همزمان با آغاز زمستان اعلام شد رصد سرماخوردگی در کشور، داروی ضدآنفلوآنزا در دسترس بیمارستان ها

یسکافه: رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به موارد تک گیر بیماری آنفلوآنزا و با تاکید بر آنکه امسال هنوز همه گیری این بیماری در کشور آغاز نشده، از آمادگی مراکز بهداشتی و درمانی همزمان با فصل سرد سال آگاهی داد.

دکتر محمدمهدی گویا در گفت وگو با ایسنا، در تشریح آخرین وضعیت بروز آنفلوآنزا در کشور همزمان با فصل سرد سال، اظهار داشت: در فصل سرد سال قرار گرفته ایم و به تدریج هوا سردتر می شود، از طرفی هم مانند سال های گذشته، میزان آلودگی هوا و افزایش غلظت آلاینده های هوا، به افزایش بروز موارد مبتلاشدن به بیماری های تنفسی کمک می نماید.
رصد موارد سرماخوردگی در استان ها
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال هنوز همه گیری بیماری آنفلوآنزا در کشور شروع نشده، اضافه کرد: اما شواهد از آن حکایت می کند که از این مقطع زمانی به بعد (فصل سرد سال) مردم باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشند. ما باز در وزارت بهداشت تمام موارد سرماخوردگی را در استان های مختلف رصد می نماییم و به مسئولان بهداشتی استان ها هشدارهای لازم را به صورت هفتگی اعلام می نماییم. بدین سان در استان هایی که احتمال می دهیم شاهد افزایش موارد بیماری های تنفسی باشند، به صورت هفتگی آگهی می دهیم و در این راستا مراکز بهداشتی و مراکز درمانی باز آماده می شوند؛ چونکه برخی از مبتلایان به بیماری های تنفسی امکان دارد کارشان به بیمارستان و بستری کشیده شود؛ بخصوص اگر بیماری آنفلوآنزا شایع شود.
احتمال شیوع آنفلوانزا و سفارش به مردم
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر آنکه امسال هنوز بیماری آنفلوآنزا در کشور شایع نشده، اما با عنایت به سردتر شدن هوا، این احتمال وجود دارد که بزودی شایع شود، اظهار داشت: بدین سبب از مردم می خواهیم که به سفارش های بهداشتی توجه نمایند و در صورت مبتلاشدن به این بیماری از خوددرمانی در منزل بخصوص برای گروه های پرخطر، جدا خودداری شود؛ به صورتی که افراد بالای ۶۵ سال، کودکان زیر پنج سال، بیماران قلبی و ریوی، دیابتی ها، بیماران مبتلا به سرطان، افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می نمایند، افرادی که شیمی درمانی و رادیوتراپی می شوند، مبتلایان به نارسایی کبد و کلیه، زنان حامله و…جزو گروه های پرخطر محسوب شده و لازم است این سفارش ها را جدی بگیرند.
درخواست از پزشکان درباره تجویز آنتی بیوتیک و کورتن
گویا همین طور به مبتلایان به علایم سرماخوردگی سفارش کرد که از خوددرمانی و بخصوص مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها اجتناب کنند و اظهار داشت: لازم است افراد در صورت مبتلاشدن به علایم سرماخوردگی حتما به پزشک یا مراکز بهداشتی بازگشت کنند. همین طور از پزشکان باز خواهان آن هستیم که در تجویز آنتی بیوتیک نهایت دقت را به عمل آورند؛ چراکه عفونت های ویروسی فصلی نیاز به درمان آنتی بیوتیک ندارند مگر در موارد خاصی که با عفونت های دیگر همراه باشد. همین طور لازم است از تجویز کورتون برای این بیماران جدا خودداری شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه صحبت هایش اشاره کرد: استراحت در منزل، استفاده از مایعات گرم و رعایت آداب تنفسی بهترین راه مواجهه با این بیماری است.
داروی ضدآنفلوآنزا در دسترس بیمارستان ها
وی درباره آمادگی بیمارستان ها همزمان برای پذیرش مبتلایان به بیماری های تنفسی و آنفلوآنزا همزمان با آغاز فصل سرد سال اظهار داشت: مانند هر ساله، در بیمارستان هایی که پذیرای این بیماران هستند اقدامات لازم در زمینه مراقبت، درمان سرپایی و بستری صورت گرفته است. داروی ضد آنفلوآنزا باز در دسترس بیمارستان هاست و از راه مراکز بهداشت شهرستان و استان توزیع میگردد. علت این کار باز آن است که از مصرف بی رویه داروهای ضد آنفلوآنزا جدا خودداری شود؛ چراکه تجویز این داروها باید حتما با نظر پزشک متخصص باشد و برای موارد شدید آنفلوانزا تجویز میگردد و برای سرماخوردگی های معمولی و عفونت های آنفلوآنزایی خفیف نیست.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درانتها صحبت هایش با اشاره به اینکه هر سال و مانند تمام دنیا، موج های مختلف آنفلوآنزا را همزمان با فصل سرد مشاهده می نماییم، اظهار داشت: البته موج های آنفلوانزا اصلا قابل پیش بینی نیست و امکان دارد یک سال یک موج و سال دیگر بیشتر از یک موج داشته باشیم. در هر صورت امسال هنوز موج جدی و اپیدمی از این بیماری را شاهد نبوده ایم و موارد آنفلوآنزا به صورت تک گیر است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.