مطالعات نشان می دهد؛ ویتامین D سلاحی در مقابل دیابت نوع۲

به گزارش یسکافه، تحقیقات جدید نشان داده است مکمل های ویتامین D برای افراد مبتلا به پیش دیابت، امکان دارد احتمال مبتلا شدن به دیابت را کم کند.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، در خلال سه کارآزمایی بالینی، محققان دریافتند که مکمل های ویتامین D در کاهش خطر پیشرفت پیش دیابت به دیابت نوع ۲ مؤثر هستند. در خلال سه سال، فقط کمتر از ۲۳ درصد از بیماران مورد مطالعه که از ویتامین D استفاده می کردند، به دیابت مبتلا شدند، در مقابل ۲۵ درصد از بیمارانی که قرص های دارونما دریافت نمودند.
این مطالعه نشان داد که مکمل ها به صورت متوسط خطر پیشرفت به دیابت نوع ۲ را تا ۱۵ درصد کم می کنند.
دکتر «آناستاسیوس پیتاس»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی تافتز در بوستون، اظهار داشت: «بسیار واضح است که اگر در معرض خطر ابتلاء به دیابت نوع۲ هستید، ویتامین D تاثیر متوسطی بر کاهش خطر ابتلاء به این بیماری دارد.»
او تصریح کرد که این یافته ها در مورد افراد در معرض خطر متوسط این بیماری صدق نمی کند و هنوز معلوم نیست که دوز بهینه ویتامین D برای افراد مبتلا به پیش دیابت چقدر است.
پیتاس در ادامه اضافه کرد: «هیچ مکملی جایگزین تغییرات سبک زندگی همچون رژیم غذایی سالم و ورزش منظم نخواهد بود.»
پیتاس اظهار داشت: «ما نمی خواهیم این پیام را بدهیم که یک قرص بخورید و دیگر نیازی به انجام کارهای سخت نظیر تغییر رژیم غذایی و ورزش نخواهید داشت.»
دیابت نوع ۲ زمانی ایجاد می شود که سلول های بدن دیگر به هورمون انسولین که به انتقال قندها از غذا به سلول ها کمک می نماید تا بعنوان انرژی مورد استفاده قرار گیرد، پاسخ مناسبی نمی دهند. در نتیجه، سطح قند خون به صورت مزمن بالا می ماند که در طول زمان می تواند به رگ های خونی صدمه برساند و منجر به بیماری قلبی، کلیوی و چشمی و سایر عوارض شود.
پیش دیابت حالتی است که در آن قند خون به صورت غیر طبیعی بالا است، اما هنوز به اندازه کافی برای تشخیص دیابت نوع ۲ بالا نیست.
مطالعه ویتامین D با مشاهده این مورد شروع شد که شیوع دیابت به صورت معمول در نقاط دورتر از خط استوا بیشتر است. به قول پیتاس، «این مبحث نشان داده است که قرار گرفتن در معرض نور خورشید که بدن را به تولید طبیعی ویتامین D تحریک می کند، امکان دارد در خطر ابتلاء به دیابت نقش داشته باشد.»
مطالعات بعدی نشان داد که مابین سطح ویتامین D خون افراد و خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ ارتباط وجود دارد. در همین حال، تحقیقات آزمایشگاهی به برخی علل بالقوه اشاره کرد: بعنوان مثال، ویتامین D می تواند تولید انسولین طبیعی را در حیوانات بازگرداند.
پیتاس اظهار داشت که برای تعیین دوز بهینه ویتامین D برای افراد مبتلا به پیش دیابت به تحقیق بیشتری نیاز است.
به طور کلی، ۴۰۰۰ IU در روز – دوز مورد استفاده در یک کارآزمایی – حد بالایی برای دریافت ویتامین D در نظر گرفته می شود. به قول محققان، ویتامین D در چربی بدن ذخیره می شود و این پتانسیل وجود دارد که سطح بسیار بالای آن سبب ایجاد مشکلاتی مانند سنگ کلیه شود.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.