لزوم مصرف صبحانه در دانش آموزان

به گزارش یسکافه مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم مصرف صبحانه در دانش آموزان، اظهار داشت: عدم صرف صبحانه، یکی از اشکالات شایع در میان دانش آموزان است. دانش آموزانی که بدون خوردن صبحانه به مدرسه می روند، یادگیری و کارایی لازم را ندارند.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا دکتر سیدحامد برکاتی افزود: معمولا اگر مدت زمان ناشتایی طولانی شود، نگهداری قند خون در سطحی که مغز قادر به فعالیت خود باشد، دشوارتر یادگیری و تمرکز حواس مختل می شود اما افزایش نسبی قند خون سبب بهبود عملکرد مغز و یادگیری آنان می شود.

وی اضافه کرد: دانش آموزان نداشتن وقت را دلیل نخوردن صبحانه عنوان می کنند. به جهت اینکه کودکان سنین مدرسه اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند، باید شام را در ساعات ابتدایی شب مصرف کنند و تا حد امکان شب ها در ساعت معینی بخوابند تا بامداد بتوانند زودتر بیدار شوند و وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه اظهارکرد: والدین باید کودکان خودرا به سحرخیزی، ورزش و نرمش صبحگاهی و خوردن صبحانه در محیط گرم خانواده تشویق کنند. غذاهایی مانند فرنی، شیربرنج، حلیم و عدسی اغلب مورد علاقه کودکان این سنین است و از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار و برای صرف در وعده صبحانه کودکان مناسب هستند.

وی اشاره کرد: غذاهایی از قبیل نان و پنیر و گردو، نان و پنیر و گوجه فرنگی، نان و پنیر و خیار، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگی، نان و کره مربا، نان و کره و خرما، نان و پنیر و خرما همراه با یک لیوان شیر یک صبحانه سالم و مغذی برای کودکان سنین مدرسه محسوب می شود. دانش آموزان می توانند در وعده صبحانه، نان را بعنوان منبع تامین انرژی، پنیر و تخم مرغ را بعنوان منبع تامین پروتئین، شیر را بعنوان منبع تامین پروتئین و کلسیم و کره همراه با مربا یا عسل را بعنوان منابع تامین کننده قسمتی از انرژی مصرف کنند.

برکاتی درباب تمایل به مصرف غذاهای غیر خانگی توسط دانش آموزان اشاره کرد: مصرف غذاهای غیرخانگی مانند ساندویچ ها، سوسیس، کالباس و همبرگر در میان کودکان در سنین مدرسه رایج است. این نوع مواد غذایی معمولا از نظر مواد مغذی خصوصاً آهن، کلسیم، ویتامین B 2 ویتامین A و C و اسید فولیک فقیر هستند و در صورتیکه جایگزین غذاهای خانگی و سنتی و بطور مداوم مصرف شوند، بدن با کمبودهای ویتامینی و املاح که برای تنظیم فعالیت های حیاتی بدن مورد نیاز هستند مواجه می شود.

وی افزود: باید به دانش آموزان سفارش شود که در مصرف این نوع غذاها افراط نکنند و در برنامه غذایی خود بیشتر از غذاهای سنتی و معمول خانواده و از چهار گروه غذایی اصلی استفاده کنند البته مصرف ساندویچ های سوسیس و کالباس هم چنانچه در منزل تهیه شود (به شرطی که دائمی نباشد) و در کنار آن سبزیجات ضدعفونی شده مثل گوجه فرنگی و کاهو سالم تر و کامل تر است.

به گزارش وبدا، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با تاکید بر مصرف مواد لبنی همچون کشک خشک، ماست چکیده، کره، سرماست، سرشیر در رژیم غذایی دانش آموزان اظهار داشت: اگر دانش آموزان در شیفت پس از ظهر مشغول تحصیل هستند، بهتر است حتی الامکان نهار زودتر آماده شود و کودک نهارش را در منزل میل کند و بعد به مدرسه برود اما اگراین امکان وجود ندارد، می تواند نهارش را در ظرف مخصوص همراه خود به مدرسه ببرد. از آنجایی که محیط گرم می تواند سبب رشد میکروب ها شود بدین سبب باید نهاری که کودک از منزل می برد، سرد بماند، به خصوص اگر گوشت داشته باشد. والدین می توانند غذا را داخل یک ظرف عایق، یا ظرفی که هوا نمی تواند به داخل آن نفوذ کند، بگذارند و یک کیسه یخ در آن قرار دهند. اهتمام شود ظروف غذا حداقل هفته ای یک دفعه با مایع ضدعفونی کننده شسته شود.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.