اعلام آمادگی انجمن تغذیه ایران برای اعزام کارشناسان تغذیه به مدارس

یسکافه: رئیس انجمن تغذیه ایران با تاکید بر اهمیت توجه به تغذیه کودکان و اصلاح سبک تغذیه افراد از دوران کودکی، از اعلام آمادگی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و انجمن تغذیه ایران برای جایگاه بخشی کارشناسان تغذیه در مدارس سراسر کشور جهت ارائه خدمات مشاوره تغذیه و پایش وضعیت تغذیه کودکان آگاهی داد.
دکتر جلال الدین میرزای رزاز – سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: بحث تغذیه کودکان از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد تا جایی که در اغلب محافل و مراکز علمی در ارتباط با اهمیت تغذیه در ۱۰۰۰ روز اول زندگی تحقیقات و طرح های پژوهشی گسترده ای انجام شده و بر اهمیت آن تاکید ویژه ای می شود.
میرزای رزاز با تاکید بر اهمیت تغذیه کودک در مراحل قبل از تولد یعنی آمادگی های تغذیه ای مادر قبل از حاملگی و در دوران بارداری، اشاره کرد: ملاحظات بسیار مهم و قابل توجهی در ارتباط با تغذیه مادران حامله وجود دارد که بر سلامتی مادر و نوزاد تازه متولد شده تأثیر زیادی داشته و همین طور ضامن سلامتی کودک در تمام دوران بعدی زندگی نیز خواهد بود.
وی با اشاره به خطرات عوامل تراتوژن بر سلامت جنین انسان اظهار نمود: ترکیبات تراتوژن قادر به عبور از جفت بوده و امکان دارد به رشد و تکوین جنین یا رویان لطمه جدی وارد کرده و منجر به ناهنجاری در جنین یا نوزاد شوند. بدین جهت تضمین ایمنی غذا و دیگر ملاحظات تغذیه ای بر پیش گیری از بروز ناهنجاری های مادرزادی بسیار حائز اهمیت می باشد. بدین ترتیب تغذیه صحیح مادر طیف وسیعی از اثرات شامل تأمین نیازهای تغذیه ای نوزاد و تضمین رشد و تکامل همه جانبه نوزاد و کودک تا پیش گیری از بیماری ها و ناهنجاری های مادرزادی را به دنبال دارد.

نهادینه شدن عادات و سبک زندگی کودکان در دبستان
رزاز در ادامه با اشاره به اینکه مرحله بعدی تغذیه کودک شامل دوران پیش دبستان و دبستان می شود، اظهار داشت: در کنار اهمیت تغذیه کودک در دوران دبستان و پیش دبستان و توجه به رشد و تکامل کودکان، بحث نهادینه شدن عادات و سبک زندگی کودکان در این دوران موضوعی مهم و قابل توجه است.
وی با اشاره به جایگاه ویژه و اهمیت آموزش در اصلاح سبک زندگی و عادات غذایی دانش آموزان اظهار نمود: انجمن تغذیه ایران طی برگزاری جلساتی با مسئولان وزارت آموزش و پرورش، بارها برای اعزام کارشناسان تغذیه به مدارس و آموزش دانش آموزان برای اصلاح سبک زندگی و تغذیه سالم از همان دوران کودکی اعلام آمادگی کرده است.

طرح انجمن تغذیه برای اعزام کارشناسان تغذیه به مدارس
رئیس انجمن تغذیه ایران با اشاره به اینکه در ارتباط با آموزش سبک تغذیه سالم و اصلاح عادات غذایی دانش آموزان طرحی تدوین و برای وزیر قبلی آموزش و پرورش ارسال شده است، عنوان کرد: بر طبق این طرح پیشنهاد شده، هر چند مدرسه دولتی تحت نظارت یک کارشناس تغذیه قرار گیرد و پیرو اجرای این طرح به صورت پایلوت در مدارس تهران، پوشش ملی طرح مد نظر قرار گیرد. این طرح برمبنای تجربه موفق جهانی درباب آموزش زودهنگام اصول تغذیه صحیح از دوران ابتدایی زندگی توسط دانش آموختگان تغذیه و بهره گیری از ظرفیت های انسانی موجود در کشور برای تضمین سلامتی عمومی، پیش گیری از شیوع بیشتر بیماری های مزمن و ارتقاء توسعه انسانی پیشنهاد شده است.

سیاست های تغذیه ای رایج برای اصلاح الگوهای تغذیه ای کودکان
وی با اشاره به سیاست های تغذیه ای رایج برای اصلاح الگوهای تغذیه ای کودکان در دنیا اظهار نمود: ساماندهیِ تغذیه ای بوفه مدارس یکی از اثرگذارترین سیاست هایی است که در شکل گیری عادات صحیح تغذیه ای دانش آموزان نقش مؤثری ایفا می کند و در صورت اجرایی شدن طرح پیشنهادی انجمن، مواد غذایی ارائه شده در بوفه های مدارس نیز مورد نظارت کارشناسان تغذیه قرار خواهد گرفت.
رزاز با اشاره به اینکه ۸۵ درصد عامل مرگ و میر در کشور ناشی از بیماری های مزمن است، عامل تغذیه ای را مهم ترین دلیل بروز این بیماری ها مانند اضافه وزن، چاقی، دیابت، پرفشاری خون و بیماری های قلبی عروقی دانست و اشاره کرد: عادات و اصول نادرست تغذیه ای ایجاد کننده بیماری های مزمن از سنین پایین و در خانواده و مدارس شکل گرفته و با پیموده شدن دوره های بعدی زندگی به سال ها و دهه های بعدی زندگی منتقل می شود.
سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور افزود: بعنوان مثال روند بروز بیماری گرفتگی عروق کرونر قلب بعنوان یکی از شایع ترین بیماری ها در میان ایرانیان، یک روند چند دهه ای است و پیروی از الگوهای تغذیه ای ناصیح در دوران مختلف زندگی به مرور به بروز چنین بیماری منتهی می شود و به عبارتی دست کم دو دهه زمان لازم است که فردی به دنبال رعایت چنین شیوه زندگی گرفتار گرفتگی عروق کرونر قلب و نیازمند درمان و حتی جراحی باشد. این در حالیست که اگر در دهه های اول زندگی به وسیله آموزش های تغذیه ای صحیح الگوهای غذایی اصلاح و نهادینه شوند، می توان بروز اینگونه بیماری ها را تا میزان قابل توجهی کم کرد.
وی با اشاره به لزوم توجه به امر پیشگیری، عنوان کرد: سوژه پیش گیری از لحاظ هزینه و صرفه اقتصادی و همین طور اثرات اجتماعی با بحث درمان قابل مقایسه نیست. بعنوان مثال فوت سرپرست خانواده بر اثر بیماری های غیرواگیر، تبعات اقتصادی و اجتماعی فراوانی برای خانواده و جامعه برجای می گذارد.

دوران دبستان بهترین زمان ممکن برای ارائه آموزش اصول تغذیه سالم
رزاز در خاتمه با تاکید بر اینکه دوران پیش دبستان و دبستان بهترین زمان ممکن برای ارائه آموزش اصول تغذیه سالم به کودکان است، اظهار نمود: با عنایت به تعداد بالای فارغ التحصیلان رشته های علوم تغذیه و حضور این کارشناسان در سراسر کشور، انجمن تغذیه ایران بعنوان یکی از متولیان امر سلامت شهروندان، آمادگی کامل برای اعزام کارشناسان تغذیه به مدارس سراسر کشور را داشته و در این رابطه جلسات مختلفی با مسئولان وزارت آموزش و پرورش برگزار کرده است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.