رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری: سازمان برنامه و بودجه استاندارد تعداد پرستاران را مشخص کند

به گزارش یسکافه، رئیس شورایعالی سازمان نظام پرستاری، ضمن اشاره به افزایش شمار تخت های بیمارستانی در کشور و همینطور بازنشستگی تعداد زیادی از پرستاران، اظهار داشت: بر همین مبنا نیاز است بر مبحث استاندارد نیروی انسانی به ازای هر تخت بیمارستانی توافق حاصل شود و درخواست داریم سازمان امور اداری و استخدامی عدد و رقم موردنظر خویش را در رابطه با استاندارد تعداد پرستاران اعلام نماید.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر شمس الدین شمسی در مراسم اجلاسیه مشترک اعضای شورایعالی نظام پرستاری و روسای هیئت مدیره سراسر کشور در رابطه با دستاوردهای دوره پنجم نظام پرستاری، اظهار داشت: یکی از دستاوردهای مهم سازمان اینست که در سال ۹۸ احکام پرستاران قرار بود لغو شود که مداخلات سازمان نظام پرستاری، مانع از برگشت احکام شد. یکی دیگر از دستاوردهای سازمان در دوره پنجم، فوق العاده ویژه است که از فروردین ۹۷ کلید خورد و به کل کارکنان بهداشت و درمان همچون پرستاران تعلق گرفت.
وی افزود: سومین دستاوردی که داشتیم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بوده است. بعضی از اجرای قانون ناامید شده بودند اما خوشبختانه با پیگیری هایی که سازمان نظام پرستاری داشت و دیداری که با مقام معظم رهبری و مقامات مسئول انجام گرفت؛ این قانون اجرایی شد که البته نواقصی در اجرای آن وجود دارد که امیدواریم بزودی برطرف شود.
وی ادامه داد: پرستاران ما در بحران کرونا زحمات زیادی کشیدند و جانبازان و شهدایی تقدیم مردم کردند اما بحران کرونا را به فرصتی برای اجرای قانون تعرفه گذاری تبدیل کردیم. باتوجه به این که این قانون مورد تاکید و دستور مقام معظم رهبری قرار گرفت، مسئولین اجرایی خویش را موظف به اجرای این قانون دانستند و پیگیری ها و زحمات زیادی هم برای تدوین دستورالعمل های آن کشیده شد.
او ضمن اشاره به ضعف های اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، خاطرنشان کرد: امسال بودجه ۵۲۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در نظر گرفته شد اما متأسفانه آنچه از اجرای قانون تعرفه گذاری بنظر می رسید اتفاق نیفتاد، البته باید توجه داشت که سازمان نظام پرستاری مطالبه گر اجرای این قانون و وزارت بهداشت، تأمین اجتماعی، مراکز خصوصی و نیروهای مسلح مجری این قانون هستند.
شمسی بیان نمود: استقلال حرفه ای ناشی از اجرای این قانون برای پرستاران اهمیت بیشتری از بعد مالی آن دارد. بعد هویتی قانون تعرفه خدمات پرستاری هم اهمیت ویژه ای داشت و در این خصوص هم با اجرای این قانون عضویت پرستاران در سازمان نظام پرستاری افزایش پیدا کرد.
وی اظهار نمود: اعتبار قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باید در بودجه تثبیت می شد که این اتفاق در بودجه ۱۴۰۲ افتاد و اعتبار آن از جانب سازمان برنامه و بودجه و مجلس در سرانه سلامت قرار گرفت و جزو احکام دائمی بودجه شد که سبب می شود در زمینه بودجه اجرای قانون دیگر دغدغه ای نداشته باشیم و ازاین رو پرستاران از سهم خود در سرانه سلامت بهره مند خواهند شد.
رئیس شورایعالی نظام پرستاری تصریح کرد: نقص هایی در اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری وجود دارد اما این نقصها قابل حل است و باید برای حل نقاط ضعف در اجرای این قانون، صبوری پیشه نماییم تا مسیر اجرای قانون هموار شود و از سازمان تأمین اجتماعی، بیمارستان های بخش خصوصی و دولتی و نیروهای مسلح درخواست داریم تا آخر سال نسبت به رفع ایرادات اقدام نمایند. اگر پرداخت تعرفه ها اتفاق نیفتد نشان دهنده سهل انگاری و کم کاری دستگاههای مجری است چونکه هم اکنون مشکلی در زیرساخت ها و اعتبارات اجرای قانون وجود ندارد.
وی ضمن اشاره به اهمیت جذب نیروی پرستاری، بیان نمود: تخت های زیادی به کشور اضافه شده و برخی از پرستاران هم بازنشسته شده اند و نیاز است تا برای جذب نیرو، روی مبحث استاندارد نیروی انسانی به ازای هر تخت بیمارستانی توافق حاصل شود. در این خصوص سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت در زمینه عدد کمبود پرستار توافق دارند و عمده مشکل در سازمان امور اداری و استخدامی است و درخواست داریم تا این سازمان عدد و رقم مورد نظر خویش را در رابطه با استاندارد تعداد پرستاران اعلام نماید.
او با بیان اینکه بحث دیگر احیای جایگاه از دست رفته پرستاری است، تصریح کرد: در دوره پنجم با مقام معظم رهبری، روسای جمهور و روسای مجلس و قوه قضاییه و اعضای کمیسیون بهداشت و مسئولین دیگر جلساتی برگزار شده تا جایگاه و پایگاه اجتماعی پرستاران که در دوره قبلی تضعیف شده بود، باردیگر احیا شود که این اتفاق هم رخ داد.
شمسی خاطرنشان کرد: دو اقدام اصلی در این دوره از سازمان باید صورت گیرد که یکی اجرای کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که قدم های خوبی برای اجرای آن برداشته شده اما باید کامل شود. دوم تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قرارداری و… است.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، وی در خاتمه متذکر شد: برداشته شدن سقف های پرداختی برای گروههای خاص نشان دهنده افزایش منابع موجود در وزارت بهداشت برای پرداختی هاست و در همین راستا مطالبه ما اینست که به عدالت در پرداختی به پرستاران هم رعایت شود و فوق العاده خاص برای پرستاران هم برقرار شود و نباید در دام فضای انتخاباتی افتاد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.