با تلاش متخصصان کشور صورت گرفت بازسازی صورت یک بیمار با کمک تکنولوژی های جدید

به گزارش یسکافه متخصصان فک و صورت بیمارستان شریعتی با استفاده از تکنولوژی های جدید، فک، گونه ها و کاسه چشم یک بیمار را به صورت کامل ترمیم کردند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر محمد بیات، رئیس مرکز تحقیقات پیشرفته جراحی های فک و صورت و گروه همکارانش در بیمارستان شریعتی در یک جراحی پیچیده، صورت و کاسه چشم یک بیمار ۳۳ را ترمیم و بازسازی کردند.
دکتر بیات این جراحی را یک نوآوری در استفاده از تکنولوژی های جدید دانست و اظهار داشت: به علت شکستگی و تخریب دوطرفه صورت و نبود قرینه، نمی توانستیم از تکنیک Mirroring یعنی قرینه سازی از تصویر طرف مقابل، استفاده کنیم؛ ازاین رو با استفاده از چاپگر سه بعدی و اطلسی که اولین بار در مرکز تحقیقات از بیماران مشابه طراحی و تهیه کرده ایم، موفق شدیم برای بیمار پروتز بسازیم.
دکتر بیات طراحی این اطلس در کشور و استفاده از آن برای جراحی های دوطرفه صورت را یکی از نوآوری های مرکز تحقیقات جراحی های پیشرفته فک و صورت دانست و اضافه کرد: تمامی مراحل طراحی و تولید پروتزها، طراحی و تولید اطلس، چاپگر سه بعدی، نوگیشن و دستگاه نویگیتور کار متخصصان ایرانی در مرکز تحقیقات جراحی های پیشرفته فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده تکنولوژی های جدید و یکی از شرکت های دانش بنیان است.

وی خاطرنشان کرد: برخی کشورها به صورت محدود این جراحی ها را انجام می دهند؛ اما در منطقه، مرکزی جامع که بتواند تمامی امکانات را در یکجا جمع کند، تنها مرکز جراحی های پیشرفته فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
در این جراحی دکتر نغمه بهرامی، عضو هیات علمی گروه مهندسی بافت و علوم سلولی کاربردی دانشکده تکنولوژی های جدید پزشکی و معاون مرکز پیشرفته جراحی های فک و صورت هم حضور داشت و درباره این مرکز اظهار داشت: در این مرکز پیشرفته، جراحان به استفاده از تکنولوژی های نوین و به صورت جراحی دیجیتال، انواع ناهنجاری های فک و صورت، تروماها، سرطان های سر و گردن را جراحی و درمان می کنند.
دکتر بهرامی همینطور خصوصیت این جراحی را بازسازی دوطرفه صورت در این بیمار به صورت دانست و تصریح کرد: این بیمار بر اثر سانحه تصادف از ناحیه چشم، گونه ها و کام سخت گرفتار صدمه شده بود. پیش ازاین بازسازی کاسه چشم در یک بیمار توسط استاد بیات انجام شده بود؛ اما این اولین دفعه است که با طراحی و تهیه اطلس و استفاده از نویگیتور این بازسازی را انجام می دهیم.

بر مبنای اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سعید مهربان، دکتر فرزانه بلندپروا و مهندس محمدرضا نوری و دیگر اعضای گروه جراحی فک و صورت و گروه بیهوشی در اتاق عمل بیمارستان شریعتی در این جراحی همکار دکتر بیات بودند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.