معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران هشدار داد؛ افزایش مسمومیت با قارچ های سمی در فصل بهار

یسکافه: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به افزایش مسمومیت های ناشی از مصرف قارچ های سمی در فصل بهار هشدار داد.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر، مهران ولایی، با اشاره به شرایط مساعد برای رشد قارچ های سمی در فصل بهار، گفت: متأسفانه در این فصل موجی از مسمومیت های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ های خودرو و سمی بروز می کند.
به گفته وی، آمار نشان میدهد در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۲۸ مورد مراجعه به بیمارستان ها به سبب مسمومیت با قارچ های خود رو و سمی گزارش شده بود که تهران بیشترین سهم را نسبت به سایر شهرها داشت.
ولایی با اعلان اینکه متأسفانه مصرف خوراکی قارچ های خود رو و سمی، منجر به نارسایی کبد و حتی مرگ می شود، اضافه کرد: این موارد با آموزش عمومی و اطلاع رسانی و ارائه هشدار بموقع قابل پیشگیری است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران اشاره کرد: از مصرف قارچ های خود رو مخصوصاً قارچ هایی که در کنار تنه درختان خصوصاً درختان خشک شده می رویند و یا قارچ های جمع آوری شده به وسیله افراد بومی خودداری کرده و تنها قارچ هایی را که بوسیله مراکز مجاز و در بسته بندی های استاندارد عرضه می شوند، مصرف کنید.
وی تصریح کرد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی برمبنای خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و فقط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی این آگاهی را دارند که کدام قارچ غیر سمی است.
ولایی اظهار داشت: تعدادی از سموم موجود در قارچ های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آنها نیستند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه به علایم مسمومیت با قارچ های سمی پرداخت و اظهار نمود: در صورت بروز علایم و نشانه های گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال بصورت تأخیری یعنی ۵ تا ۱۲ ساعت بعد از مصرف قارچ باید هر چه سریع تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها منتقل کرد.
وی اشاره کرد: هرگونه تأخیر در انتقال بیمار به مراکز درمانی تخصصی مسمومیت ها، سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می شود. بدین سبب با مشاهده علایم و نشانه های بالینی اولیه از هرگونه خوددرمانی پرهیز و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید.
ولایی اظهار داشت: در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.