وزیر بهداشت اعلام کرد واردات یک آمپول به اسم پودر کاکائو، نقص در سامانه تی تک

به گزارش یسکافه وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه شفاف سازی در سازمان غذا و دارو و سایر زیرمجموعه های وزارت بهداشت و با تاکید بر اینکه بزرگ ترین اولویتم در ˮداروˮ، حذف ˮرانتˮ است، اظهار داشت: سامانه تی تک همچنان نواقصی دارد و بعنوان مثال یک کاربر توانسته آمپول تستوسترون را بعنوان پودر نارگیل و پودر کاکائو به کشور وارد کند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی با حضور در کارخانه داروسازی بهستان در شهرک صنعتی کاوه ضمن تشکر از این گروه اظهار داشت: در کشورهایی مانند کشور ما کار کردن با بروکراسی های نفس گیر مانند راه رفتن بر روی تردمیل می ماند؛ تا بخواهیم به نقطه چشمگیری برسیم، زمان زیادی صرف می شود. البته بنده شاهد فعالیت های گروه های داروسازی هستم و همواره از شما حمایت می کنم.
بزرگ ترین اولویتم در “دارو، حذف “رانت” استوی اضافه کرد: روز اولی که به وزارت بهداشت آمدم تمام تجربه خودم را بعنوان یک معلم و کسی که در سازمان برنامه و بودجه فعالیت های زیادی انجام داده، به وزارت بهداشت آوردم. از روز اول بزرگ ترین اولویت من در حوزه دارو حذف “رانت” بود. بنده هیچ گوشه ای از صنعت را در حوزه داروسازی مقصر نشناختم و با شناختی که از بدنه داروسازی کشور داشتم می گویم که هیچ گاه بعد از انقلاب یک فرد غیرداروساز رئیس سازمان غذا و دارو نبوده است و آن اتفاقاتی که افتاده، متوجه سازمان غذا و داروست.
نمکی اضافه کرد: زمانی که من حرف از امضاهای طلایی در این سازمان زدم، گروه هایی به من حمله کردند. من می دانم حمله های صورت گرفته از طرف کسانی بود که در حال استفاده از “رانت” بودند. باید بگویم در سازمان غذا و دارو اتفاقات تلخ کم پیش نیامده است. این اتفاقات از نظام قیمت گذاری، تولید، توزیع و غیره تا سایر موارد پیشرفت داشته است؛ چونکه هیچ ضابطه قدرتمند عدالت محوری در این زمینه فعال نبود.
سامانه تی تک هنوز ناقص استوزیر بهداشت در ادامه با انتقاد از نوع کارکرد سامانه تی تک اظهار داشت: گرچه این سامانه زیرساخت خوبی برای شفافیت بود، اما هیچ گاه به سمت شفافیت حرکت نکرده است. حتی هم اکنون که با شما صحبت می کنم همچنان این سامانه دارای نواقصی هست. بعنوان مثال یک کاربر در سامانه تی تک توانسته بود آمپول تستسترون را بعنوان پودر نارگیل و پودر کاکائو به کشور وارد کند و یا یک خانم دکتر در این سامانه در ۱۹ قسمت مسوول فنی شناخته شده بود بدون اینکه این سامانه خطا دهد.
عده ای از حرف هایم ترسیدند و بلوا کردندوی اضافه کرد: عده ای بعد از حرف های من ترسیدند و بلوا کردند که وزیر با این افراد شراکت دارد؛ در صورتیکه صراحتا اعلام می کنم وزیر بهداشت شما کاسه لیس نیست. بنده اگر می خواستم اقدامات رانت جویانه انجام دهم می توانستم مبادرت به تاسیس کارخانه های گوناگون و رانت جویی های دیگر کنم. خوشحالم که وقتی چوب را برمی داری، عده ای که خطا کرده اند کار دست شان می آید. تا زمانی که مساله “رانت” در حوزه داروسازی کشور برطرف نشود، مشکل باقی خواهد ماند؛ چونکه هیچ سرمایه گذاری جرات نمی کند در کشوری که امکان حفظ سرمایه اش وجود ندارد و پرریسک تلقی می شود، سرمایه گذاری کند. نباید ساز و کار کشور به شکلی باشد که سرمایه سرمایه گذار با تغییر وزیر و کابینه به خطر افتد.
تخلف شود، گذشت نمی کنموی اضافه کرد: در حوزه تخلفات دارویی احتیاج به یک سامانه به روز با زیرساخت های سامانه تی تک داریم. باید واقع بین باشیم. بنده به دکتر شانه ساز نیز گفته ام اگر تخلفی صورت گیرد بنده به هیچ عنوان گذشت نخواهم کرد. حتی اگر در دنیا متوجه تخلف شما نشوند، در آخرت شما باید پاسخگوی من باشید.
سلامت مردم شوخی بردار نیستوزیر بهداشت افزود: در این میدان هر کسی که پاکیزه تر است، باید فعالیت کند. سلامت مردم به هیچ عنوان برای من شوخی بردار نیست. من نه اجازه رانت به واردات دارو و نه اجازه رانت به تولید داخلی می دهم.
