مشاور وزیر بهداشت توصیه کرد؛ روزه داران از خواب مرگ پرهیز کنند، لزوم خوردن وعده سحری

یسکافه: مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، اظهار داشت: خوابیدن برای تقویت بدنی روزه داران سفارش می شود، اما زمان آن هنگام غروب آفتاب و افطار که در طب ایرانی به خواب مرگ معروف است، نباشد.
به گزارش یسکافه به نقل از مهر، دکتر محمود خدادوست، در نشست آموزشی با مبحث «توصیه های طب ایرانی ویژه روزه داران»، با اشاره به دعای ۲۳ صحیفه سجادیه اظهار داشت: در بخشی از این دعا، آمده است: «بار خدایا، درود بفرست بر محمد و خاندان او و مرا عافیت ده، عافیتی کفایت کننده و شفابخش و عالی و افزاینده، عافیتی که از آن درتن من تندرستی زاید، عافیت این جهانی و آن جهانی» و این تاییدی است بر فراتر بودن ابعاد تندرستی از بعد جسمانی و روانی که باید به تمام ابعاد آن توجه گردد. وی با تاکید بر تاثیر بدن بر نفس و تاثیر بیشتر نفس بر بدن به نقل از سید اسماعیل جرجانی، اضافه کرد: رازی هم در کتاب الحاوی آورده است که حتی اگر طبیب متوجه شد که امیدی به ادامه حیات و زندگی بیمار نیست، حق ندارد از روی ناامیدی با او صحبت کند و این صرف نظر از اعتقاد به اینکه مرگ و زندگی دست خدا است، به علت تاثیر بالای نفس بر بدن که به بهبود شرایط بیمار، کمک می نماید. مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بهترین هضم در هنگام خواب اتفاق افتاده و بی خوابی سبب تولید خشکی می شود، بر توجه به اهمیت خواب شبانه در ماه مبارک رمضان تصریح کرد و اظهار داشت: بین زمان خوردن غذا تا خوابیدن، باید فاصله باشد که این فاصله بسته به نوع غذای مصرفی و نوع هضم در هر فرد، متغیر است، اما به صورت متوسط، در نظر گرفتن حداقل دو ساعت فاصله زمانی، سفارش می گردد و باید برنامه غذایی در وعده افطار را بر مبنای آن تنظیم کرد. وی با تاکید بر اهمیت خوردن سحری برای جلوگیری از بروز ضعف در طول روزه داری، اضافه کرد: سفارش حکمای طب ایرانی، خوردن غذا در هنگام وجود اشتهای صادق و نه صرف پر کردن وعده های غذایی معمول است که برای تولید این اشتها در وعده سحر، خوردن افطاری سبک در حد نان و پنیر و سبزی یا گردو و نخوردن شام با عنایت به فاصله کوتاه بین افطار تا سحر، سفارش می گردد. مشاو وزیر بهداشت بازکردن روزه با آب ولرم و خرما و یا آب ولرم و یک قاشق عسل را بهترین انتخاب دانست و با تاکید بر ننوشیدن آب و مایعات سرد بعنوان نخستین گزینه برای این منظور و رفع عطش، اظهار داشت: در هنگام گرسنگی و تولید اشتهای واقعی، حرارت معده بالا رفته و آماده هضم غذا می گردد که با عنایت به ساعات طولانی روز و گرسنگی طولانی مدت در ماه رمضان، در هنگام افطار، معده در اوج حرارت خود قرار دارد و بعنوان نخستین انتخاب برای بازکردن روزه، باید از ماده ای استفاده گردد که هم کمی حرارت معده را کاهش داده و به تعادل برساند و هم با کاهش ناگهانی آن، سبب اختلال در هضم غذای بعدی و تولید نفخ نشود. وی با اشاره به اینکه به علت گرمای هوا و نخوردن آب در طول روز، یبوست یکی از اشکالات شایع روزه داری است و باید از بروز آن که در طب ایرانی به نام «ام المراض» معروف است، جلوگیری کرد، اضافه کرد: خوردن سبزی در وعده افطار برای کمک به اجابت مزاج سفارش می شود، اما در سحر، استفاده از سبزی پخته مناسب می باشد، چراکه مصرف سبزی خام، میزان عطش در طول روز را بالا می برد. خدادوست با اشاره به قاعده کلی ضعیف بودن هضم معده در فصل تابستان و برعکس، تجربه بهترین هضم در فصل زمستان، تصریح کرد: غذاهای سنگین مانند هلیم، شله زرد، کله پاچه و آش، در توان هضم معده در فصول گرم نیستند و با عنایت به تقارن ماه مبارک رمضان در سال های اخیر با روزهای گرم سال، باید تا حد امکان از زیاده روری در مصرف این نوع غذاها در وعده افطار، پرهیز کرد. این متخصص طب ایرانی، عرق کاسنی و شاه تره را در ترکیب با هم، معتدل و مقوی معده دانسته و با سفارش به مصرف آن در وعده افطار و سحر برای جلوگیری از بروز تشنگی در طول روزه داری، اضافه کرد: می توان یک قاشق چای خوری تخم غرفه را در یک نعلبکی ریخته و دو قاشق غذاخوری دوغ به آن اضافه کرد تا به خود جذب کنند و سپس تخم خرفه ها را هم به ترکیب عرق کاسنی و شاه تره افزود تا اثر ضد عطش این ترکیب را افزایش دهد. وی همچنین، مصرف فالوده خیار، سنکجبین یا هندوانه، سکنجبین را که از مخلوط رنده شده این دو میوه با سکنجبین به دست می آید، برای رفع تشنگی سفارش کرد و اظهار داشت: پرهیز از مصرف غذاهای تند، سرخ کرده و چرب در وعده سحر و کاهش فعالیت فیزیکی و ورزش، به خصوص در ساعات گرم روز هم برای پیشگیری از بروز تشنگی در طول روز، موثر است. مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با تاکید بر منع خوابیدن در طول روز بعنوان یک قاعده کلی در طب ایرانی و تنها مناسب بودن خواب قیلوله در ایام طولانی تابستان که برخلاف تصور معمول، زمان آن پیش از ناهار است، اضافه کرد: به علت روزه داری و نخوردن غذا در ماه مبارک رمضان، خوابیدن در طول روز برای تقویت قوای بدنی و بازگرداندن رطوبت به بدن، به خصوص در افرادی که زیاد تشنه می شوند، سفارش می شود، اما باید توجه داشت که زمان آن هنگام غروب آفتاب و هنگام افطار که در طب ایرانی به «خواب مرگ» معروف است، نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.