ابتلای یک سوم ایرانیان به سندروم متابولیک

به گزارش یسکافه استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: برمبنای بررسی های انجام شده در کشور، یک سوم از مردم ایران به سندروم متابولیک مبتلا هستند.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا استقامتی اظهار داشت: سندروم متابولیک مجموعه ای از چند بیماری شامل چاقی تنه ای، فشارخون بالا، میزان بالای قند، کاهش چربی خون و افزایش تری گلیسیرید خون است و افرادی که دارای سندروم متابولیک هستند باید واجد سه مورد از این عوامل باشند. برمبنای بررسی های انجام شده در کشور، یک سوم از مردم ایران به سندروم متابولیک مبتلا هستند.

وی اضافه کرد: مطالعات نشان می دهند که میزان بستری در بیمارستان، بستری در بخش های مراقبت های ویژه و میزان مرگ و میر در افراد مبتلا به سندروم متابولیک که به کووید ۱۹ نیز گرفتار می شوند، بیشتر از سایر افراد است و دیده شده که ۸۰ درصد میزان مرگ و میر را در این افراد بالا می برد و ممکنست در خیلی از موارد، این بیماران وقتی در بخش های مراقبت های ویژه بستری می شوند، نیاز به دستگاه های کمک تنفسی داشته باشند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم ضمن تاکید بر لزوم آگاهی رسانی به جامعه در مورد سندروم متابولیک اشاره کرد: شدت بیماری کووید ۱۹ در بیماران سندروم متابولیک بیشتر است و باید تلاش نماییم تا اجزای سندروم متابولیک همچون دیابت، فشارخون بالا، چاقی تنه ای و چربی بالای خون را کنترل نماییم. سندروم متابولیک بعنوان یک بیماری، داروی خاصی ندارد و درمان این عوامل خطر یعنی چاقی، اضافه وزن، کنترل پرفشاری و قند خون و اصلاح میزان چربی و شیوه زندگی، به مدلول درمان این بیماری است.

وی اظهار داشت: در دوران کرونا به سبب سفارش ها به جامعه برای عدم حضور در تجمعات و حتی ورزش های گروهی در مکان های مسقف و لزوم ماندن در خانه، زمینه های افزایش چاقی و عدم تحرک برقرار است و چاقی و عدم تحرک، زمینه ساز مبتلاشدن به دیابت و برخی بیماریهای دیگر می شود بدین سبب شرایط فعلی زندگی، افراد را مستعد مبتلاشدن به سندروم متابولیک می کند و حتی احتمال شیوع بیشتر سندروم متابولیک نسبت به گذشته نیز وجود دارد.

استقامتی اضافه کرد: باتوجه به شدت بیشتر بیماری کووید ۱۹ در مبتلایان به سندروم متابولیک، تاکید ما اصلاح شیوه زندگی، تغذیه سالم و مناسب و تحرک بدنی حتی در منزل است. برخی افراد از پیاده روی در فضای آزاد واهمه دارند در صورتیکه اگر از ماسک استفاده شود، پیاده روی نیز مشکلی ندارد. کووید ۱۹ تا کنون حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار قربانی در سراسر دنیا گرفته در صورتیکه دیابت برمبنای آخرین برآوردها سالانه سبب مرگ حدود ۵ میلیون نفر در جهان می شود. درست است که در دوران شیوع ویروس کرونا هستیم و توجه به این بیماری جلب شده اما نباید از بیماریهای غیرواگیر غفلت نماییم.

وی اظهار داشت: به همان اندازه که حفظ سلامتی و پیش گیری از مبتلاشدن به کرونا مهم می باشد، پیش گیری از بیماریهای غیرواگیر هم اهمیت به سزایی دارد. متاسفانه آمار دیابت در کشور رو به افزایش است. برآوردهای پنج سال قبل از وجود ۴ و نیم تا ۵ میلیون بیمار دیابتی نوع ۲ در کشور حکایت داشت اما بر طبق آخرین برآوردها این آمار به حدود ۷ میلیون نفر رسیده است.

بنابر اعلام وبدا، استقامتی با اشاره به روند رو به رشد چاقی و دیابت در کشور اظهار داشت: اثرات افزایش دیابت و چاقی در سالهای آتی مشخص خواهد شد. کرونا ممکنست تغییر شکل دهد و همانند بیماری آنفلوآنزا شود و افراد بتوانند با تزریق واکسن، با این بیماری زندگی کنند اما تبعات ناشی از بیماریهای مزمن و غیرواگیر تا آخر عمر با بیماران می ماند علاوه بر این، بسیار هزینه پر هستند که شاید از توان دولت ها خارج باشد بدین سبب توجه به کووید ۱۹ نباید مانع از توجه به بیماریهای غیرواگیر شود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.