رشد شکوفه آبی تندرستی فرانسه در لرستان

به گزارش یسکافه یک محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان اظهار داشت: عرق گل گاوزبان یک داروی باارزش برای التهاب چشم است.
حامد نظری در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا اظهار نمود: گل گاوزبان از گیاهان دارویی و دارای روغنی است که به دلیل خاصیت شفا دهندگی از مدت ها قبل به خصوص در فرانسه شناخته شده بود.

وی با اشاره به اینکه این گیاه دارای شاخه های توخالی و آبدار است و ارتفاع آن به ۵۰ سانتی متر می رسد، اضافه کرد: برگ های این گیاه نسبتاً بزرگ و چین خورده به رنگ سبز تیره و تخم‎مرغی شکل نوک تیز بوده که به صورت متناوب بر روی ساقه گیاه قرار دارند.

نظری افزود: تمام سطح گیاه پوشیده از کرک های سفید و منشعب بوده و گل های این گیاه در انتهای ساقه قرار دارد و به رنگ روشن و ستاره‎ای شکل است.

این کارشناس بخش تحقیقات گیاه پزشکی با اشاره به اینکه میوه این گیاه به شکل چهار فندق کوچک و به رنگ قهوه‎ای مایل به سیاه است، افزود: این گیاه در فرانسه “شکوفه آبی تندرستی” نامیده می شود چونکه گل های آن به رنگ آبی است و داروی خوبی برای دهقانان که معمولاً احتیاج به تنفس بیشتر در هنگام کار کردن دارند، به حساب می آید.

وی تصریح کرد: برخی از نویسندگان معتقدند که نام لاتین آن یک اسم تغییر شکل یافته به مفهوم “قلب” و “من آورده‎ام” است چونکه اعتقاد بر این است که این گیاه قلب را تقویت می کند.

نظری اظهار نمود: امروزه ثابت شده که محصولات حاصل از برگ ها و پودر این گیاه خاصیت ضدافسردگی دارد و سبب افزایش نشاط روحی می شود. به صورت مثال شربت ساخته شده از پودر این گیاه دارای خاصیت ضدافسردگی و ضد استرس های روحی و آرامش دهنده و تسکین دهنده قلب است.

این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان به تأثیر دارویی این گونه اشاره نمود و اظهار داشت: این گیاه بعنوان مدر، ملین و مسکن ثابت شده و استفاده از آن در فرانسه بعنوان ضد تب و ناراحتی های ریوی (تنگی نفس) بسیار رایج است.

وی با اشاره به اینکه این گیاه به دلیل داشتن ترکیبات نمکی سبب افزایش فعالیت کلیه ها شده و بنابراین استفاده از آن سبب کاهش تب می شود، افزود: همین خاصیت تسکین دهندگی آن به دلیل داشتن ترکیبات موسیلاز در کل اندام های گیاه است.

نظری با اشاره به استفاده های غذایی از گل گاوزبان بیان کرد: از گل‎ و برگ های این گیاه می توان بعنوان چاشنی در نوشیدنی های تابستانی بهره برد و گل های این گیاه را برای تهیه مربا بهره برد.

این کارشناس ارشد گیاه پزشکی اظهار نمود: مربای آن برای افرادی که از بستر بیماری برخاسته و دوران نقاهت را سپری می کنند و همینطور افرادی که حالت ضعف دارند بسیار مفید می باشد.

وی با اشاره به اینکه گل ها و برگ های این گیاه را می توان در سالاد و سوپ خیار به کاربرد، اظهار داشت: برگ های قطعه قطعه شده گیاه را می توان در انتها زمان پخت سوپ ها استفاده و همراه با برگ های گل کلم پخت و مصرف کرد.

نظری با اشاره به اینکه برگ های تازه این گیاه نیروبخش و نشاط آور است، بیان کرد: گل گاوزبان یک گیاه مقوی برای غده فوق کلیوی به شمار می آید؛ همینطور مصرف این گیاه خاصیت ضد استرس های روحی (نشاط آور) دارد و به منظور زندگی پر دغدغه امروزی فوق‎العاده مفید می باشد.

این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: گل گاوزبان ازنظر عناصر معدنی به خصوص پتاسیم بسیار غنی بوده و دم کرده (چای) تهیه شده از این گیاه برای کاهش تب بسیار مفید می باشد.

وی اظهار داشت: همینطور دم کرده گل گاوزبان بعنوان یک محرک تولید شیر در مادران می شود. عرق این گیاه هم بعنوان یک داروی باارزش برای التهاب چشم به کار می رود. این گیاه برای درمان تب های عفونی، یرقان، سل، روماتیسم، خارش (حساسیت های پوستی)، تورم ها و زخم های گلو و دهان مفید می باشد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.