مطالعات نشان می دهد؛ تأثیر ویتامین D و امگا ۳ در کاهش ریسک بیماری های خود ایمنی

به گزارش یسکافه تحقیقات جدید نشان داده است که فواید احتمالی ویتامین D و مکمل های اُمگا ۳ امکان دارد شامل دفع بیماری های خودایمنی هم باشد.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از مدیکال نیوز تودی، تحقیقات قبلی ارتباط بین ویتامین D، اسیدهای چرب اُمگا ۳ و بیماری خودایمنی را نشان داده است.
مطالعه بالینی جدید و طولانی مدت کنونی نشان داده است که ویتامین D، اسیدهای چرب اُمگا ۳ یا هر دو خطر ابتلاء به بیماری خود ایمنی را کم می کنند.
در این کارآزمایی، مصرف مکمل های ویتامین D و اسیدهای چرب اُمگا ۳ به مدت ۵ سال در مقایسه با عدم مصرف آنها، سبب کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی بروز بیماری های خودایمنی در افراد مسن شد.
هنگامی که بدن انسان در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین D تولید می کند که از دندان ها و استخوان های سالم حمایت می کند. با قرارگیری کمتر در معرض نور خورشید، بدن امکان دارد به صورت طبیعی ویتامین D کافی تولید نکند. تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D با طیف وسیعی از مشکلات سلامت مرتبط می باشد.
دکتر «کارن کاستنبادر»، نویسنده ارشد این تحقیق و مدیر برنامه لوپوس در بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون، توضیح داد: «در مشاهدات اکولوژیکی گذشته، مشخص شده است که بیماری التهابی روده، بیماری ام اس، و دیابت نوع ۲ در عرض های جغرافیایی شمالی، جایی که سطح ویتامین D در گردش خون پایین تر است، شیوع بیشتری دارند.»
وی همینطور در مورد اسیدهای چرب اُمگا ۳ اظهار داشت: «در مطالعات مشاهده ای گذشته، خطر ابتلاء به آرتریت روماتوئید کمتر در افرادی که مصرف زیاد ماهی های چرب داشتند، مشاهده شده است.»
به گفته محققان، هر دو ویتامین D و اسیدهای چرب اُمگا ۳ دریایی دارای خواص تعدیل کننده ایمنی و ضدالتهابی هستند. بنابراین، یافته های ما در خصوص این که مکمل های ویتامین D، چه به تنهایی و چه در ترکیب با اُمگا ۳ دریایی، خطر ابتلاء به اختلالات خودایمنی را کم می کنند، از نظر بیولوژیکی قابل قبول است و احتیاج به مطالعه بیشتر دارد.
این یافته ها هیجان انگیز هستند، چونکه هیچ درمان پیشگیرانه دیگری برای کاهش خطر ابتلاء به این بیماری های جدی وجود ندارد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.