مطالعات نشان می دهد؛ رژیم غذایی پرفیبر و مقاومت آنتی بیوتیکی کمتر در باکتری های روده

به گزارش یسکافه محققان دریافتند مصرف فیبر بیشتر می تواند برای داشتن باکتری های مقاوم در مقابل آنتی بیوتیک در روده مهم باشد.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از ساینس دیلی، برپایه یک مطالعه جدید، بزرگسالان سالمی که روزانه رژیم غذایی متنوعی حاوی حداقل ۸ تا ۱۰ گرم فیبر محلول در چربی می خورند، میکروب های مقاوم کمتری در مقابل آنتی بیوتیک دارند.
میکروب هایی که در مقابل آنتی بیوتیک های مختلف متداول مانند تتراسایکلین و آمینوگلیکوزید مقاومت دارند، منبع خطر برای افراد در سرتاسر جهان هستند که احتمالاً در طول دهه های آینده بدتر می شوند.
مقاومت ضدمیکروبی در افراد تا حد زیادی در میکروبیوم روده آنها مستقر است، جایی که میکروب ها برای زنده ماندن در تماس با آنتی بیوتیک ها، حامل استراتژی های رمزگذاری شده ژنتیکی هستند.
«دانیل لمی»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز تحقیقات تغذیه انسان ARS در کالیفرنیا، می گوید: «نتایج به صورت مستقیم به این ایده منجر می شود که اصلاح رژیم غذایی این پتانسیل را دارد که یک سلاح جدید در مبارزه با مقاومت ضدمیکروبی باشد.»
در این مطالعه، محققان به دنبال ارتباط خاص بین میزان ژنهای مقاوم آنتی بیوتیکی در میکروب های روده انسان با فیبر و پروتئین حیوانی در رژیم های غذایی بزرگسالان بودند.
محققان دریافتند مصرف مداوم رژیم غذایی با میزان بالاتر فیبر و مقادیر کمتر پروتئین، بخصوص گوشت گاو و گوشت خوک، با سطح پایین تر ژن های مقاومت ضدمیکروبی (ARG) در میان میکروب های روده آنها ارتباط داشت.
کسانی که کمترین سطح ARG را در میکروبیوم های روده خود دارند هم فراوانی بیشتری از میکروب های بی هوازی داشتند؛ باکتری هایی که هنگام وجود اکسیژن شکوفا نمی شوند و مشخصه ای از روده سالم با التهاب کم هستند.
اما میزان پروتئین حیوانی در رژیم غذایی پیشبینی کننده سطح بالای ARG نبود. قوی ترین شواهد، در ارتباط با ارتباط مقادیر بالاتر فیبر محلول در رژیم غذایی با سطح پایین تر ARG ها بود.
فیبر محلول در آب، نوع اصلی فیبر موجود در دانه هایی مانند جو و جودوسر؛ حبوبات مانند لوبیا، عدس و نخود فرنگی؛ دانه ها مانند دانه چیا و آجیل؛ و بعضی از میوه ها و سبزیجات مانند هویج، انواع توت ها، کنگر فرنگی، کلم بروکلی و کدو حلوایی است.
رژیم غذایی ما مواد غذایی را برای میکروب های روده فراهم می آورد. از اینرو آنچه ما می خوریم امکان دارد چاره ای برای کاهش مقاومت ضد میکروبی از راه اصلاح میکروبیوم های روده باشد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.