راهکارهای تغذیه ای طب ایرانی برای ماه رمضان

روزه داری علاوه بر تعالی روح، به لحاظ پزشکی برای جسم فواید بسیار ارزشمندی دارد، اثر روزه داری بر سلامت دستگاه گوارش، قلب، کاهش وزن، سلامت مغز، کاهش فشار خون، سم زدایی و سلامت کبد، کاهش فرایندهای التهابی و افزایش ایمنی بدن اثبات شده است اما، روش های غلط خورد و خوراک در این ماه موجب می شود که بسیاری افراد نه فقط به پاکی و سلامت جسم دست نیابند، بلکه چند روزی از این ماه نگذشته گرفتار انواع مشکلات گوارشی همچون نفخ، ترش معده، یبوست و… شوند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود بدین سبب رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحری می تواند روزه داران را بمنظور دریافت منافع جسمی و بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند.
طب ایرانی برای پیش گیری از این معضلات راهکارهایی ارائه می دهد:
_ اگر از هر نوع بیماری گوارشی رنج می برید حتما پیش از شروع ماه مبارک با یک پزشک در مورد امکان روزه گرفتن مشورت کنید. در بعضی بیماریها همچون زخم اثنی عشر گرفتن روزه صحیح نیست و منجر به تشدید بیماری می شود.
_ مواد غذایی مختلف از نظر کیفیت و خاصیت ها با هم متفاوت هستند و در نتیجه هضم آنها یکسان نخواهد بود. وقتی دو یا چند غذای مختلف با هم خورده شود، معده و دستگاه گوارش نمی تواند همه آنها را به حد نهایی هضم کند و در نتیجه فساد هضم رخ می دهد.
_ از مصرف غذاهای مختلف و سفره های رنگین افطار و سحر خودداری کنید.
_ به سالاد و مخلفات افطار “نه” بگویید.
_ این مواد بخصوص اگر با حجم زیاد در کنار افطار یا با وعده اصلی مصرف شود موجب عدم هضم، نفخ، ترش کردن یا درد شکم می شوند.
_ حلیم و آش رشته در تابستان؛ هیچ گاه. اصولا حلیم و آش رشته و امثال آن غذاهای سنگینی محسوب می شوند و غذای تابستان نیستند. پس آنها را از سفره افطار تابستانی خط بزنید و در صورت تمایل زیاد، به مقدار کم قانع شوید.
_ وعده افطار و شام را جدا کنید.
_ از آنجا که معده مدت طولانی خالی بوده است، توان هضم حجم بالای مواد را ندارد، پس سفارش می شود در زمان افطار یک ماده غذایی میل شود و در صورت تمایل و نیاز حدود یک ساعت بعد شام میل شود.
_ از مصرف آب و نوشیدنی با غذا خودداری کنید؛ این اصل همیشه صادق است اما در ماه رمضان که معده در طول روز کمی ضعیف می شود نمود بیشتری دارد و به شدت موجب اختلال هضم، رفلاکس، نفخ و… می شود.
_ برخی غذاها را فراموش کنید؛ مصرف برخی غذاها مانند ماکارانی، آش رشته، ماهی، سالاد الویه، خصوصاً در وعده سحر در این ماه علاوه بر احساس سنگینی، امکان افزایش تشنگی در طول روز را به دنبال دارد. همین طور مواد غذایی پر ادویه و نمک حرارت بدن را بالا برده و سبب تشدید تشنگی می شود.
بنابر اعلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، برای جلوگیری از یبوست بجای مصرف میوه های بسیار آبدار و خام که موجب درد شکم می شوند می توان خیسانده برگه هلو، زردآلو، انجیر و آلوی بخارا استفاده نمود. این خشکبار باید در آب جوش یا گلاب داغ یکساعت خیسانده و سپس میل شود. بهتر است مصرف این ترکیب یک تا دو ساعت پس از شام باشد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.