یک روانشناس مطرح کرد: لزوم آموزش تفکربه کودکان

لرستان یک روانشناس اظهار داشت: کار اصلی تعلیم و تربیت، آموزش تفکر انتقادی، خلاق و کارآمد به کودکان است.
الهیار محبی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: پرورش ذهن، قسمتی از تعلیم و تربیت به حساب می آید برای اینکه قسمتی از انسان بودن بوده، پس طبق این نگرش، کار اصلی تعلیم و تربیت، آموزش تفکر انتقادی، خلاق و کارآمد به کودکان است.
وی ضمن اشاره به اینکه دلیل دیگر آموزش تفکر این است که ما از نوع صحیح چالش عقلانی لذت می بریم، افزود: مغز ما برای حل مسئله سیم کشی شده و از معماهایی که می توانیم حلشان نماییم، خوشمان می آید.
محبی اظهار داشت: پژوهش در سطح کلاس های مدارس از این دیدگاه حمایت می کند که دانش آموزان، بیشتر در کلاس هایی با انگیزه و فعال ظاهر می شوند که آنها را به فعالیت هوشی وادار کند، معلمانی را دوست دارند که بیشتر آنها را به فکر وا می دارند، درس هایی را ترجیح می دهند که برای مثال از آنها بخواهند تفسیر، تجزیه و تحلیل کنند، اطلاعات را دست کاری و یا دانش و مهارتی را که آموخته اند در مسائل تازه و موقعیت های جدید به کار ببرند، که در این راستا «تدریس با چالش عقلانی» یکی از خاصیت های اصلی معلمان کارآمد و مدارس موفق شناخته شده است.
این روانشناس ضمن اشاره به اینکه تفکر تنها لذت آفرین نیست بلکه می تواند مفید هم باشد، بیان کرد: هم زمان، بر سر این مساله نیز بحث می شود که باید اصول سه گانه خواندن، نوشتن و حساب با اصل چهارمی به نام استدلال تکمیل شود.
وی ضمن اشاره به اینکه این نگرش مدعی است که مهم ترین سرمایه هر جامعه، تدابیر هوشمندانه افراد آنست، خاطرنشان کرد: جامعه موفق، جامعه ای متفکر است، جامعه ای که در آن استعداد علم آموزی شهروندان به کامل ترین حد و دائم العمر شکوفا شود.
محبی اضافه کرد: اگر تفکر همان درک تجربه باشد، پس بچه ها می توانند با کمک گرفتن برای بهتر فکر کردن، از هرچه می بینند، می گویند یا انجام می دهند، بیشتر بیاموزند، پس تفکر انتقادی برای درک دانش در هر زمینه ای لازم است.
این روانشناس اظهار داشت: قسمتی از ضرورت متعارف در آموزش مهارت های تفکر نتیجه افزایش آگاهی از این نکته است که جامعه تغییر کرده و مهارت هایی که برای نسل قبل مفید بوده اند دیگر نمی توانند دانش آموزان را برای جهان خارج از مدرسه مجهز کنند.
وی خاطرنشان کرد: آهنگ تحولات در سطح اجتماع چنان شتاب گرفته که تعیین سواد واقعی مورد نیاز آیندگان دشوار بوده و این امر مدارس را ملزم می کند توجه خودرا کمتر به ارائه اطلاعات و بیشتر به آموزش یادگیری و تفکر مستقل به دانش آموزان معطوف کنند.
محبی بیان کرد: دانش آموزانی که مقرر است در آینده با جهانی غیرقابل پیش بینی مواجه شوند، ناچارند مهارت هایی را بیاموزند که تا حد ممکن آنها را بر زندگی و علم مسلط کند و بنابراین آنها باید تا جایی که می توانند نقادانه و خلاق تر فکر کنند و از موضوع ها و مسائل جهان آگاهی داشته باشند.
این روانشناس خاطرنشان کرد: به کار گرفتن ذهن در چالش عقلانی علاوه بر اینکه موجب لذت و موفقیت در دنیایی می شود که لحظه به لحظه درحال تغییر است، می تواند خصوصیت های اخلاقی و فضیلت ها را نیز تعالی بخشد.
وی اظهار داشت: مطرح کردن پرسش های فلسفی برای بچه ها می تواند موجب شود خاصیت هایی مانند دوری از تعصب فکری، جزم اندیشی و محترم داشتن دیگران در شخصیت انسان جا بیفتد.
محبی اضافه کرد: اینکه به بچه ها یاد دهیم متفکرانی بهتر شوند، کاری منطقی و اخلاقی است و می توان آنرا به منزله تحقق طبیعت انسانی افراد در اثر پروسه ویژه آموزش و پرورش دانست.
این روانشناس اظهار داشت: این پروسه نیازمند مجموعه جداگانه ای از مهارت های تفکر است و همین طور برای پرورش نگرش و منش ایجاد شده، آموزش تفکر تنها برای انتقال مهارت ها نیست، چونکه اگر قرار باشد این مهارت ها به کار گرفته نشوند زاید خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.