چالش جدی اپتومتریست ها؛ فعالیت غیرقانونی برخی عینک فروشی ها

یسکافه: بعضی از متخصصان بینایی سنجی معتقدند فروش عینک های آفتابی به علت کاربرد درمانی آن باید زیرنظر اپتومتریست ها و چشم پزشکان صورت گیرد، این درحالی است که رئیس صنف عینک سازان استان یزد می گوید: افرادی که در زمینه فروش عینک های آفتابی فعالیت می نمایند از اپتومتریست ها معلومات بیشتری دارند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا- نخستین هدف برای ساخت عینک های آفتابی برند، محافظت از چشم ها است اما مدگرا شدن افراد در سال های اخیر اهمیت توجه به خصوصیت های یک عینک استاندارد را کم رنگ کرده است.
آفتاب با همه اثرات مثبت خود می تواند به چشم ها صدمه هایی جبران ناپذیر وارد کند و این امر اهمیت استفاده از عینک های استاندارد را دو چندان کرده است.
با توجه به این که یکی از خصوصیت های عینک استاندارد توانایی جذب اشعه UV است، همین مهم افراد را ملزم می کند تا عینک خویش را از مراکز معتبر و دارای مجوز وزارت بهداشت تهیه کنند.
درآمدزایی این شغل منجر شده افراد غیر متخصص هم در این زمینه فعالیت کنند که می طلبد در جهت حفظ سلامت مردم مسئولین مانع فعالیت این غیر قانونی برخی عینک فروشان شوند.
«نجمه السادات پورنجفی» یک اپتومتریست در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که از نظر علم تجاری عینک های آفتابی باید استاندارد باشند، اظهار نمود: در شرایط کنونی به علت وضعیت دلار قیمت عینک های آفتابی استاندارد در ایران بسیار بالا بوده و تهیه آن برای عموم مردم مشکل است.
وی به تهیه عینک های مارک با قیمت پایین تر اشاره نمود و اضافه کرد: افراد باید از عینک هایی استفاده کنند که اشعه UV400 را جذب نماید.
پورنجفی با بیان این که هم اکنون راهی برای اثبات ادعای فروشندگان عینک های آفتابی وجود ندارد، اظهار داشت: اگر عینکی اشعه UV400 را جذب نکند، بیشترین صدمه را به شبکه چشم وارد کرده و این درحالی است که حالا هیچ گونه درمان قطعی برای مشکلات شبکیه در دنیا وجود ندارد.
وی با تاکید بر ضرورت وجود مرجع برای خرید عینک، خاطرنشان کرد: متاسفانه نبود مرجع برای تهیه عینک های استاندارد سبب شده خیلی از افراد در این زمینه فعالیت کنند.
این متخصص بینایی سنجی اضافه کرد: چندسالی است که بعضی از ارگان ها با تاکید بر درآمد زایی مبادرت به تشکیل کلاس هایی در زمینه عینک سازی می کنند و بعد از چند جلسه با آموزش مطالبی مدارکی به این افراد می دهند که از نظر قانونی این مدارک ساقط از اعتبار است.
وی با اشاره به اینکه مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مدارک سبب اعتبار آن نمی گردد، خاطرنشان کرد: به علت این که عینک یک کالای پزشکی به حساب می آید این مجوزها باید زیر نظر وزارت بهداشت صادر شود.
پورنجفی با بیان این که در کشور تنها اپتومتریست ها و چشم پزشکان با مجوز وزارت بهداشت حق فروش عینک دارند، اظهار داشت: از عینک های آفتابی برای درمان خیلی از بیماری ها استفاده می شود، ازاین رو نباید افراد غیرمتخصص اجازه فعالیت در این زمینه داشته باشند.
این مسئول با اشاره به این که برای خرید عینک آفتابی استاندارد باید با اپتومتریست یا چشم پزشک مشورت شود، تصریح کرد: افراد پیش از خرید عینک از مراکز در مورد مجوز رسمی از وزارت بهداشت مطمئن شوند.
«محمدتقی موحدیان» رئیس صنف عینک سازان استان یزد نیر در ادامه به خبرنگار ایسنا اظهار نمود: افراد فعال در این حوزه یا از وزارت درمان مجوز دارند یا در دوره های آموزشی سازمان فنی و حرفه ای شرکت کردند.
وی اضافه کرد: دانشگاه صنعتی شریف هم با برگزاری دوره های ۱۲۰ ساعته که مدرس آن اپتومتریست ها و چشم پزشک ها هستند، مبادرت به صدور مجوز می کند.
موحدیان با اشاره به این که کمیسیون فنی اتحادیه عینک فروشان از افراد برجسته و با سابقه در حوزه فروش عینک های آفتابی آزمون می گیرد تا مجوز فروش عینک های آفتابی صادر کند، اظهار داشت: افرادی که در زمینه فروش عینک های آفتابی فعالیت می نمایند، از اپتومتریست ها معلومات بیشتری دارند.
این مسئول در انتها با بیان این که افراد فعال در این حوزه از کلیه مسائل در رابطه با فروش عینک های آفتابی آگاهی دارند، تصریح کرد: اتحادیه عینک فروشان از واحدهای صنفی بازرسی کرده و با افراد متخلف برخورد قانونی می کند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.