صرع، قابل درمان ترین بیماری مغز و اعصاب

یسکافه: یک متخصص مغز و اعصاب به تشریح عوامل بروز بیماری صرع پرداخت و اظهار داشت: صرع قابل درمان ترین بیماری مغز و اعصاب است.

دکتر پرویز بهرامی در گفت و گو با ایسنا بیماری صرع را یک اختلال در کارکرد سلول های مغزی ذکر و اظهارکرد: این اختلال از ساعات اولیه تولد تا زمان پیری می تواند بروز پیدا کند البته علت بروز بیماری صرع در سنین مختلف متفاوت می باشد.

وی با اشاره به اینکه بروز صرع در ایام اول تولد می تواند مربوط به عوارض زایمان، کمبود ویتامین ها و عفونت باشد، اظهار داشت: با افزایش سن اختلالات متابولیک مانند قند، کلسیم و… باید مد نظر قرار گیرند همین طور اختلال در کارکرد تیروئید می تواند منجربه بروز صرع شود. با افزایش سن از حدود ۱۸ ماهی تا پنج سالگی شایع ترین علت بروز صرع در کودکان تب و تشنج است اما باز هم نمی توان از سایر عوامل غافل بود.

این متخصص مغز و اعصاب عواملی نظیر ضربه به مغز، عفونت های مغزی، تومور مغزی، مصرف مواد مخدر، مشکلات عروق مغز، وراثت و… را مسبب بروز بیماری صرع دانست و اظهارکرد: البته باید به این نکته اشاره نمود که مبتلاشدن به بیماری صرع در درصد بسیار زیادی از افراد ناشناخته باقی می ماند همین طور مبتلاشدن به صرع به سبب موضوعات وراثتی کمتر از دو درصد این بیماران را شامل می شود.

وی بیماری صرع را یکی از قابل درمان ترین بیماری های مغز و اعصاب دانست و اظهار داشت: پیش از اینکه بخواهیم درمان را آغاز نماییم باید تشخیص خوبی داشته باشیم. اگر بتوانیم شرح حال خوبی از هنگام بروز تشنج از بیمار داشته باشیم و شخصی که شاهد احوالات بیمار هنگام تشنج بوده است آنرا برای ما توصیف کند، تشخیص دقیق تری انجام می شود. معاینه بالینی نیز نقش مهمی دارد.

این متخصص مغز و اعصاب انجام نوار مغز را بهترین و موثرترین راه تشخیص ذکر و اظهارکرد: گاهی امکان دارد برای تشخیص بهتر نوارمغز دو تا سه بار تکرار شود. بار اول بوسیله نوار مغز حدود ۴۰ درصد و در تکرار دفعات تا ۷۰ درصد از وضعیت بیمار آگاه می شویم.

بهرامی با تاکید بر ضرورت تشخیص درست بیماری اظهار داشت: از آنجایی که بیماری های مختلفی وجود دارد که امکان دارد با صرع اشتباه گرفته شود، گام اول برای تجویز دارو و آغاز روند درمان، تشخیص صحیح است. میگرن، اختلال خواب، نارکوپسی، حملات پانیک، تشنج کاذب، سکته مغزی و… همگی از این موارد هستند.

وی درباب نحوه درمان صرع، اظهارکرد: بیماری صرع در دو نوع کانونی و منتشره بروز پیدا می کند و برمبنای نوع صرع می توان از ۲۸ داروی موجود برای درمان این بیماری استفاده نمود. درمان غیردارویی، دارویی و جراحی از شیوه های درمانی صرع هستند. درمان غیردارویی شامل رعایت بهداشت خواب، تغذیه صحیح و درمان کم آبی بدن بیمار است. در نوع کانونی بیماری نیز در صورت تشخیص پزشک می توان از درمان جراحی بهره برد.

بهرامی با تاکید بر اینکه کم آبی در بدن مبتلایان به صرع احتمال بروز تشنج را بیشتر می کند، اظهار نمود: نمی توانیم برای تمام مبتلایان به صرع یک نسخه واحد در نظر بگیریم اما درمان دارویی در صورتیکه بیمار همکاری لازم را داشته باشد و در اواسط دوره درمان با فرض اینکه به سبب عدم تشنج بهبود یافته است مبادرت به قطع مصرف دارو نکند، بسیار موثر خواهد بود.

این فوق تخصص تشنج افزود: بعد از آغاز روند درمان دارویی هر سه ماه یا شش ماه یک دفعه بیمار باید تحت نظر باشد و برای مشاهده روند درمان، نوارمغز تکرار شود. مصرف دارو حداقل سه سال به طول می انجامد و بعد از آن با تشخیص پزشک به تدریج مصرف دارو کاسته می شود البته این روند درمانی برای تمام بیماران مبتلا به صرع فراگیر نیست.

وی درباب اثربخشی داروهای تولید داخلی درمان صرع اظهار داشت: اثربخشی داروهای ایرانی بسته به نوع کارخانه آن متفاوت می باشد اما می تواند مانند داروهای خارجی موثر عمل کند. کمبودهایی در تامین داروها مشاهده می شود. بطور مثال کمبود داروی تزریقی فنی توئین که در اورژانس ها کاربرد زیادی دارد، مشاهده می شود. هزینه درمان دارویی صرع در هر ماه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بسته به نوع داروی مصرفی متفاوت می باشد.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه بیماری صرع همچنان جزو بیماری های خاص نیست، اظهارکرد: تلاش زیادی برای «خاص» در نظر گرفتن بیماری صرع صورت گرفته است اما تابحال وزارت بهداشت زیربار قبول این مساله نرفته است. طبق مطالعه ای که در سال قبل انجام شد بین ۸۰۰هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار فرد مبتلا به صرع در کشور وجود دارد که در مقایسه با کشورهای توسعه یافته تعداد زیادی است.

بهرامی درانتها با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به صرع برای دریافت خدمات دندانپزشکی نمی توانند به هر مرکزی بازگشت کنند و برخی کلینیک های دندانپزشکی از پذیرش این بیماران خودداری می کنند، اظهار داشت: بیماران مبتلا به صرع می توانند به دندانپزشکی مخصوص خودشان – که زیرنظر انجمن صرع است – بازگشت و خدمات را با قیمت پایین تر دریافت نمایند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.