محققان انگلیسی توصیه می کنند؛ کاهش علائم پوکی استخوان با مصرف روغن ماهی

یسکافه: مطالعه جدید نشان داده است مصرف روزانه یک گرم روغن ماهی می تواند به کاهش درد بیماران مبتلا به پوکی استخوان کمک نماید.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر، محققان دانشگاه سوری انگلستان در مطالعه جدید خود به بررسی ارتباط بین رژیم غذایی و کنترل علائم پوکی استخوان پرداختند. آنها با بررسی ۶۸ مطالعه قبلی در این زمینه دریافتند مکمل روغن ماهی با دوز پایین (یک و نیم کپسول استاندارد) می تواند به کاهش درد بیماران مبتلا به پوکی استخوان کمک کرده و همینطور سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد. به قول محققان اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن ماهی التهاب مفاصل را کاهش داده و در نتیجه به تسکین درد کمک می نماید.
محققان همینطور دریافتند کاهش وزن در بیماران چاق و دارای اضافه وزن و انجام ورزش های حرکتی می تواند به تسکین علائم بیماری پوکی استخوان کمک نماید.
چاقی نه تنها باعث کشش در مفاصل می گردد بلکه باعث التهاب سیستماتیک در تشدید عوارض این بیماری هم می گردد.
رژیم غذایی با کالری محدود همراه با ورزش های هوازی، استقامتی و انعطاف پذیری بعنوان یک شیوه موثر در کاهش درد در بیماران دارای اضافه وزن سفارش می گردد.
همچنین رژیم غذایی سالم تر به کاهش میزان کلسترول خون کمک می کند؛ کلسترول بالا هم با پوکی استخوان مرتبط می باشد.
محققان عنوان می کنند افزایش مواد خوراکی سرشار از ویتامین K نظیر کلم، اسفناج و جعفری برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان مفید می باشد. ویتامین K برای پروتئین های وابسته به ویتامین K که در استخوان و غضروف ها وجود دارند، نیاز است. مصرف ناکافی این ویتامین تاثیر نامطلوب بر عملکرد پروتئین داشته و بر رشد و ترمیم استخوان تاثیر گذاشته و در نتیجه ریسک پوکی استخوان را بالا می برد.
«علی مبشری»، استاد دانشگاه سوری و سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «تلفیق رژیم غذایی خوب و ورزش منظم برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری است؛ داشتن مفاصل سالم فقط با یکی از این دو شیوه حاصل نمی گردد و به هر دو راهکار نیاز است.»
پوکی استخوان شایع ترین نوع آرتروز در جهان است که ۱۸ درصد زنان و ۹.۶ درصد مردان ۶۰ سال به بالا را درگیر می کند. پیش بینی می گردد تا سال ۲۰۵۰ حدود ۱۳۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به این بیماری شوند. هم اکنون هیچ درمان قطعی جز مصرف مُسکن ها برای این بیماری دردناک وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.