در گفت وگو با یسکافه تشریح شد عوامل افزایش آمار مبتلایان کرونا در کشور

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح شرایط فعلی کرونا در کشور و علل افزایش آمار بیماری، در عین حال نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه در سفرهای تابستانی هشدار داد.
دکتر سید احمد طباطبایی در گفت و گو با ایسنا، درباره شرایط فعلی کرونا در کشور، اظهار داشت: حدودا از دو الی سه هفته قبل تعداد بیمارانی که با علایم امیکرون با سویه های احتمالی BA۴ و BA۵ مراجعه کردند، تعداد کمی داشتند و همین سبب شد که دلخوشی شکل گیرد که افراد فکر کنند با از میان رفتن پاندمی مواجه هستیم. در ارتباط با رعایت مسائل بهداشتی و عدم حذف ماسک از مجامع عمومی در اتوبوس، مترو، هواپیما و سایر مجامع سربسته باید دقت کافی صورت گیرد تا مردم همچنان ماسک بزنند اما با توجه به این که قبل از این ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام نمود که شیوع این بیماری کم شده و مصوباتی درباره استفاده از ماسک داشتند، مردم میزان رفت و آمدها در جشن، عروسی و مسافرت و… را بدون رعایت پروتکل ها زیاد کردند.
او با ذکر مثالی افزود: حالا بنده شاهد افزایش دو تا سه برابری مراجعین به مطب خود هستم البته نمی توان گفت آمار کشوری هم دقیقا از این الگو پیروی می کند اما این به عنوان یک نمونه از محل مراجعات بیماران است که نسبت به هفته های قبل روند مراجعه افزایشی بوده است که حاصل این اتفاق چیزی جز عدم رعایت نکات بهداشتی نیست.
وی درباب پیش بینی شرایط روزهای آتی کرونا در کشور، اشاره کرد: بحث ما جمعیت های میلیونی است که ممکنست مبتلا شوند. همه افراد همچون کسانی که به سفر می روند باید نکات بهداشتی را رعایت نمایند اما مسئله فراتر از این است. باز شدن استخرها، باشگاه ها، تئاترها، کنسرت ها، ورزشگاه ها و… همگی می تواند در افزایش بیماری نقش آفرین باشد.
او اشاره کرد: حدودا با فاصله یک یا دو ماه از سایر کشورها ما هم همان الگویی که آنها طی کردند را تجربه می نماییم. در ارتباط با کرونای آلفا، بتا، دلتا و… این صورت گرفت که ما با فاصله دو تا سه ماه از جهان همان الگوها را در کشور دیدیم. حالا در بعضی کشورهای اروپایی کرونا شیوع زیادی داشته است. با توجه به افزایش درصد واکسیناسیون در کشور که می تواند عاملی برای جلوگیری از بروز فرم شدید بیماری باشد اما هنوز هم عوامل افزایشی بیماری وجود دارد؛ به عنوان مثال اگر به مهر و آبان برسیم شاید باردیگر همان الگوی افزایشی سایر کشورها را در ایران طی نماییم.
طباطبایی درباره جهش های جدید کرونا، اظهار نمود: سویه های BA۴ و BA۵ غالب است. سویه جدید در بعضی کشورهایی که حالا دوره سرما را سپری می کنند و یک دوره همزمانی کرونا و آنفلوآنزا دارند، شاید وجود داشته باشد. از طرفی بعید نیست که ما هم در نیمه دوم سال، باردیگر شیوع ویروس کرونا و آنفلوآنزا را همزمان داشته باشیم. امیدواریم که سویه جدیدی از کرونا در این فصل به وجود نیاید اما احتمال این مساله صفر نیست؛ برای اینکه دیدیم که کرونا طی دو سال و نیم گذشته جهش های زیادی داشته است.
او با اشاره به اهمیت تکمیل واکسیناسیون کرونا، اظهار داشت: برای تزریق دز سوم سفارش این است که حتما پس از گذشت مدت زمان معین تلقیح واکسن دز سوم صورت گیرد؛ برای اینکه ایمنی ها کاهش پیدا می کند. حالا یکی از اشکالات ما این است که به سبب عدم استقبال مردم، بیشتر مراکز واکسیناسیون که قبل تر به شکل گسترده فعالیت می کردند جمع آوری شده است و الان فقط مراکز خاصی هستند که واکسن تزریق می کنند، اما این حالت با تشویق مردم و روی آوردن آنها به تزریق واکسن می تواند تغییر کند تا دولت موظف شود مراکز بیشتری برای تزریق واکسن فراهم آورد.
او با تاکید بر این که تزریق واکسن دز چهارم برای گروههای خاص همچنان مطرح است، بیان کرد: افراد دارای نقص سیستم ایمنی، بیماران مزمن، کسانی که داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، افرادی که در مراکز مراقبت از بیماریها کار می کنند و کادر درمان، از کسانی هستند که سفارش به تزریق دز چهارم واکسن برایشان انجام شده است.
وی ادامه داد: در مورد کودکان زیر ۱۸ سال نیز واکسن دز سوم فعلا سفارش نشده است اما متاسفانه مشکلی که وجود دارد این است که هنوز کودکان زیادی هستند که حتی دز اول و دوم واکسن را تزریق نکرده اند و به نظر نمی آید که این بی توجهی خانواده ها به این مساله به نفع این کودکان تمام شود. هم اکنون مجوز تزریق واکسن برای کودکان بالای ۵ سال صادر گردیده است.
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان، اشاره کرد: خستگی مردم که ناشی از رعایت نکات بهداشتی طی دو سال قبل است، ممکنست سبب شود که رفتارهای نامناسب درباب رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه در سفرهای فصل تابستان داشته باشند که نباید این اتفاق رخ دهد و حتما نکات بهداشتی را رعایت نمایند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.