با قلب خود مهربان باشید

به گزارش یسکافه قلب بخش حساسی از بدن است، به همین خاطر آگاهی مردم از روش های مراقبت از آن اهمیت زیادی دارد، مراقبت های قلبی پیشرفته دشوار نیستند و انتخاب یک شیوه زندگی سالم در اینباره بسیار مهم می باشد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، برای مراقبت از قلب فعالیت بدنی متعادل، حفظ وزن مناسب، تمرین های منظم ورزشی، نگه داشتن دیابت در حد کنترل شده، بررسی مرتب قندخون و سطح کلسترول خون، رژیم غذایی کم چرب و کم کلسترول، محدود کردن جذب چربی ها و افزایش میزان جذب غذاهای کم چرب، خوردن مقادیر فراوانی میوه، سبزیجات و دانه ها و غلات، اجتناب یا محدود کردن میزان جذب مارگارین، دوری از چربی های سنگین در محصولات غذایی و شیرینی ها ضروری می باشد.
غذاهایی مثل میوه ها و سبزی ها، غلات سبوس دار، انواع بنشن، دانه کتان، دانه ها و مغزها، فرآورده های لبنی، ماهی های چرب، سویا و فرآورده های آن، چای سبز برای حفظ سلامت قلب مفید هستند. همینطور غذاهای مضر برای سلامت قلب شامل غلات سفید و تصفیه شده مثل پاستا و نان سفید، اسیدهای چرب اشباع شده، مواد غذایی بسته بندی شده و فرآوری شده مانند چیپس و کیک، گوشت چرب و غذاهای سرخ کرده سیگار است.
عوامل خطر برای قلب
به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، کارشناس مبارزه با بیماری های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه می گوید: نخستین گام برای داشتن یک قلب سالم شناخت عوامل خطری است که قلب را تهدید می کند. در سال های اخیر آمار مرگ ومیر بیماران قلبی و عروقی در دنیا افزایش قابل ملاحظه ای داشته است، و این مساله اهمیت اطلاع رسانی در مورد راه های جلوگیری از عوارض بروز بیماری های قلبی را قبل از پیش نمایان می کند.
زهره گره با اشاره به اینکه بیماری های قلبی و عروقی از شایع ترین علل مرگ ومیر در ایران هستند، اظهار نمود: چاقی، استعمال سیگار، فشارخون بالا، میزان کم کلسترول خوب در خون، سن و سابقه خانوادگی بیماری قلبی و عروقی زودرس عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی هستند.
استرس به خود راه ندهید
وی بیان کرد: چاقی و نداشتن فعالیت بدنی از عوامل خطر بسیار مهم بیماری های قلبی عروقی است، باید توجه داشته باشیم که کنترل چاقی در کاهش بروز بیماری های قلبی خیلی مؤثر است.
این کارشناس سفارش کرد: برای آنکه مشخص شود تا چه اندازه در معرض بیماری های قلبی قرار دارید باید به پزشک رجوع کنید. وزارت بهداشت و درمان برای گروه های در معرض خطر از سال ۹۵ آغاز به ارزیابی خطر، طی یک بسته خدمتی کرده که این بسته شامل یک پرسشنامه در زمینه بیماری های قلبی عروقی، گرفتن فشار خون، وزن شخص، انجام آزمایش قند و چربی به صورت مجانی است.
گره اضافه کرد: برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی سیگار نکشید، مواد قندی کم مصرف کنید، روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش کنید و استرس به خود راه ندهید.
ایست قلبی خبر نمی کند
ایست قلبی خبر نمی کند و بسیار ناگهانی اتفاق می افتد، افرادی که با ایست قلبی می میرند، معمولا فاقد علایم اولیه بوده و مرگ بسیار سریع به سراغشان می آید.
با وجود سریع و همه گیر بودن علایم اولیه، حتی امکان دارد قلب شما در خواب از تپش بیفتد. در این میان برخی افراد بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند؛ افراد دارای فشار خون بالا با احتمال بیشتری برای از بین رفتن ریتم قلب مواجهند، همینطور چاق ها و افراد دارای اضافه وزن، سیگاری ها، بیماران قلبی و بیماران مادرزادی همچون کسانی هستند که باید بیشتر مراقب خود باشند.
روز جهانی قلب
گفتنی است فدراسیون جهانی قلب به علت اهمیت بیماری های قلبی عروقی و خطر آن برای سلامتی انسان و با این نگرش که تمام کشورهای عضو این فدراسیون می توانند به ریشه کن شدن همه گیری جهانی این بیماری ها کمک کنند، با همکاری سازمان بهداشت جهانی هفتم مهر (یکشنبه آخر سپتامبر) هر سال را بعنوان روز جهانی قلب تعیین کرده و هر ساله این روز با شعاری متفاوت گرامی داشته می شود.
از سال ۱۳۷۸ مراسم روز جهانی قلب در کشور ما هم هر ساله برگزار می گردد و در این روز فعالیت های مختلفی مانند کلاس های آموزشی، مسابقات ورزشی، نمایش ها و نمایشگاه ها و بسیج های اندازه گیری فشار خون، کلسترول خون و… برگزار می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.