در گفت وگو با یسکافه اعلام شد تابلو مطب و سرنسخه پزشکان استاندارد می شود به علاوه جزییات

یسکافه: مدیر کل نظارت، ارزشیابی و اعتبار بخشی سازمان نظام پزشکی از شروع به کار سامانه تابلوی مطب و دفترکار جهت ساماندهی و یکپارچه سازی تابلو مطب پزشکان از اول آذر ماه امسال و بصورت سراسری، آگاهی داد.

دکتر شیرین شجاعی در گفت و گو با ایسنا، درباره ی وضعیت ساماندهی تابلوی مطب پزشکان که از سال ها پیش مطرح بوده، اظهار داشت: بخشنامه مربوط به ساماندهی و یکپارچه سازی تابلو مطب پزشکان بازبینی و به روز شده است.

وی اضافه کرد: به سبب بند ج ماده سه قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی، تدوین و تصویب مقررات و ضوابط خاص صنفی مربوط به استاندارد کردن تابلوها و سرنسخه های مؤسسات پزشکی و پزشکان شاغل حرف پزشکی و وابسته پزشکی برعهده نظام پزشکی است. باتوجه به مسئولیت شناور نظارت بر تابلو، میان معاونت درمان دانشگاه ها و سازمان نظام پزشکی، نظارت بر تابلوها یک وظیفه مغفول بوده و پزشکان بدون نظارت دانشگاه ها و بدون داشتن اطلاعات کافی و با مشاوره گرفتن از افراد فاقد صلاحیت، تابلوهای خودرا تهیه و نصب کرده اند؛ اما با تصویب بخشنامه استانداردسازی تابلو، مهر، سرنسخه و کارت ویزیت مؤسسات پزشکی، مطب ها و دفاتر کار شاغلان حرف پزشکی در مهرماه ۱۳۹۹، وظایف نظارتی و ایجاد زیرساخت های نظارتی به سازمان نظام پزشکی محول شده و تأسیس سامانه تابلو بر عهده این سازمان گذاشته شد.

شجاعی افزود: بر این اساس قرار شد سامانه ای برای پزشکان طراحی شود تا در آن قوانین و مسائل مربوط به محتوای تابلوهای پزشکان و استانداردهای مورد نظر در آن واقف شوند، تابلو مطب هایشان را بر طبق این دستورالعمل ها استانداردسازی کرده و سپس تصویر تابلو استاندارد شده را در سامانه بارگذاری کنند تا بررسی شود. بدین سبب هم اکنون سامانه ای با عنوان سامانه تابلوی مطب و دفترکار به وجود آمده و ضمن نمایش الگوی تابلوی استاندارد هر یک از مطب ها و دفاتر کار در میز شخصی الکترونیک اعضای سازمان نظام پزشکی، بصورت خودکار امکان ثبت تصویر تابلوی مطب و دفتر کار را نیز در میز شخصی الکترونیک اعضای سازمان به وجود آورده است.

وی از اجرای پایلوت سامانه تابلوی مطب و دفتر کار از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در ۱۲ نظام پزشکی که شامل نظام پزشکی های ساوجبلاغ، رشت، لنگرود، زرند، مسجدسلیمان، سمنان، گرگان، نجف آباد، جویبار، اهواز، بهبهان و دشتستان بوده، آگاهی داد و اظهار داشت: در نهایت هم در تاریخ اول آذر ماه ۱۴۰۱ دسترسی این سامانه بصورت سراسری برای کلیه پزشکان صاحب پروانه طبابت بوجود آمد. بر این اساس دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور می توانند تصاویر تابلوهای بارگزاری شده در سامانه را بررسی نمایند.

شجاعی درباره ی استانداردهای کلی تابلو مطب پزشکان، اظهار داشت: در تابلو مطب پزشکان درج نام و نام خانوادگی پزشک و عنوان پروانه مطب الزامی است.

وی درباب سایر عناوین مجاز قابل درج در تابلو نیز اظهار داشت: در بخشنامه استانداردسازی تابلو که در سال ۱۳۸۶ تصویب گردید، دارندگان مدرک دکترای پزشکی اجازه داشتند بدون محدودیت در انتخاب عناوین، رشته های مورد دلخواه خودرا درج کنند و این رشته ها شامل انواع رشته های جراحی و تهاجمی نیز می شد، اما در بخشنامه مصوب سال ۱۳۹۹ این عناوین توسط شورای عالی نظام پزشکی برای گروههای مختلف تعیین و ابلاغ گردید و بر این اساس پزشکان هم می توانند عناوین مورد نظر در گروه خودشان را انتخاب کنند.

شجاعی همین طور اظهار داشت: مهر، سرنسخه و کارت ویزیت پزشکان نیز مشمول بخشنامه «استانداردسازی تابلو، مهر، سرنسخه و کارت ویزیت مؤسسات پزشکی، مطب ها و دفاترکار شاغلان حرف پزشکی» بوده و موارد الزامی و اختیاری در این بخشنامه مشخص شده است.

گفتنی است بخشنامه استانداردسازی تابلو، مهر، سرنسخه و کارت ویزیت را می توانید در لینک مشاهده کنید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.