علل ابتلاء به یکی از شایع ترین بیماری های مادرزادی سر و گردن

به گزارش یسکافه عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به عمده علل مبتلا شدن به شایع ترین بیماری مادرزادی ناحیه سر و گردن اظهار داشت: در ایران جدیدترین دستاوردهای نوین دنیا در درمان بیماران مبتلا به شکاف لب و کام استفاده می شود.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر علی عطری درباره برگزاری کنگره شکاف لب و کام در تهران، اظهار داشت: این کنگره با حضور اساتید و صاحب نظران برجسته از داخل و خارج از کشور برگزار گردید و جدیدترین دستاوردهای علمی در مورد درمان این بیماری مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
رئیس دپارتمان جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: در این کنگره، جراحی اولیه شکاف لب و کام و مبحث جراحی ثانویه مورد بحث قرار گرفت. همینطور نمونه هایی از بیماران که در این زمینه مشکل داشتند در نمونه اولیه و ثانویه به صورت زنده توسط استاد برجسته ای که از انگلیس برای شرکت در این کنگره حضور یافته بود، جراحی شدند.
وی افزود: جراحی اولیه برای مواردی است که بیماری به صورت مادرزادی گرفتار شکاف لب و کام شده و در جراحی ثانویه برای بزرگسالانی بوده که قبلاً جراحی اولیه در آنها صورت گرفته ولی به علت مشکلات باید اصلاحاتی برای بیماری آنها انجام گیرد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که شکاف لب و کام می تواند سبب اختلال در تکلم و گفتار به علت نارسایی کام شود، اظهار داشت: این مساله هم در کنگره مورد بحث قرار گرفته و جراحی زنده هفت بیمار در سالن برای حضار نمایش داده شد؛ روش های نوین در این زمینه که در جهان عرضه می شود هم مورد بحث قرار گرفت.
بنابر اعلام روابط عمومی برگزاری کنگره شکاف لب و کام، عطری با اشاره به اینکه شکاف لب و کام از شایع ترین بیماری های مادرزادی در ناحیه سر و صورت به حساب می آید، اضافه کرد: از هر ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ تولد زنده یکی مبتلا به شکاف لب و کام می شود که شروع آن در دختران و پسران تفاوت چندانی ندارد؛ ولی شکاف لب در پسران شایع تر از شکاف کام است.
وی تصریح کرد: علت دقیق شکاف لب و کام هرچند مشخص نشده، ولی بعضی از بررسی ها نشان دهنده سابقه ارثی این بیماری است. همینطور مبتلا شدن به بعضی از بیماری ها در مادران باردار، مصرف بعضی از داروها حین بارداری، استعمال سیگار و الکل در زنان آبستن و عفونت در حاملگی می تواند سبب بروز شکاف لب و کام در جنین شود.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.