راه های مقابله با عوارض یائسگی

یسکافه: یک فیزیولوژیست ورزشی به تشریح نکاتی ورزشی در جهت کاهش عوارض یائسگی پرداخت.
دکتر مرجان افغان – فیزیولوژیست ورزشی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نقش ورزش در جلوگیری از بروز عوارض ناشی از یائسگی به ویژه یائسگی زودرس، اظهار داشت: یائسگی یک مکانیسم طبیعی است که در بدن زنان اتفاق می افتد که بعد از رخ دادن این پروسه بدن گرفتار تغییراتی نظیر پوکی استخوان، چاقی شکمی و… می شود.
وی با اشاره به اینکه تغییرات رخ داده در بدن خانم ها بعد از دوره یائسگی منجر به افزایش خطر مبتلاشدن به بیماری های قلبی _ عروقی خواهد شد، افزود: مدیریت رخداد نارسایی زودرس تخمدان در جهت جلوگیری از بروز مشکلات ثانویه بسیار پراهمیت است. توجه به سفارش های تغذیه ای و ورزش مستمر می تواند موثر عمل کند.
این مشاور تغذیه با تاکید بر اهمیت رعایت نکات تغذیه ای در دوره یائسگی اظهار داشت: مقابله با فاکتورهایی که موجب چاقی شکمی و ایجاد چربی های التهابی می شوند از بروز مشکلات قلبی _ عروقی جلوگیری می کند.
وی با اشاره به اینکه دیگر عارضه یائسگی، کاهش توده استخوانی در افراد است، اظهار نمود: بطور کلی یائسگی در سن طبیعی نیز منجر به بروز این مشکل می شود، اما نکته حائز اهمیت در افراد جوانی که گرفتار نارسایی زودرس تخمدان می شوند این است که پوکی استخوان در سنین پایین تر برایشان اتقاق می افتد که مدیریت این مسئله می تواند در سنین بالاتر به آنها کمک نماید.
افغان اشاره کرد: مصرف ویتامین D و کلسیم به همراه ورزش سبک و منظم به این افراد سفارش می شود. از آنجایی که ریسک شکستگی استخوان ناشی از پوکی استخوان در این افراد بالا است، نباید ورزش و فعالیت بدنی سنگین انجام دهند. آغاز فعالیت های بدنی با ورزش های تعادلی و بعد از تقویت عضلات بسیار مناسب می باشد. پس سفارش نمی نماییم فعالیت بدنی را با پیاده روی و دویدن آغاز کنند.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *