رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد بازار یک میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی در کشور

به گزارش یسکافه، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: بازار ارزی تجهیزات پزشکی کشور سالانه حدود یک میلیارد دلار است و بخش زیادی از ارز تخصیص یافته به تجهیزات پزشکی همچنان ارز ترجیحی است.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر سید حیدر محمدی ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران هلث عنوان کرد: نمایشگاه ایران هلث هر سال با حضور جمع کثیری از شرکتهای فعال در تولید و واردات و شرکتهای خارجی تجهیزات پزشکی در کشور برگزار می گردد. همینطور خیلی از شرکتهای فعال در این نمایشگاه، دانش بنیان هستند که برای نخستین بار یک قطعه یا تجهیزات سرمایه ای یا مصرفی را تولید کرده اند.
وی با اشاره به اینکه شرایط کشور در تولید تجهیزات مصرفی، مناسب می باشد و بخش زیادی از نیاز کشور از تولید داخلی، تأمین می شود، اظهار داشت: نمایشگاه ایران هلث فرصت مناسبی را برای مراکز درمانی که مصرف کننده تجهیزات پزشکی و مصرفی هستند، بوجود می آورد تا محصولات جدید را رصد و برای این مراکز تأمین کنند.
۴۰درصد تجهیزات پزشکی مصرفی تولید داخل است
معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: صنعت تجهیزات پزشکی، های تک است و با توسعه تکنولوژی در دنیا، روز به روز پیش می رود. هم اکنون حدود ۴۰ درصد از نیاز تجهیزات پزشکی در داخل کشور تولید می شود. در حوزه تجهیزات پزشکی سرمایه ای، هم اکنون تولید دستگاه MRI در مراحل مطالعات بالینی است و دستگاه سی تی اسکن با عمق تولید بالای ۵۰ درصد، در کشور درحال ساخت است. همینطور ایران تولید کننده و صادر کننده دستگاههای ونتیلاتور است.

افزایش صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به حدود ۱۲۰ میلیون دلار
رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: پیشبینی صادرات سالانه دو میلیارد یورویی دارو در پیش نویس لایحه برنامه هفتم توسعه، نسبت به وضعیت فعلی، زیاد است و امیدواریم که با همکاری صنایع، به این هدف برسیم اما کار سختی است. میزان صادرات دارو در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ میلیون دلار و در حوزه تجهیزات پزشکی، ۳۰ میلیون دلار بوده است و در سال گذشته، میزان صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به حدود ۱۲۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: امسال با توجه به حذف ارز ترجیحی در حوزه دارو، میزان صادرات دارو رشد قابل توجهی خواهد داشت که احتیاج به پیگیری های مستمر صنایع، همکاری وزارت امور خارجه و دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دارد که بازارها برای داروهای ایرانی، ایجاد و تقویت شود.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، محمدی ضمن اشاره به محدودیت صادرات تجهیزات پزشکی که با ارز ترجیحی تولید می شوند، اظهار داشت: نمی توانیم به تجهیزات پزشکی که با ارز ترجیحی در داخل کشور ساخته شده، اجازه صادرات دهیم مگر این که قطعاتی که با ارز ترجیحی وارد می شود، با ارز حاصل از صادرات محصولات شان، تولید شود.

رشد صادرات تجهیزات پزشکی
معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: وضعیت صادرات در حوزه تجهیزات پزشکی رو به رشد است و آغاز به صادرات تجهیزات پزشکی سرمایه ای کرده ایم و بعضی از این تجهیزات در دوران پاندمی کرونا، به زحمت و با منت به ایران فروخته می شد؛ اما امروز این محصولات را به سراسر جهان صادر می نماییم و برخی از کشورها خواهان انتقال تکنولوژی محصولات ایرانی به کشورشان هستند.

محمدی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۱۰۵ هزار کد IRC (ایران کد) فعال در حوزه تجهیزات پزشکی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: ۲۲ هزار کد IRC تجهیزات پزشکی، کاملا تولید داخل است و بعضی از این کدها، تولید مشترک و یا بخشی از آن وارداتی و بخش دیگر هم صرفاً وارداتی است.
وی از برونسپاری برخی اختیارات غیرحاکمیتی توسط سازمان غذا و دارو اطلاع داد و اظهار داشت: یکی از فرآیندهای زمانبر برای تولید تجهیزات پزشکی، ارزیابی های بالینی محصول است. در مورد تجهیزات پزشکی که کلاس خطر بالاتری دارند، حساسیت هم افزایش خواهد یافت و محصولات تولیدی به سه بیمارستان معرفی و نتایج ارزیابی های بالینی مشخص و در صورت تایید نتایج، محصول به بازار روانه می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو از سامانه تی تک بعنوان یک ابرسامانه یاد کرد و اضافه کرد: تی تک روز به روز درحال توسعه و تکامل است. این سامانه اطلاعات زیادی را خود جای داده و مراحل زیادی همچون صدور مجوز، دریافت مستندات، داشبورهای توزیع دارو، تخصیص ارز، ترخیص مواد اولیه و محصول نهایی و رصد تأمین، توزیع و عرضه کنندگان کاربرد دارد.
محمدی تصریح کرد: تا پیش از راه اندازی سامانه تی تک، اطلاعات دقیقی از تولید، واردات، توزیع و عرضه دارو نداشتیم که این سامانه، اطلاعات شفافی را در اختیار مدیران برای تصمیم گیری در مورد پیشبینی موارد مختلف همچون تولید و ارز قرار می دهد. در تولید و واردات دارو می دانیم به چه میزان ارز نیاز داریم و یا احتیاج به یک محصول پزشکی، چقدر است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.