تاثیر داروی پروستات بر کندی پیشرفت بیماری پارکینسون

به گزارش یسکافه یک تیم تخصصی بین المللی در بررسی های خود دریافتند که داروی مورد استفاده در درمان بزرگی غده پروستات می تواند برای مقابله با بیماری پارکینسون هم مفید باشد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، داروی ترازوسین که از راه آرام سازی عضلات مثانه و پروستات عمل می کند در درمان هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) کمک کننده است. هرچند، محققان اعتقاد دارند که این دارو خاصیت دیگری هم دارد و به تاثیر مثبت آن بر سلول های مغزی صدمه دیده بر اثر بیماری پارکینسون پی برده اند.
به گفته محققان این دارو می تواند روند پیشرفت بیماری پارکینسون را کند سازد که هم اکنون امکان آن وجود ندارد.
این تیم تحقیقاتی بین المللی به مطالعه روی هزاران بیمار مبتلا به پارکینسون و هایپرپلازی خوش خیم پروستات پرداختند. آنان مشاهده نمودند داروهای مسدود کننده آلفا مانع از نابودیِ سلول های مغز می شوند.
پارکینسون بیماری پیش رونده ای است که بر مغز اثر گذاشته و هم اکنون همچون بیماری های غیرقابل درمان بشمار می رود. درمان های فعلی پارکینسون می تواند در رفع بعضی از علایم این بیماری کمک کننده باشد اما نمی توانند عصب های از بین رفته ناشی از بیماری را برگردانده یا روند آنرا کند سازد.
داروی ترازوسین با فعال ساختن آنزیمی معروف به PGK1 کمک می نماید تا از مرگ سلول های مغزی جلوگیری شود. همینطور تست این دارو روی موش ها نشان داد با مصرف آن روند از بین رفتن سلول عصبی کند شده یا متوقف شده است.
به گزارش شبکه خبری بی بی سی، محققان اطلاعات پزشکی تعدادی بیمار که به هر دو بیماری مبتلا بودند مورد بررسی قرار دادند. همینطور آنان ۲۸۸۰ فرد مبتلا به پارکینسون را که ترازوسین مصرف کرده بودند با ۱۵ هزار و ۴۰۹ بیمار مبتلا به پارکینسون که شیوه درمانی متفاوتی داشتند، مقایسه و مشاهده نمودند که علایم بیماری پارکینسون و روند پیشرفت آن در بیمارانی که داروهای اثرگذار بر آنزیم PGK1 مصرف کرده بودند، بهبود قابل توجهی داشته است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.