عملکرد موفق انسولین خوراکی در آزمایش انسانی

یسکافه: ابداع انسولین خوراکی به شکل قرص، می تواند بهترین خبر برای افراد دیابتی باشد؛ چون که آنها را از شر تزریق های مکرر روزانه می رهاند.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، چند دهه است که محققان کوشیده اند راهی برای انتقال انسولین به بدن با استفاده از دهان در بیماران مبتلا به دیابت پیدا کنند. هم اکنون این کار در حال پیشرفت است و یک گام به واقعیت نزدیک تر شده است.

شرکت دارویی “اورامد”(Oramed) فاز دوم آزمایش بالینی نخستین قرص انسولین را برای اثبات اثربخشی انسولین خوراکی خود آغاز کرده است.

اگر همه چیز خوب پیش رود، بعد از طی مراحل نهایی آزمایش و ثبت و تایید دارو، انسولین خوراکی می تواند طی چند سال آتی وارد بازار شود.

انسولین خوراکی به مدت طولانی بعنوان درمان مقدماتی برای درمان دیابت شناخته شده است و خیلی از دانشمندان تلاش می کنند تا یک داروی موثر تولید کنند. چالش بزرگ این است که اسید معده، پروتئین را پیش از اینکه بتواند توسط روده جذب شود، تجزیه می کند.

این ابداع بزرگ از شرکت “اورامد” نه تنها کپسولی است که به پوشش حساس به pH مجهز است که از دارو تا زمانی که به روده کوچک برسد، محافظت می کند، بلکه همینطور توانایی انسولین در نفوذ به غشای روده و عبور بهتر با استفاده از جریان خون را بالا می برد.

این انسولین خوراکی آزمایشات ایمنی فاز ۱ و چندین آزمایش فاز ۲ را با موفقیت پشت سر گذاشته است که نشان دهنده اثر قابل ملاحظه آن در کاهش قند خون است.

این آزمایش جدید برای بررسی اثر دارو بیش از ۹۰ روز تعیین شده است. در مطالعات قبلی، اثربخشی این دارو برای بیش از ۲۸ روز مورد بررسی قرار گرفته بود.

“ناداو کیدرون”، رییس شرکت می گوید: این مهم ترین مطالعه ما تا به امروز است. یک سال است که از پتانسیل این دارو برای کنترل و نگهداری سطح قند خون اطمینان پیدا کرده ایم و به دنبال اثبات مزایای اثربخشی طولانی مدت مصرف این قرص خوراکی در عوض تزریق هستیم.

رساندن انسولین به بدن افراد دیابتی، آن هم به شکل قرص به صورت قابل ملاحظه ای می تواند روند درمان میلیون ها دیابتی را متحول کند، زیرا رنج و زحمت تزریق های روزانه و نظارت دائمی بر سطح قند خون را از بین می برد.

ضمن اینکه دستگاه گوارش، انسولین را به نحوی به بدن می رساند که تزریق نمی تواند این گونه عمل کند.

“کیدرون” می گوید: انسولین خوراکی نه تنها جایگزین مناسبی برای تزریق های دردآور است و روشی است که خیلی از بیماران مایل به انجام آن هستند، بلکه اثر بیشتر و دارورسانی ایمن تری دارد. زیرا روند طبیعی تولید و رسیدن مستقیم انسولین به کبد را شبیه سازی می کند.

فاز دوم آزمایش بالینی این دارو به پیشنهاد سازمان غذا و داروی آمریکا پس از ملاقات با سران شرکت شروع شده است و در صورت موفقیت آمیز بودن، فاز نهایی اواخر سال ۲۰۱۹ یا اوایل سال ۲۰۲۰ صورت خواهد گرفت تا در نهایت روانه بازار شود.

چندین شرکت داروسازی هم اکنون در کوشش برای توسعه انسولین خوراکی با فرمول های متفاوت هستند. ازاین رو کسانی که از بیماری دیابت رنج می برند، طی سال های آتی خبرهای هیجان انگیزی خواهند شنید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.