذیه دارند

نتایج یک مطالعه بر روی سالمندان شهر تهران نشان داد تهیه و توزیع سبد غذایی حمایتی برای سالمندان صدمه پذیر از نظر اقتصادی و اجتماعی باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر، انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی، اعلام نمود: بر مبنای تعریف سند ملی سالمندی، افراد دارای سن ۶۰ سال و بالاتر، سالمند نامیده می شوند. جمعیت ایران هم هم اکنون در مرحله انتقال ساختار سنی از جوانی به سال خوردگی است. با رشد سریع سالمندی پیشبینی می شود نزدیک به یک چهارم از جمعیت ایران در دهه های آتی در این رده سنی قرار گیرند. بنابراین، توجه به بهبود سبک زندگی سالمندان یکی از الزامات سلامتی و کاهش هزینه های بهداشت و درمان در این گروه صدمه پذیر است. وضع تغذیه (از جمله دریافت غذایی و فعالیت بدنی)، سلامت روان و کیفیت خواب از مهم ترین اجزای سبک زندگی مؤثر بر سلامت سالمندان به حساب می آید.
طبق یافته های آخرین مطالعه ای که در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی، با هدف تعیین وضعیت سبک زندگی سالمندان شهر تهران انجام شد، کیفیت و تنوع دریافت غذایی اغلب سالمندان احتیاج به بهبود داشت و میانگین کفایت دریافت برخی مواد مغذی آنها کمتر از مقدار سفارش شده بود و حدود یک سوم از سالمندان در معرض خطر سوءتغذیه و حدود یک چهارم آنها در معرض افسردگی قرار داشتند و فراوانی ناامنی غذایی شدید در سالمند سنین بالاتر افزایش می یافت.
به نظر می رسد برنامه ریزی و توجه مسؤلان به برنامه های مداخله ای در جهت ارتقا سبک زندگی و همچون تدوین سبد مطلوب غذایی متناسب با نیاز سالمندان و تهیه و توزیع سبد غذایی حمایتی برای سالمندان صدمه پذیر از نظر اقتصادی و اجتماعی مناسب باید در اولویت قرار گیرد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.