نارسایی کلیه در بیماران دیابتی چگونه درمان می شود؟

به گزارش یسکافه افرادی که برای مدت زمان طولانی به دیابت مبتلا هستند و سطح قند خون خویش را به خوبی مدیریت نمی کنند، امکان دارد در معرض خطر صدمه کلیوی باشند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دیابت به تدریج بر کلیه های شما تأثیر می گذارد که در ابتدا تشخیص علایم اخطار دهنده آن دشوار است. وقتی قند خون برای مدت زمان طولانی در جریان خون باقی می ماند، به آرامی به رگ های خونی موجود در کلیه ها صدمه می رساند، ازاین رو آنها را در انجام عملکرد خود یعنی فیلتر کردن مواد زائد و دفع آب اضافی از بدن با مشکل روبرو می کند.
نحوه تشخیص بیماری کلیوی ناشی از دیابت در مراحل اولیه
یک آزمایش ساده ادرار به نام نسبت آلبومین به کراتینین می تواند وجود پروتئین آلبومین را در ادرار تشخیص دهد. میکروآلبومینوری یکی از نخستین علائمی است که به سادگی قابل تشخیص و درمان است. همینطور تست میزان فیلتراسیون گلومرولی (eGFR) توانایی کلیه ها را در فیلتر کردن مواد زائد تعیین می کند.
علایم بیماری کلیوی ناشی از دیابت در مراحل بعدی
با پیشرفت بیماری، بروز علایم آغاز میشود. فرد امکان دارد به ورم پا و دست، ادرار کف آلود و خستگی گرفتار شود. در مراحل بعدی، فرد امکان دارد ورم مچ پا، وجود خون در ادرار (نادر)، تنگی نفس و حالت تهوع را هم تجربه کند.
چه مدت طول می کشد تا دیابت سبب صدمه کلیه شود؟
به گزارش یسکافه به نقل از هندوستان تایمز، در دیابت نوع یک، صدمه عملکردی کلیه ها می تواند از دو تا پنج سال از زمان تشخیص شروع شود و پیشرفت آن امکان دارد 10 تا 30 سال طول بکشد، در صورتی که در دیابت نوع دو، کلیه ها امکان دارد هنگام تشخیص بیماری هم تحت تأثیر قرار گیرند، اما پیشرفت آن می تواند مشابه با بیماران دیابتی نوع یک باشد. غربالگری بیماری کلیه باید سالانه صورت گیرد.
نارسایی کلیه در بیماران دیابتی چگونه درمان می شود؟
– نارسایی کلیه با درمان جایگزینی کلیه مانند همودیالیز یا دیالیز صفاقی درمان می شود.
– پیوند کلیه یکی دیگر از گزینه های درمانی در مرحله نهایی بیماری کلیه است.
تغییر سبک زندگی سالم برای پیشگیری از بیماری کلیوی
– عادات غذایی سالم و خوردن وعده های غذایی مختصر و مکرر سفارش می شود. سبزیجات و پروتئین بدون چربی را در رژیم غذایی بگنجانید و مصرف غذاهای شیرین، روغنی و فرآوری شده را کاهش دهید. نمک کمتری مصرف کنید چونکه میزان بالای سدیم سبب احتباس مایعات می شود.
– استعمال سیگار و مصرف مواد الکلی را ترک کنید چونکه می تواند صدمه کلیه را تشدید کند.
– ورزش منظم ضروری می باشد. فعال بودن به بدن کمک می نماید تا از انسولین و گلوکز بهتر استفاده نماید و کنترل قند خون را بهبود بخشد.
– وزن خویش را حفظ کنید.
– فشار خون و کلسترول را کنترل کنید تا خطر مبتلا شدن به بیماری کلیوی، قلبی و سکته را کاهش دهید. داروهای ضد فشار خون و چربی را به صورت منظم مصرف کنید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.