رییس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت: سوژه اهدای عضو از اعدامی ها از دستور کار خارج شد

به گزارش یسکافه رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت درباره سوژه اهدای عضو از محکومان به اعدام اظهار داشت: پیشنهاد قوه قضائیه در مورد اهدای عضو از اعدامی ها از دستور کار خارج شده است.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر مهدی شادنوش در نشست خبری وزارت بهداشت که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه پیوند ۵۰ درصد مسئله فرهنگسازی مطرح است. بر همین مبنا وظیفه رسانه ها و نقش آنها در فرهنگ سازی بسیار مهم می باشد.
وی افزود: خوشبختانه رشد اهدای عضو را در کشور شاهد بودیم. بطوریکه تابحال ۵۳ هزار پیوند کلیه در کشور داشته ایم و دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز پنج هزارمین پیوند کبدش را جشن گرفت که با انجام سالانه ۷۰۰ پیوند کبد، بالاترین تعداد پیوند کبد را در دنیا دارد و مرکز بعدی در دنیا در ایالات متحده آمریکا با ۴۰۰ پیوند کبد است. همین طور تابحال از مرز ۱۳۰۰ پیوند قلب نیز در کشور گذشته ایم.
شادنوش با اشاره به اینکه پیوند بافت و نسج نیز در کشور رشد خوبی داشته است، اظهار داشت: با هر مرگ مغزی امکان پیوند ۸ عضو و ۵۳ نسج وجود دارد. از طرفی باید توجه کرد که پیوند مغز استخوان یکی از بهترین راهکارها در درمان بیماری های پیچیده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره سوژه اهدای عضو از محکومان به اعدام اظهار داشت: پیشنهاد قوه قضائیه در مورد اهدای عضو از اعدامی ها هم از دستور کار خارج شده است.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۷ مهرماه را بعنوان روز اهدای سلول های بنیادی را جشن خواهیم گرفت، اظهار داشت: اهدای سلول های بنیادی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. مردم بدانند که با ارائه نمونه بزاق امکان پیوستن به بانک سلول های بنیادی برای نجات جان همنوعان وجود دارد تا افراد در زمان نیاز فراخوان شوند و بتوانند به نجات بیماران صعب العلاج مانند بیماران سرطانی کمک کنند.
شادنوش با اشاره به راهکاری برای جلوگیری از رانت برای تخصیص عضو خصوصاً کلیه به بیماران نیازمند به اهدای عضو و پاسخ به شائبه ها در این عرصه اظهار داشت: بخشنامه اهدای عضو زنده به همه دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ گردید تا در اهدای عضو زنده در پیوند کلیه از سوء استفاده ها جلوگیری نماییم. بدین سبب هم اکنون تخصیص عضو از فرد زنده بوسیله دفتر مرکز پیوند و مدیریت بیماری ها در سراسر کشور و با هماهنگی انجمن پشتیبانی از بیماران کلیوی انجام می شود. بطور کلی در اهدای عضو از مرگ مغزی و از زنده به زنده تخصیص عضو در اداره پیوند عضو و فراهم آوردن اعضا در ستاد وزارت بهداشت انجام می شود تا شائبه ها در پیوند عضو از بین برود.
شادنوش درباره تجویز داروهای تک نسخه ای و خارج از فهرست دارویی کشور نیز اظهار داشت: بطور کلی تجویز این داروها ممنوع می باشد، اما موارد استثنایی در قانون آمده است و این موارد استثنا در کمیته ای باید مطرح شوند تا اگر اثربخشی محرز شد، دارو تجویز شود.
وی با اشاره به اینکه شاخص پیوند در کشور ۱۱.۵ است، اظهار داشت: این عدد با مطلوب ما یعنی ۳۰ و ایده آل یعنی ۴۰ فاصله بسیاری دارد. البته در ۴ ماهه ابتدایی سال ۹۸ شاهد رشد ۳۸ درصدی اهدای عضو نسبت به ۴ ماهه ۹۷ بودیم و در سال ۹۶ و ۹۷ در هر سال حدود ۹۳۰ اهدای عضو از مرگ مغزی داشتیم. باید توجه داشت که سالیانه ۱۶ هزار تصادف جاده ای داریم که ۸ هزار نفر از مصدومان آنها گرفتار مرگ مغزی می شوند و ۲۵۰۰ تا ۴ هزار نفر از این افراد امکان اهدای عضو دارند.
در ادامه این نشست، دکتر علیرضا عسگری_ مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت نیز با اشاره به اینکه تا زمانی که خدمات سلامت به مردم ارائه می شود بطور قطع چالش های نظارتی هم وجود دارد، اظهار داشت: باید توجه کرد که مسئله نظارت و اعتبار قسمتی از یکدیگر جدا هستند و اهداف متفاوتی را دنبال می کنند. در عین حال تشدید نظارت های سرزده از طرف وزارت بهداشت به مدلول برخورد با نیروهای خدوم درمانی نیست، بلکه همه ما قدردان زحمات همکاران مان در عرصه های درمانی هستیم.
وی اضافه کرد: باید بدانیم که در حوزه سلامت در هر بخشی شامل آموزش، دارو و تامین بودجه و غیره مشکلی وجود داشته باشد آینه آن در درمان است و در درمان انعکاس می یابد.
وی با اشاره به اینکه در عین حال در حوزه اعتبار بخشی، سنجه هایمان را به سمت ایمنی بیماران برده ایم، اظهار داشت: همین طور نهضت وقایع ناخواسته را ایجاد کردیم که اخیراً از طرف وزارت بهداشت در امتداد ارتقاء کیفیت انجام شده است. باید توجه کرد که وزارت بهداشت نظام وقایع ناخواسته را با ۲۸ سنج به بیمارستان ها عرضه کرده است که در صورت بروز هر یک از این سنجه ها بیمارستان باید این مساله را به دانشگاه اعلام نماید و دانشگاه نیز باید تا ۷۲ ساعت آنرا به ستاد اعلام نماید تا دلیلهای بروزش را بررسی نماییم.
عسگری اشاره کرد: بر اساس اعتبار بخشی ها ۷۵ درصد بیمارستان ها در کشور در میان بیمارستان های دولتی و خصوصی درجه یک هستند. همچنین در این دوره مدیریتی ۸ مورد کاهش درجه بیمارستان داشتیم که به دلیلهای مختلف اتفاق افتاده بود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.