تخلفات به قوه قضاییه اعلام شدوی اضافه کرد: بعد از اصلاح سامانه، تصمیم به برخورد با سایر تخلف های صورت گرفته، داشتیم و تمام تخلفات را به قوه قضاییه گزارش کردم. من در ارتباط با بیت المال حتی با فرزند خودم هم شوخی ندارم. البته باید بگویم به هیچ عنوان کینه و حسد را در دل خود راه نمی دهم. روزی پرونده ای از طرف شخصی که مقابل من اقداماتی من انجام داده بود، به وزارتخانه آمد. بنده تاکید کردم به هیچ عنوان نباید با نیت قبلی به این پرونده رسیدگی شود.
وزیر بهداشت در ادامه درباب شروع به کار سامانه های نظارتی در حوزه دارو، اظهار داشت: نمی توانیم سامانه درست راه اندازی کرده و به دست انسان نادرست دهیم. این مساله مانند آن می ماند که چرتکه را از دزد گرفته و کامپیوتر به دست او دهیم. همواره تاکید کرده ام که هوشمندسازی موجب عاری شدن از آلودگی نمی گردد و ما نیاز به انسان سالم داریم. انسانی که توسعه یافته باشد، دروغ نمی گوید، مالیاتش را انکار نمی کند، HIV نمی گیرد و…
اقدام درباره رسیدگی به تخلفات تجهیزات پزشکیوی در ادامه درباب تخلفات صورت گرفته در تجهیزات پزشکی نیز اظهار داشت: در این عرصه نیز تخلفات زیادی صورت می گرفت که تا اختتام ماه جاری اقدامات لازم در این خصوص اجرا خواهد شد.
شخصا تخلفات گزارش شده را پیگیری می کنمنمکی افزود: هرگونه بی عدالتی بوسیله سامانه ۱۹۰ به اطلاع ما می رسد و من شخصا آنرا پیگیری می کنم. اولویت اول ما در سازمان غذا و دارو پیش رفتن به سمت روند تولید دارو است. سال قبل ۲۲ هزار میلیارد تومان هزینه بازار دارویی کشور بود که از این رقم سه درصد به واردات اختصاص می یافت و متاسفانه همین سه درصد حدود ۳۰ درصد از ارزش بازار دارویی کشور را شامل می شد. همین طور ۹۷ درصد هزینه ها نیز مربوط به داروهای داخلی بود که ۷۰ درصد هزینه ریالی در کشور را شامل می شد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که ۱.۲ GDP کشور را صنایع دارویی می سازند، افزود: از نظر پرداخت های بیمه ای هزینه های بالایی شامل داروها می شود. بالای ۵۰ درصد از پرداخت وجه دارو از جیب بیمار است.
وی اضافه کرد: امروزه با وجود شرکت های دانش بنیان دیگر روا نیست تا پول تفاوت برند در دارو را به دارویی اختصاص بدهند که دانش فنی متمایزی نسبت به داخل در آن دیده نمی گردد. صراحتا اعلام می کنم هیچ کمپانی تولید داروی اروپایی وجود ندارد که مواد اولیه را خودش تولید نماید. بیشتر این کمپانی ها مواد اولیه خودرا از کشور چین وارد می کنند.
حمایت تمام قد از تولیدات داخلیوزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با تاکید بر این که تولید کننده داخلی برای تامین مواد اولیه دارویی نباید مظلوم واقع شود، اظهار نمود: نباید داروی متفورمین از خارج از کشور وارد شود و به قیمت گران تر در اختیار بیمار قرار گیرد. بنده همواره حمایت تمام قد خودرا از محصولات داخلی اعلام نموده ام. البته این محصولات باید با قیمت تمام شده معقولی در اختیار مردم قرار گیرد.
وی افزود: صنعت داروسازی کشور با دیرینه قوی خود اساسا به یکی از بهترین های منطقه تبدیل خواهد شد. سفارش من به کارخانه های داروسازی داخلی این است که بیشتر به سمت فَمیلی کمپانی ها بروند؛ چونکه آنها سوگیری خاصی ندارند و بهتر با کشور ما همراهی می کنند.
انقلاب در سازمان انتقال خون؛ بزودیوزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنانش نسبت به سازمان انتقال خون نیز انتقاداتی بیان کرد و اظهار داشت: تا چند ماه آینده شاهد خواهید بود که در سازمان انتقال خون نیز انقلاب خواهد شد. ما در هر قسمتی که بگذاریم مردم در راه پاکیزه کار خودرا انجام بدهند، شاهد اقدامات خوبی خواهیم بود.
نمکی درانتها اظهار نمود: خوشبختانه در این هفته ما موفق به دریافت گواهینامه حذف سرخک از کشور از طرف سازمان بهداشت جهانی شده ایم و این با عنایت به موقعیت مهاجرپذیر کشور ما بسیار سوژه خوشحال کننده ای است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.