تاثیر ورزش بر کاهش التهاب مزمن

خراسان رضوی ورزش مواد شبه کانابیس (شاهدانه) در بدن را بیشتر می کند و به نوبه خود به کاهش التهاب کمک می نماید و بطور بالقوه می تواند به درمان برخی بیماریها مانند آرتریت، سرطان و بیماری قلبی کمک نماید.
به نقل از یورکالرت، در تحقیق جدیدی کارشناسان دانشگاه ناتینگهام انگلستان دریافتند که مداخله ورزشی در افراد مبتلا به آرتریت نه فقط درد آنان بلکه سطوح مواد التهابی (موسوم به سیتوکین ها) را نیز می کاهد. همین طور ورزش سطوح مواد شبه کانابیس را که توسط بدن آنان تولید می شود به نام اندوکانابینوئیدها را افزایش داد. جالب اینجاست روشی که ورزش منجر به این تغییرات شد با تغییر میکروب های روده همراه بود.
اهمیت ورزش در کاهش التهاب مزمن که به نوبه خود موجب خیلی از بیماریها ازجمله سرطان، آرتریت و بیماریهای قلبی می شود، شناخته شده است اما اطلاعات کمی در مورد چگونگی کاهش التهاب وجود دارد.
گروهی از دانشمندان به سرپرستی پروفسور آنا والدز از دانشکده پزشکی این دانشگاه، ۷۸ فرد مبتلا به آرتریت را مورد آزمایش قرار دادند. ۳۸ نفر از آنان به مدت ۶ هفته هر روز ۱۵ دقیقه تمرینات تقویت عضلات انجام دادند و ۴۰ نفر هیچ کاری انجام ندادند.
در آخر تحقیق، شرکت کنندگانی که مداخله ورزشی را انجام دادند نه فقط درد خودرا کاهش دادند بلکه میکروب های بیشتری در روده شان داشتند که مواد ضدالتهابی، سطوح پایین تر سیتوکین ها و سطوح بالاتر اندوکانابینوئیدها را تولید می کردند.
افزایش اندوکانابینوئیدها به شدت با تغییرات در میکروب های روده و مواد ضدالتهابی تولید شده توسط میکروب های روده به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAS) مرتبط بود. در حقیقت، حداقل یک سوم از اثرات ضدالتهابی میکروبیوم روده به علت افزایش اندوکانابینوئیدها بود.
دکتر آمریتا ویجی، محقق دانشکده پزشکی و محقق ارشد این تحقیق اظهار داشت: «تحقیق ما به وضوح نشان داده است که ورزش موجب افزایش مواد کانابیس گونه در بدن می شود که می تواند در خیلی از شرایط تاثیر مثبت داشته باشد.»
یافته های این تحقیق در مجله Gut Microbes انتشار یافته است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.