چه فعالیتهایی باعث افزایش سطح دوپامین در بدن می شوند؟

به گزارش یسکافه، دوپامین یک ماده شیمیایی مغز و پیام رسان عصبی است که به شما کمک می نماید احساس شادی کنید.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، مغز دوپامین را با فعالیت ها و رفتارهای خاصی آزاد می کند که خیلی از آنها را هر روز انجام می دهید. هنگامی که دوپامین به مقدار زیاد آزاد می شود، احساس لذت ایجاد و مرکز پاداش را در مغز فعال می کند.
این هورمون سبب می شود که بخواهید رفتارهای خاصی را تکرار و آنها را به عادت تبدیل کنید، خواه سالم باشند یا نباشند مانند سوء مصرف مواد یا سیگار کشیدن.
دانستن این که چه زمانی دوپامین ترشح می شود و چه زمانی می توانید انتظار داشته باشید که خلق وخوی شما با ترشح این هورمون کمی افزایش یابد، مفید می باشد.
در ادامه به نقل از مدیکال اکسپرس به بعضی از این فعالیت ها اشاره خواهیم کرد:
* غذا خوردن
دوپامین نقش بسیار زیادی در انگیزه، توجه، تنظیم حرکات و رفتار بدن دارد اما مهم ترین اثر آن احساس لذت و رضایت است. هر فعالیتی که برای رفاه و بقای ما ضروری می باشد، منجر به ترشح دوپامین می شود. برخی مطالعات حتی می گویند که خوردن غذا، دو بار منجر به ترشح دوپامین می شود: اول زمانی که غذا خورده می شود و بعد زمانی که غذا در معده است.
* نوشیدن آب
وقتی تشنه می شوید، بطور حتم یک لیوان آب مانند یک پاداش است ازاین رو جای تعجب نیست که نوشیدن آب سبب ترشح دوپامین در مغز شما می شود اما نوشیدن آب همیشه دوپامین آزاد نمی نماید. زمانی این اتفاق می افتد که شما واقعاً تشنه و به آب نیاز داشته باشید مانند پس از یک تمرین سخت یا در یک روز گرم.
* سرگرمی ها
به قول متخصصان، درگیر شدن در فعالیتهایی که رفاه را می افزایند مانند یوگا، ورزش، بازی ها و… می تواند به ترشح دوپامین در مغز کمک نماید. بهبود خلق وخو را میتوان بعد از ۱۰ دقیقه فعالیت هوازی هم مشاهده کرد اما معمولا بعد از حداقل ۲۰ دقیقه به بالاترین حد خود می رسد.
* دریافت نور خورشید
اختلال عاطفی فصلی (SAD) وضعیتی است که در آن افراد در طول زمستان و زمانی که به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند، احساس غمگینی یا افسردگی می کنند. به خوبی ثابت شده که کوتاه شدن دوره های قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند منجر به کاهش سطوح انتقال دهنده های عصبی تقویت کننده خلق وخو همچون دوپامین شود و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند آنها را افزایش دهد.

منبع:

برچسب ها:,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.