وزیر بهداشت مطرح کرد جمعیت ۸ و سه دهم درصد سالمندان ایرانی، لزوم ایجاد خانه های محله ای ویژه سالمندان

به گزارش یسکافه وزیر بهداشت ضمن اشاره به روند پیر شدن جمعیت کشور، بر ضرورت ایجاد نشاط اجتماعی در سالمندان و همینطور ایجاد خانه های محله ای ویژه این قشر از جامعه تاکید نمود.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در مراسم بزرگداشت روز سالمند ضمن تبریک این روز شعری در وصف مادر مرحوم خود خواند و اظهار داشت: امیدوارم همه افراد قدر سالمندان خانواده خویش را بدانند. امروزه یکی از روندهای موجود در هرم جمعیتی کشورهای در حال توسعه، افزایش سن افراد است که با عنایت به افزایش امید به زندگی اتفاق می افتد.

افزایش جمعیت زنان سالخورده نسبت به مردان
وی با اشاره به اینکه در این میان چند اتفاق مهم در حال رخ دادن است، اظهار داشت: جمعیت کشور ما در حالی به سمت پیر شدن پیش می رود که با همزمان با کاهش زاد و ولد روبرو می باشیم. جمعیت زنان سالخورده نسبت به مردان سالخورده در حال افزایش می باشد. در این میان زنان نسبت به سلامت خود اهمیت بیشتری قائلند و مبادرت به چکاپ ماهیانه و بررسی وضعیت خود می کنند.

۸.۳ درصد ایرانیان سالمند هستند
وی با اشاره به روند رو به رشد جمعیت سالمندی در کشور، اظهار داشت: اگر بر اساس این هرم پیش برویم با عنایت به کاهش میزان زاد و ولد، گرفتار نقصان خواهیم شد. هم اکنون ۸.۳ درصد جمعیت کشور سالمندان هستند که این آمار در سالیان آینده به بالای ۱۶ درصد و سرانجام به بیشتر از ۳۰ درصد خواهد رسید. اما سوال اصلی اینجاست، کار ما بعنوان متولیان نظام سلامت چیست؟
نمکی در ادامه اظهار داشت: تفاوت جمعیت سالمندان ایران با سایر کشورها در نوع رفتار سالمندی میان این جمعیت است. ما با افرادی روبرو می باشیم که جوانی نکرده، پیر می شوند و همین مساله سبب ایجاد احساس افسردگی و سرباری در آنها خواهد بود. درست همانگونه که کودکی نکرده به سن جوانی می رسند.

لزوم ایجاد نشاط اجتماعی برای سالمندان
وزیر بهداشت افزود: باید به فکر اصلاح زیرساخت های اساسی بود. سالمند افسرده به دنبال مصرف دارو نیست، گرفتار پوکی استخوان شده و به سایر مسائل هم اهمیت نمی دهد. پس نخستین گام ما برای سالمندان باید ایجاد نشاط اجتماعی باشد تا همزمان با افزایش طول عمر، کیفیت زندگی این افراد ارتقاء پیدا کند.
نمکی با اشاره به اینکه باید به سنت های گذشته خود بازگردیم، اظهار داشت: باید به دنبال ایجاد انس و الفت میان دو نسل کودک و سالمند باشیم. این فاصله ای که بوجود آمده باید پُر شود. وجود سالمند در هر خانه وجود نور است.

ضرورت ایجاد خانه های محله ای ویژه سالمندان
وی اضافه کرد: از زمانی که در سازمان برنامه و بودجه فعالیت می کردم، در نظر داشتم تا به جای آسایشگاه های سالمندان در هر محل با کمک شهرداری ها و سازمان های ذیربط خانه های محله ای برای سالمندان ایجاد نماییم تا در طول روز در کنار همسالان خود بوده و شب هم در کنار خانواده زندگی کنند.

ادغام خدمات سلامت سالمندان در شبکه بهداشتی و درمانی
نمکی افزود: ادغام خدمات سلامت سالمندان در نظام عرضه خدمات بهداشتی و درمانی از نیمه دوم سال جاری تسهیل شده است. در نظر داریم هر خانه را بعنوان یک پایگاه سلامت در نظر بگیریم تا سه خدمت پیشگیری، درمان و بازتوانی توسط خانم خانه تحت عنوان سفیر سلامت اجرا شود. مادر باید بداند چگونه می تواند به بهترین نحو از سالمند مراقبت کند. این طرح در هر شهر از هر استان به شکل پایلوت اجرا خواهد شد.

سند ملی سالمندی و ارتقای کیفیت زندگی سالمندان
وی در انتها به رونمایی از سند ملی سالمندی اشاره نمود و اظهار داشت: دنبال کردن اهداف این سند از کارهای مهم بین بخشی خواهد بود که می تواند سبب ارتقای کیفیت زندگی سالمندان شود.
گفتنی است؛ در این مراسم که با حضور وزیر رفاه، نمایندگان سازمان بهزیستی، نمایندگان مجلس، بعضی از سالمندان تهرانی و… برگزار شد، از سند ملی سلامت سالمندی رونمایی شده و از تعدادی از سالمندان هم تقدیر به عمل آمد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، نمکی همینطور در حاشیه مراسم بزرگداشت روز سالمند در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: سندی که امروز رونمایی گردید حاصل هماهنگی بین بخشی از زمانی است که بنده در سازمان برنامه و بودجه بودم. امروز خوشبختانه این سند با کمک دستگاه های ذیربط رونمایی گردید.
وی اضافه کرد: هم اکنون مشکلات سالمندان تنها به حوزه سلامت ختم نمی گردد، بلکه در حوزه اشتغال، آرامش روانی و اجتماعی و… احتیاج به توجه دارند. مقرر است در این سند به این دست خدمات توجه بیشتری شود. ما به دنبال ادغام خدمات سلامت سالمندان در شبکه های بهداشتی درمانی هستیم. در همین راستا طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را شروع کرده ایم.

پوشش بیمه ای برای خدمات توانبخشی، عینک و سمعک سالمندان
نمکی در مورد تفاوت این سند با سایر خدمات مشابه قبل از این، اظهار داشت: مقرر است تا به باعث این سند خدمات توانبخشی و بازدرمانی و هم دریافت عینک و سمعک و… در چارچوب پوشش بیمه ای قرار گیرد.

از مکمل های ایرانی استفاده شود
وی در مورد داروهایی که سالمندان مصرف می کنند هم اظهار داشت: تابحال مشکلی برای تامین دارو نداشته ایم، اما یکی از گلایه های این قشر هزینه هایی است که تامین دارو برایشان دارد. سالمندان بیشتر مبادرت به مصرف مکمل های خوراکی می کنند که قیمت بالاتری نسبت به سایر داروها دارند. باید یکی از اهداف ما اصلاح سبک زندگی و تشویق به ورزش و تحرک باشد تا نیاز کمتری به مکمل در این گروه سنی حس گردد، اما در صورت احتیاج به مصرف مکمل ها، سفارش می نماییم از مکمل های ایرانی استفاده کنند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.