توصیه های کارشناس طب سنتی؛ ۶ راه افزایش توان بدن برای روزه داری تا اختتام ماه رمضان

یسکافه: یک کارشناس طب سنتی ۶ روش جبران ضعف بدن در اثر روزه ۲۰ روزه و افزایش توان برای حفظ روزه تا اختتام ماه مبارک رمضان را برشمرد.

سمیه اسحاقی، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه در ایام پایانی ماه مبارک رمضان چگونه می توان ضعف روزهای گذشته را جبران کرد و توانایی بدن را برای حفظ روزه تا اختتام ماه مبارک افزایش داد اظهار داشت: چند عامل ضروری باید در زندگی رعایت شود که اگر این موارد در روزهای ماه مبارک رمضان نیز رعایت شود مطمئناً توان بدنی اجازه می دهد که روزه تا اختتام ادامه پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه افراد متفاوت از نظر وضعیت مزاج، جسمی و روحی متفاوت هستند که باید این قضیه در نظر گرفته شود توضیح داد: نخستین مسئله خواب است که بسیار به آن تاکید شده است. خیلی از افراد افطار تا سحر بیدار هستند و آنرا بعنوان نیروی اضافی تصور می کنند در صورتیکه اگر ساعت ۱۰ شب، یکی دو ساعت پس از افطار بتوانند تا نیمه شب، خواب خوبی داشته باشند، یعنی لحظاتی پیش از سحر، زمان بسیار خوبی است برای بازگشت انرژی های بدن و ساعاتی است که به عبادت بپردازند، سحری بخورند و توان در روز افزوده می شود.
اسحاقی افزود: نکته دوم کیفیت خواب است که بسیار مؤثر است. اگر بتوانند باید از مسائل جانبی همچون گوشی موبایل و مسائلی که ذهن را مشغول می کند پرهیز کرد مثل حرف زدن زیاد با تلفن یا خرید رفتن زیاد که موجب اشتغال ذهن زیاد می شود و کیفیت خواب به هم می خورد.
این کارشناس طب سنتی نکته سوم را نحوه غذا خوردن در سحری و افطار دانست و اظهار داشت: افراد باید بتوانند در این زمینه توازن ایجاد کنند یعنی از هر چیزی که میل دارند استفاده کنند البته به میزان کم. حتی کسانی که دیابت و فشار خون دارند اگر غذایی هست و میل دارند که آنرا مصرف کنند چون انسان حریص است به چیزی که به آن منع شده است، اگر به مقداری که عطش روحی شأن گرفته شود مقداری استفاده کنند اشکالی ندارد اما از حجم زیاد آن ممانعت شود.
اسحاقی اشاره کرد: نکته بعدی این است که یکی از چیزهایی که در ماه رمضان کمک می نماید آرامش داشته باشند و هم اینکه روزهای گرم تابستان آنها را اذیت نکند مصرف لعابی جات و مایعات در افطار تا سحر است. مصرف تخم شربتی و تخم ریحان به سبب لعابی که دارند مقداری از عطش را برطرف می کند. مصرف موادی مثل چای، قهوه و نسکافه باید مقداری کمتر شود و در صورت مصرف، کمرنگ باشد.
وی اشاره کرد: میوه هایی مثل هندوانه ترجیحاً کمتر استفاده گردد. درست است که مقداری تشنگی را برطرف می کند اما برای برخی از افراد اذیت کننده است. مورد دیگر نبود یبوست است. مصرف غذاهای لعاب دار که داخل آن آلو ریخته شود از یبوست جلوگیری می کند و بسیار کمک کننده است.
اسحاقی درانتها اشاره کرد: روزه مقداری خشکی در بدن به وجود می آورد که با مصرف آلو و هویج، میزان لعاب بدن زیاد می شود.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *