ایران برنده جایزه سازمان ملل در زمینه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر شد

یسکافه: جمهوری اسلامی ایران برنده جایزه سازمان ملل در زمینه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر شد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، نائب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر از اعطای جایزه کارگروه بین الدولی سازمان ملل متحد (UNIATF) به جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر اطلاع داد.
دکتر باقر لاریجانی با اشاره به اینکه کارگروه بین الدولی سازمان ملل متحد یا (The United Nations Interagency Task Force (UNIATF پیرو تعهد سران دولت ها به بیانیه سازمان ملل متحد در مورد بیماری های غیرواگیر و اجرایی ساختن برنامه عمل جهانی بیماری های غیرواگیر سازمان جهانی بهداشت تشکیل شده است، اظهار داشت: جایزه ویژه این کارگروه در سومین اجلاس عالی مرتبه سازمان ملل در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸ به جمهوری اسلامی ایران اعطا می گردد.
لاریجانی تصریح کرد: این کارگروه تشکیل شده تا با هماهنگی سازمانهای زیرمجموعه سازمان ملل متحد و سایر سازمانهای بین الدولی که فعالیت های آنها با پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیرمرتبط است دولت ها را در جهت متعهد بودن به پاسخگویی به اپیدمی بیماریهای غیرواگیر در جهان حمایت کند.
وی تصریح کرد: رویکرد UNIATF در پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، نگاهی فرابخشی است و کشورها را به جلب مشارکت تمامی ذی نفعان در جهت دستیابی به اهداف تشویق می کند.
نائب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر افزود: UNIATF در ماه می ۲۰۱۸، به منظورکاندید شدن کشورهای فعال در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر برای دریافت نشان UNIATF فراخوان داد و بدین ترتیب کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران نامزد دریافت این نشان شد.
وی با اشاره به اینکه کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در سال ۱۳۹۴ به صورت ساختاری عالی مرتبه در وزارت بهداشت با مشارکت درون بخشی و همکاری معاونت های بهداشت، درمان، آموزش، تحقیقات و فناوری، توسعه، اجتماعی، پرستاری و سازمان غذا و دارو تشکیل شد، اظهار داشت: این کمیته در بدو شکل گیری با رویکرد جلب مشارکت بین بخشی، همکاری ۱۲ وزارتخانه و سازمان خارج از بخش سلامت را جلب کرد تا با عزمی ملی و حمایت رییس جمهور محترم، رییس محترم مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای عالی سلامت و امنیت غذا و جلب حمایت رییس سازمان جهانی بهداشت و رییس منطقه ای خاورمیانه سازمان جهانی بهداشت، پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر را اولویتی ملی قرار داده و در این راستا فعالیت کند.
لاریجانی به دستاوردهای کمیته ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر اشاره نمود و اظهار داشت: از مهم ترین دستاوردهای این کمیته، تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در بازه زمانی ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴ است که با نگاهی فرابخشی اهداف و استراتژی های کشور را برای کاهش مرگ و میر و ناتوانی ناشی از بیماری های غیرواگیر شفاف تولید کرده است.
وی ادامه داد: همچون نقاط قوت این سند، اضافه کردن چهار هدف ملی در کنار اهداف ۹ گانه سازمان جهانی بهداشت در مورد کاهش مرگ و میر و شیوع بیماری های قلبی – عروقی، دیابت، سرطان ها، بیماری های مزمن ریوی و عوامل خطر اصلی شامل چاقی، عدم فعالیت فیزیکی، استعمال دخانیات و مصرف الکل است. این چهار هدف ویژه با عنایت به اولویت های کشور مدنظر قرار گرفته و ارتقای سلامت روان، کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی، کاهش استعمال مواد مخدر و کاهش میزان اسید چرب ترانس را هدف قرار داده است.
نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر تصریح کرد: آگاه سازی در مورد اهمیت مساله، ظرفیت سازی و تولید احساس مسوولیت در نظام سلامت، بخش دولتی خارج از نظام سلامت، بخش خصوصی، سازمان های مردم نهاد و بطن جامعه، بسیج منابع و حرکت در جهت اصول پوشش همگانی سلامت (UHC) از اهم استراتژی های کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر بوده و خواهد بود.
وی افزود: در جهت نیل به اهداف و پایش میزان دستیابی به آنها، فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز در مورد میزان مرگ و میر، شیوع و روند زمانی میزان های مختلف در رابطه با بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر آنها از دستاوردهای مهم دیگری است که زمینه برنامه ریزی و سیاستگذاری مبتنی بر شواهد را فراهم آورده است.
لاریجانی تصریح کرد: با عنایت خداوند متعال و باتوجه به دستاوردهای مطرح، کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران توسط UNIATF و نشان این افتخار ملی در سومین اجلاس عالی مرتبه سازمان ملل در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸ به جمهوری اسلامی ایران اعطا می گردد.
بنابر اعلام معاونت آموزشی وزارت بهداشت، وی تصریح کرد: این نشان حاصل تلاش تمامی دست اندرکاران کنترل بیماری های غیرواگیر در کشور است و لازم است تا تلاش مضاعفی در سطح ملی برای کنترل این بیماری ها صورت گیرد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.