معاون فنی مرکز بهداشت استان: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی هنوز واکسن نزده اند

خراسان رضوی معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی اظهار داشت:  از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط واکسیناسیون کرونا در استان هنوز یک میلیون و ۵۰۰ نفر واکسن نزده اند و تعداد زیادی نیز واکسیناسیون خودرا کامل نکرده اند.

مجید جعفری نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز در برج سپید مشهد برگزار شد، اظهار نمود: مراکز روزانه و شبانه روزی ویژه نوروز از ۲۶ اسفند ماه سال جاری تا ۱۴ فروردین سال آینده فعال است و کلیه خدمات تخصصی و خدمات در ارتباط با کرونا را عرضه خواهد کرد. همینطور در این دوران تمام خدمات معمول مراکز بهداشت و درمان مانند خدمات بهداشتی مادر و نوزاد، آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج، مقابله با هاری، سالک و… برای زائرین و مجاوران عرضه می شود.

وی با تکیه بر این که عده زیادی از فوتی ها از افراد واکسینه نشده هستند، بیان نمود: ما از زمان شروع واکسیناسیون کرونا تابحال به اشکال مختلف بر انجام و تکمیل واکسیناسیون تاکید کرده ایم. همینطور مردم باید توجه نمایند احتمال مرگ برای همه وجود دارد و پیشگیری مهم ‍ترین راه است. هر استرس یا سبک نادرست زندگی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و احتمال مبتلا شدن افزایش می یابد.

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی با تشبیه بدن انسان به یک شهر اضافه کرد: واکسن افراد داخل شهر را در مقابل هجوم ویروس مقاوم و ماسک هم مانند یک دروازه از ورود مهاجمین جلوگیری می کند. باید توجه داشت هم اکنون همه واکسن ها برای متقاضیان در دسترس می باشد.

وی با تکیه بر اهمیت استفاده از ماسک استاندارد برای پیشگیری از مبتلا شدن به کرونا خاطرنشان کرد: ماسک استاندارد دارای سه لایه است که لایه میانی مِلت نام دارد. بافت این لایه مانند یک دستمال کاغذی فشرده است و قابلیت کشسانی دارد. یکی از خصوصیت های ماسک با کیفیت این است که در هنگام صحبت کردن و تنفس بالا و پایین برود.

جعفری نژاد با اشاره به اینکه کمتر از ۵۰ درصد مردم از ماسک استفاده می نمایند، اظهار داشت: در روزهای نوروز نظارت های مستمری صورت می گیرد و با جدیت با متخلفان بدون ماسک برخورد خواهد شد. این برخوردها مستلزم همکاری دیگر ارگان هاست. هم اکنون رعایت پروتکل ها از جانب عرضه دهندگان خدمات رضایت بخش است اما دریافت کنندگان خدمات آنرا رعایت نمی کنند.

وی با تکیه بر این که طبق اعلام مسؤلان کشوری سامانه ایران من تا چند روز آینده فعال می شود، اظهار داشت: در روزهای نوروز تمام نیروهای علوم پزشکی استان آماده باش هستند و نیروهای داوطلب هم آموزش دیده اند. سامانه های ۱۹۰ و ۱۹۱ هم جهت کمک به مردم و شنیدن شکایات و مشکلات آنها فعال است.

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی تصریح کرد: در مأموریت ویژه سال تحویل ۳۰۰ نیروی بهداشت با پوشش مشخص در چهار خیابان اصلی منتهی به حرم مطهر رضوی حضور دارند تا خدمات مورد نیاز را به مردم عرضه کنند.

نمی توانیم بگوییم از موج ششم کرونا خارج شده ایم

شاپور بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در ادامه این نشست اظهار نمود: سیاست و استراتژی کرونا در تمام دنیا تغییر کرده و تمام کشورها بر تشخیص زودهنگام و درمان بموقع تاکید دارند. در موج ششم بحران کرونا شاهد عدم ایجاد ازدحام در بیمارستان ها بودیم و مشکلات موج های اول تا پنجم در موج فعلی مشاهده نشد که این مورد نتیجه افزایش آگاهی مردم بود.

وی اظهار داشت: مرحله مبتلا شدن و رجوع سر پایی در این پیک را پشت سر گذاشته ایم. کاهش آمار بستری هم از پنج روز پیش مشاهده شده اما هنوز نمی توانیم بگوییم که از موج کنونی خارج شده ایم. همینطور نشانی از اتصال موج ششم به موج بعدی کرونا مشاهده نمی گردد اما شروع موج بعدی به رفتار مردم و رعایت پرتکل ها بستگی دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مشهد محل رجوع خیلی از مردم کشور است، خاطرنشان کرد: بیشتر از ۲۰ درصد دریافت کنندگان خدمات درمانی در مشهد افرادی خارج از منطقه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عده ای هم مراجعین خارج از کشور بوده اند.

وی با تکیه بر این که با آمادگی کامل به استقبال نوروز می رویم، بیان نمود: از ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۰ تا ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ تعداد ۱۴۰ درمانگاه سطح یک و ۲۰ درمانگاه سطح دو با ظرفیت ۶ هزار تخت تمامی خدمات اورژانس و نیمه الکتیو را عرضه می دهند. همینطور بیمارستان های مشهد برای عرضه تمام خدمات فعال است. همینطور در هفته های اخیر با آغاز به کار بیمارستان ولایت و اختصاص ۱۶ تخت ویژه کودکان با تجهیزات کامل به ظرفیت درمانی مشهد افزده شده است. مراکز درمانی خصوصی، ارتش و سپاه هم با ما همکاری خوبی داشته اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: نیروهای اورژانس پیش بیمارستانی در طول ایام نوروز در سطح شهرها و جاده ها حضور دارند. مأموریت ویژه ای برای آنها در حوالی زمان سال تحویل تعریف شده است. هدف گذاری در روزهای نوروز برای خدمات کرونا و حوادث جاده ای به صورت جدی انجام شده است.

وی ضمن اشاره به بستری ۲۵۰ نفر به علت عوارض ناشی از واکسیناسیون در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار داشت: مردم باید توجه داشته باشند که بیشتر از ۸۰ درصد از بستری ها یا واکسن نزده اند یا یک دوز دریافت کرده اند و تعداد زیادی از فوتی ها هم از همین گروه هستند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.