عضو انستیتو تحقیقات تغذیه مطرح کرد نقش روغن سویای سرخ کردنی در مبتلا شدن به بیماری قلبی و سرطان، انتقاد از تبلیغ روغن های بدون پالم

به گزارش یسکافه عضو انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: نسبت روغن سویا در روغن های سرخ کردنی به نسبت روغن پالم بالاتر بوده و این برخلاف فرمولاسیونی است که انجمن ها در این رابطه مشخص کرده اند. این روغن احتمال بیماری های قلبی و سرطانی را زیاد می کند و بر همین مبنا برای سرخ کردن مناسب نمی باشد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر فاطمه اسفرجانی در نشست بررسی چالش های تبلیغات مواد غذایی از دیدگاه ذی نفعان که بامداد امروز (چهارشنبه ۲ مرداد) در دانشکده علوم تغذیه دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: روغن سویا به دلیل دارا بودن مقدار زیادی اسید چرب غیراشباع با چند باند دوگانه، از مقاومت بسیار پایینی برخوردار می باشد و باعث کاهش زمان پایداری اکسایشی روغن می شود و به علت تولید آلدئیدها، احتمال بیماری های قلبی و سرطانی را زیاد می کند و برای سرخ کردن مناسب نمی باشد.
وی با انتقاد از برخی تبلیغات که درباره روغن بدون پالم پخش می شوند، اظهار داشت: روغن پالم با اسیدهای چرب اشباع بالاتر (نسبت به انواع دیگر روغن های گیاهی) نقش به سزایی در بهبود خصوصیات فیزیک وشیمیایی و پایداری اکسایشی و هم چنین افزایش کیفیت روغن های مخصوص سرخ کردنی دارا است.

ایرانیان چقدر چربی، نمک و شکر اضافه مصرف می کنند؟
اسفرجانی درباره تحقیقات انستیتو تحقیقات تغذیه درباره میزان مصرف نمک، چربی و قند در ایرانی ها اظهار داشت: نتایج تحقیقات انستیتو تحقیقات تغذیه که در سال ۹۵ انجام شده نشان داده است میزان سرانه مصرف روزانه چربی، ۱۵ گرم اضافه بر مقادیر سفارش شده است، هم چنین سرانه مصرف قند و نمک هم به ترتیب ۱۱ و هفت گرم بیشتر از مقادیر سفارش شده است که می تواند منجر به شیوع اضافه وزن، چاقی، دیابت، فشارخون، بیماری های قلبی و انواع سرطان شود.

لزوم مشخص کردن معنای واژه هایی چون “فرابکر” و “تصفیه شده”
در بخش دیگری از این نشست، دکتر عزیزالله زرگران، عضو هیئت علمی گروه تحقیقات سیاستگذاری و برنامه ریزی غذا و تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه اظهار داشت: در سال ۲۰۱۴، حدود ۷۶ درصد مرگ ومیرها به دلیل بیماری های غیرواگیر و در سال ۲۰۱۶، ۸۲ درصد مرگ ومیرها به علت مبتلا شدن به بیماری های غیرواگیر رخ داد.
وی اضافه کرد: چند سالی بود که من در جلسات وزارت بهداشت شرکت می کردم و همیشه سطح این جلسات یک مبحث بود. باید محدودیت تبلیغات اعمال شود اما تبلیغات چه محصولاتی باید محدود شود. در همه جای دنیا این سوال مطرح است و در همه جای دنیا هر فهرستی برای محدودیت تبلیغات عرضه شده، صنعت مخالفت کرده است. مقاومت صنعت در مقابل لیست هایی که در دو سال گذشته عرضه شده، کمتر است، به این علت که در تصمیم گیری ها برای تهیه لیست، سازمان های مختلفی حضور داشتند. آخرین فهرستی که عرضه شده برای سال ۱۳۹۸ است و این فهرست نسبت به لیست های قبلی کوتاه تر شده است.
زرگران افزود: طرح تهیه نشانگرهای رنگی برای محصولات طرح موفقی بوده که در ایران انجام شده و الان بیشتر محصولات این نشانگرهای رنگی را دارند که البته ایراداتی برای هدف ما داشت، مثلا روغن زیتون و روغن سرخ کردنی در زمینه نشانگرها مشابه بودند و ممکن بود پیام های نادرستی را منتقل کنند.
وی اضافه کرد: با بررسی هایی که انجام شد دریافتیم که باید مدل ویژه خویش را در زمینه تهیه لیست محصولات صدمه رسان ایجاد نماییم. امکان دارد یک محصولی ذاتا سرشار از چربی باشد ولی فقط با این پارامتر نمی تواند وارد لیست محصولات صدمه رسان به سلامت شود، مدلی که ما توانستیم از آن استفاده نماییم مدلی بود که در انگلستان تهیه شده بود. این مدل به هر صد گرم ماده غذایی امتیاز می دهد و نوآوری آن در این است که می گوید امکان دارد یک محصول مقداری نمک و چربی داشته باشد ولی پروتئین و فیبر دارد. این مدل، همه ی خصوصیت ها را با هم می بیند و برآیند آنها را بررسی می کند.
عضو هیئت علمی گروه تحقیقات سیاستگذاری و برنامه ریزی غذا و تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه با بیان این که یکی از وظایف رسانه ها مشخص کردن معنای دقیق کلمات است اظهار داشت: ما با وزارت ارشاد جلساتی داشتیم و در آن جا عنوان شد که تفاوت برخی کلمات در حوزه تغذیه مثل شکلات و کاکائو با یکدیگر برای مردم مشخص نمی باشد. تعداد زیادی از افراد تفاوت کلماتی مانند فرابکر و یا تصفیه شده را نمی دانند. یکی از وظایف رسانه، مشخص کردن معنای کلمات است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.