محققان استرالیایی می گویند؛ نوشیدن قهوه ریسک مبتلاشدن به آلزایمر را می کاهد

یسکافه: نتایج یک پژوهش طولانی مدت نشان داده است که نوشیدن مقادیر زیاد قهوه ممکنست احتمال مبتلاشدن به بیماری آلزایمر را کم کند.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از ساینس دیلی، پژوهشگران دانشگاه ادیت کوان استرالیا در مطالعه ای به بررسی این مساله پرداختند که آیا مصرف قهوه بر میزان زوال شناختی بیش از ۲۰۰ استرالیایی در طول یک دهه تأثیر گذاشته است یا خیر.
دکتر «سامانتا گاردنر»، محقق اصلی این مطالعه، اظهار داشت: «نتایج نشان داد که بین قهوه و چندین نشانگر مهم در رابطه با بیماری آلزایمر ارتباط وجود دارد.»
او اظهار داشت: «ما دریافتیم شرکت کنندگانی که هیچ اختلالی در حافظه نداشتند و در ابتدای مطالعه مصرف قهوه شان بیشتر بود، با خطر کمتر مبتلاشدن به اختلالات شناختی خفیف که اغلب پیش از بیماری آلزایمر روی می دهد، یا مبتلاشدن به بیماری آلزایمر در طول مطالعه روبرو بودند.»
محققان دریافتند نوشیدن قهوه بیشتر نتایج مثبتی در ارتباط با حوزه های خاصی از عملکرد شناختی، خصوصاً عملکرد اجرائی که شامل برنامه ریزی، خودکنترلی و توجه است، داشت.
همچنین بنظر می رسد مصرف بیشتر قهوه با کُند کردن روند تجمع پروتئین آمیلوئید در مغز، عاملی کلیدی در ایجاد بیماری آلزایمر، مرتبط می باشد.
دکتر گاردنر در ادامه اضافه کرد: «اگرچه تحقیقات بیشتری دراین زمینه مورد نیاز است، اما این مطالعه دلگرم کننده بود برای اینکه نشان داد نوشیدن قهوه می تواند راهی آسان برای مساعدت با تاخیر در شروع بیماری آلزایمر باشد.»
به گفته وی، «این نوشیدنی می تواند خصوصاً برای افرادی که در معرض خطر زوال شناختی هستند اما هیچ علامتی ندارند، مفید باشد.»
محققان معتقدند ممکنست بتوان تعدادی از دستورالعمل های روشنی را ایجاد کرد که افراد می توانند در میانسالی از آنها پیروی کنند و این امر بتواند تأثیری پایدار داشته باشد.
دکتر گاردنر اظهار داشت: «اگر متوسط فنجان قهوه ای که در خانه تهیه می شود ۲۴۰ گرم باشد، افزایش آن به دو فنجان در روز می تواند بطور بالقوه زوال شناختی را تا ۸ درصد بعد از ۱۸ ماه کم کند.»
«همچنین می توان شاهد کاهش ۵ درصدی تجمع آمیلوئید در مغز در همان دوره زمانی بود.»
در بیماری آلزایمر، آمیلوئید با تجمع در کنارهم، پلاک هایی را تشکیل می دهد که برای مغز سمی هستند.
محققان هنوز بطور دقیق مشخص نکرده اند که کدام ترکیبات قهوه در تأثیرات مثبت آن بر سلامت مغز نقش دارند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.