راهکارهایی برای رهایی از حساسیت فصلی

به گزارش یسکافه هرساله با شروع فصل بهار و گرده افشانی گیاهان یکی از موضوعاتی که امکان دارد افراد با آن دست و پنجه نرم کنند، حساسیت بهاری و آلرژی است که اغلب به شکل آب ریزش بینی، عطسه های پیاپی و سرفه خویش را نشان داده است.
یک فوق تخصص آلرژی و ایمونوروژی بالینی در گفتگو با ایسنا، ضمن تعریف دقیق علت بروز آلرژی، به عرضه راهکارهایی برای درمان آن پرداخت.
دکتر علیرضا شفیعی، آلرژی را افزایش پاسخ دهی غیرمعمول سیستم ایمنی بدن به عوامل محیطی توصیف کرده و اضافه کرد: سیستم ایمنی بدن که جهت محافظت از عواملی مانند ویروس ها، میکروب ها و سلول های سرطانی فعالیت می کند گاهی اوقات به عوامل نه چندان مضر محیطی مانند گرده گیاهان، غذاها و داروهایی که در تماس با بدن هستند واکنش نشان داده است و علائم آلرژی در فرد ظاهر می شود.
شفیعی در ادامه این عوامل آلرژی زا را در سه دسته خوراکی، استنشاقی و پوستی برشمرد و اضافه کرد: در افرادی که نسبت به برخی غذاها حساسیت دارند، می توان شاهد بروز مشکل در دستگاه گوارشی و در افرادی که نسبت به گرده گیاهان حساسیت دارند، می توان مشکلات تنفسی را مشاهده کرد. همینطور برخی افراد در تماس با عامل آلژی زا گرفتار حساسیت پوستی مانند کهیر می شوند که می تواند از علائم آلرژی باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: باآنکه در فصل بهار به دلیل گرده افشانی گیاهان علائم آلرژی بیشتر در افراد مشاهده می شود، اما این حساسیت می تواند در بعضی هم دائمی باشد. گرد و غبار در منازل، حساسیت به پرنده ها و موی حیوانات می تواند از عوامل دیگر بروز آلرژی باشد که فقط مربوط به فصل بهار نیست.
شفیعی، راه قطعی برای جلوگیری از بروز آلرژی ها را مشخص نشده عنوان نمود و اضافه کرد: چون زمینه های ژنتیکی در افراد نقش مؤثری دارد، نمی توان از پیشگیری قطعی آلرژی صحبت کرد. یکی از سفارش های جدی برای جلوگیری از بروز آلرژی در نوزادان این است که تا چهار الی شش ماهگی تغذیه فقط از شیر مادر باشد. همینطور کاهش تماس با عوامل محرک دیگر مانند آلاینده ها، عدم استفاده بیش از اندازه از آنتی بیوتیک ها و تغذیه مناسب شامل مصرف ویتامین D، میوه های تازه و غذاهای حاوی آنتی اکسیدان و امگا ۳ است.
این فوق تخصص آسم و آلرژی اضافه کرد: باآنکه تصور می شود این بیماری ها قابل درمان نیستند، اما می توان در بلندمدت با درمان دارویی مناسب این بیماری ها را درمان کرد.
وی اظهار داشت: به دلیل اشتراک در علائم آلرژی با بیماری هایی مانند عفونت های ویروسی، سینوزیت و غیره، تشخیص آلرژی حتماً باید توسط پزشک صورت گیرد؛ چراکه استفاده از داروی نامناسب نه تنها در بهبود بیماری مؤثر نیست، بلکه می تواند سبب بروز سایر مشکلات هم شود.
شفیعی افزود: استفاده خودسر از بعضی اسپری های بینی سبب انقباض عروق بینی شده که امکان دارد با قطع مصرف، علائم در فرد تشدید شود. همینطور استفاده از آنتی هیستامین ها خالی از عارضه نبوده و عوارضی مانند خشکی مخاط بینی، خواب آلودگی و اختلال در کار روزمره پیش می آورند. کورتون های تزریقی هم خالی از عوارض نیستند و در بلندمدت سبب پوکی استخوان شده و در رشد کودکان هم اثر دارند.
شفیعی در انتها اضافه کرد: تغییر فصل در کسانی که آسم به همراه آلرژی دارند، سبب عود این بیماری می شود.کسانی که حساسیت دارند در قسمت فوقانی مجاری تنفسی و کسانی که آسم دارند در قسمت تحتانی مجاری تنفسی گرفتار مشکل می شوند که کنترل مناسب التهاب دستگاه تنفسی فوقانی در جلوگیری از تشدید علائم آسم در این فصل نقش به سزایی دارد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.