در گفت وگو با یسکافه تشریح شد تخصیص ناقص بودجه صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج در ۱۴۰۱

یسکافه: به گزارش یسکافه، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با بیان عدم تخصیص کامل بودجه صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج در سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: در لایحه بودجه سالجاری هم مبلغ ۷۰۰۰ میلیارد تومان برای این صندوق در نظر گرفته شده که با ارقام مورد نظر کارشناسی شده ما متفاوت می باشد و با عنایت به رشد تورمی هزینه های سلامت کمی نگران این هستیم که در بودجه این بخش گرفتار مشکل شویم.
دکتر مهدی رضایی در گفتگو با ایسنا، اظهار داشت: پس از تصویب قانون بودجه سال ۱۴۰۱، برای اولین بار صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج تشکیل شد. طبق اساس نامه، نوع بیماری های خاص و صعب العلاج و نادر و همینطور بسته خدمتی برای این بیماران توسط وزارت بهداشت تعیین و عرضه شدند و سازمان بیمه سلامت بعنوان متولی صندوق فعالیتهای اجرایی در ارتباط با پوشش بیماران را بر عهده گرفت.
وی ضمن اشاره به این که در ابتدا صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج کار خویش را با ۲۷ بیماری آغاز کرد، اضافه کرد: به صورت کلی ۱۰۷ بیماری مشمول صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج می شوند، اما تابحال برای ۵۰ بیماری بسته های خدمتی تعریف شده و در سامانه های سازمان بیمه سلامت تعریف شده اند. ۵۷ بیماری دیگر از آنجاییکه بسیار نادر هستند هنوز بسته خدمتی ندارند و اگر بیماری مبتلا به این بیماری ها هزینه ای خارج از پوشش بیمه پایه انجام دهد، می تواند اسناد آنرا به سازمان بیمه سلامت عرضه کند تا تحت عنوان خسارت، ما هزینه ها را متقبل شویم.
رضایی در توضیح گروه بیماری های زیر پوشش در صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج، بیان نمود: بیماری های تالاسمی، هموفیلی، ام اس، دیالیز صفاقی، دیالیز خونی، بیماری های موکوپلی ساکاریدوز، بیماری بال پروانه ای، اس ام ای تیپ یک و دو و سه، بیماری سی اف، اوتیسم، گروه سرطان ها با تمام طیف ها، بیماری های قلبی و عروقی، پیوند سلول های بنیادی و خون ساز، پیوند کلیه، پیوند کبد، پیوند قلب و پانکراس، پیوند روده و پیوند ریه، پیوند سلول های بنیادی، بیماری های مزمن روانی، صرع مقاوم به درمان، دیابت نوع دو، پرفشاری خون، پارکینسون، صدمه های شنوایی شدید و بیماری های متابولیک (شامل ۱۹ بیماری و حدود ۲۴۰۰ بیمار) شامل بیماری هایی هستند که تابحال ذیل صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج زیر پوشش هستند.
وی ادامه داد: تا آخر سال ۱۴۰۱ بیشتر از ۷۹۰ هزار بیمار شناسایی شده و ذیل صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج زیر پوشش قرار گرفتند. بسته به نوع بیماری پوشش بیمه ای از ۹۰ تا ۱۰۰ درصد در قسمت دولتی متفاوت می باشد. در قسمت خصوصی هم پوشش صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج تا ۸۰ درصد است.
او در رابطه با تخصیص اعتبارات صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج در سال ۱۴۰۱، بیان نمود: تا آخرین روز کاری سال قبل، از کل بودجه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج، ۱۹۴۰ میلیارد تومان به سازمان بیمه سلامت تخصیص یافت. برای تخصیص مابقی بودجه باید سازمان برنامه و بودجه نظر بدهد اما، معمولاً این گونه نیست که منابع بودجه ای تحقق نیافته سال قبل در سال بعد جبران شود.
وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ هم مبلغ ۷۰۰۰ میلیارد تومان برای صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج در نظر گرفته شده است. با عنایت به رشد تورمی هزینه های سلامت و قصد ما برای توسعه خدمات و تعداد بسته های خدمتی، کمی نگران این هستیم که در بودجه این بخش گرفتار مشکل شویم که برای پیشگیری از بروز مشکلات باید مدیریت منابع داشته باشیم.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، تصریح کرد: صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج کار خویش را از آبان ماه سال ۱۴۰۱ شروع کرد و ۴ ماه پایانی سال فعال بود و این امر هم باید در سیاستگذاری های بودجه مدنظر قرار می گرفت. به طور کلی برآوردهای کارشناسی ما در سازمان بیمه سلامت مبین نیاز ما به ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه در سال ۱۴۰۲ بوده است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.