در گفت وگو با یسکافه مطرح شد صدور دانش فنی و اجرای ۲۰۰ پروژه دستاورد دوسالانه آزمایشگاه پیش بالینی

به گزارش یسکافه رئیس آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به دومین سالگرد راه اندازی این آزمایشگاه، اظهار داشت: تابحال ۲۰۰ پروژه تحقیقاتی شامل روش های درمانی و دارو در این آزمایشگاه اجرایی شد، ضمن آنکه درخواست هایی جهت راه اندازی آزمایشگاه مشابه از جانب برخی کشورها به ما ارسال شده است.
دکتر محمدرضا آی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه امروز سه شنبه، ۱۸ تیر دومین سالگرد افتتاح آزمایشگاه ملی جامع پیش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی تهران است، اضافه کرد: مزیت عمده این آزمایشگاه این است که تمام تجهیزات آن ساخت شرکت های دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
وی دستگاه های ساخته شده برای این آزمایشگاه را جزو اقلام تحریمی دانست که به ایران واگذار نمی شد و اظهار نمود: طراحی و ساخت این تجهیزات مهندسی معکوس نیستند و دستگاه هایی هستند که با فناوری های بومی سازی شده ایرانی ساخته شدند.
به قول آی، هزینه طراحی و ساخت این دستگاه ها از جانب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هزینه راه اندازی این آزمایشگاه از جانب دانشگاه علوم پزشکی تهران تأمین شده است.
رئیس آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: هم اکنون این آزمایشگاه به تمام محققان عرضه خدمات می دهد و همه محققان می توانند تحقیقات پیش بالینی مورد نظرخود را در این آزمایشگاه انجام دهند.
آی، آزمایشگاه پیش بالینی را محلی برای انجام آزمایشات مورد نیاز روی تحقیقات، قبل از وارد شدن آن به بالین بیمار توصیف کرد و خاطرنشان کرد: هر نوع روش درمانی و یا دارویی و یا روش تشخیصی پیش از وارد شدن به بالین بیمار باید بر روی موش و یا سایر حیوانات آزمایشگاهی، آزمایش شود.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه در گذشته ما تجهیزات ویژه ای را که بتوانیم از موش تصویربرداری نماییم در اختیار نداشتیم، اظهار داشت: موش ۲۵۰۰ بار کوچک تر از انسان است؛ ازاین رو تجهیزاتی که برای تصویربرداری از موش استفاده می شود، بسیار دقیق تر است.
به قول وی، قبل از طریق اندازی این آزمایشگاه، محققان برای تصویربرداری از حیوانات آزمایشگاهی در مطالعات پیش بالینی خود از تجهیزات انسانی استفاده می کردند که این امر دقت لازم را نداشت، ولی تجهیزات موجود در این آزمایشگاه دقت لازم را به پژوهشگران می دهد.

رئیس آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهیه تصاویر با دقت بالا را همچون مزایای این آزمایشگاه نام برد و خاطرنشان کرد: این امر کمک می نماید که نتایج این تحقیقات بسیار دقیق تر باشد.
آی، تصریح کرد: زمانی که موفق شدیم آزمایشگاه پیش بالینی را در کشور بومی سازی نماییم و تنها کشوری هستیم که تمام تجهیزات آن در داخل کشور ساخته شده است، درخواست هایی از کشورهای دیگر جهت راه اندازی چنین آزمایشگاهی برای ما ارسال شده است.
وی کشورهای فیلیپین و چین را همچون کشورهایی دانست که درخواست راه اندازی آزمایشگاه پیش بالینی مشابه را به ایران ارسال کردند و خاطرنشان کرد: ما در تلاش هستیم تا با برگزاری جلساتی با آنها، این فناوری را صادر نماییم.
آی، از اجرای ۲۰۰ پروژه در این آزمایشگاه اطلاع داد و اضافه کرد: این پروژه ها شامل تحقیقاتی در زمینه روش های درمانی، دارو و نانو ذرات می شود.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، امروز اولین جلسه و گردهمایی پژوهشگران آزمایشگاه پیش بالینی در محل این آزمایشگاه به منظور معرفی خدمات و عملکرد آزمایشگاه پیش بالینی برگزار می گردد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.