زائرین عتبات عالیات مراقب آنفلوانزا باشند

به گزارش یسکافه مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار داشت: آنفلوانزا در کمین زائرین عتبات عالیات است.
حسین معصومی در گفتگو با ایسنا، در ارتباط با جلوگیری از مبتلا شدن به آنفلوانزا در بین زائرین عتبات عالیات، اظهار نمود: زائرین عتبات عالیات برای جلوگیری از مبتلا شدن به آنفلوانزا باید حدود دو هفته پیش از سفر به کربلا خویش را واکسیناسیون کنند.
وی در ارتباط با علایم بیماری آنفلوانزا، اضافه کرد: این بیماری دارای علایم و نشانه هایی مانند گلودرد شدید، سرفه، تب، سردرد، درد عضلانی، خستگی مفرط، ضعف، تعریق و در مواقعی اسهال و استفراغ است.
این مسئول با اشاره به ضرورت رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از مبتلا شدن سایر افراد به آنفلوانزا، خاطرنشان کرد: افرادی که در مسافرت به عتبات عالیات گرفتار آنفلوانزا شده اند باید برای پیشگیری از مبتلا شدن سایر افراد به آنفلوانزا، نکات بهداشتی و مراقبتی همچون فاصله یک متری در تماس با دیگران را رعایت کرده و از حضور در اماکن شلوغ و ارتباط نزدیک با سایر افراد اجتناب کنند.
معصومی با اشاره به ضرورت رعایت نکات بهداشتی زائرین کربلا، افزود: زائرین عتبات عالیات باید نکات بهداشتی مانند شست وشوی مداوم دست ها با آب و صابون، استفاده از دستمال کاغذی برای پوشاندن جلوی دهان و بینی در حین عطسه و سرفه، از دست دادن، بوسیدن و در آغوش کشیدن افراد و هم از مالیدن دست های آلوده به چشم، دهان و بینی جلوگیری شود.
وی در ارتباط با سایر بیماری هایی که در کمین زائرین عتبات عالیات است، اظهار نمود: بیماری های اسهالی مانند وبا و مسمومیت های غذایی، بیماری های منتقله از آب و مواد غذایی و بیماری های تنفسی مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی بیشتر در کمین زائرین عتبات عالیات است. این افراد برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری ها باید از خوردن غذاهای سرد، شربت های خنک، مصرف آب رودخانه و آب های نگه داری شده در مخازن اجتناب کنند.
این مسئول در ارتباط با زائرانی که گرفتار بیماری های قلبی و عروقی و… هستند، اضافه کرد: زائرانی که به بیماری های قلبی و عروقی، فشارخون، دیابت و مشکلات تنفسی همچون آسم هستند پیش از سفر به پزشک مربوطه خود مراجعه نموده و داروهایی را که مصرف می کنند همراه خود داشته باشند و در طول مسیر استراحت کافی داشته باشند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ارتباط با مصرف نکردن مواد غذایی، خاطرنشان کرد: زائرین باید سبزیجات، میوه های پوست کنده و غذاهای تهیه شده گرم را مصرف کرده و از مصرف غذاهای مانده، کنسروی بدون علایم استاندارد و پروانه ساخت و… اجتناب کنند.
وی در ارتباط با مصرف غذاهای کنسروی، تصریح کرد: باید از سالم بودن غذاهای کنسروی و از مشخصات درج شده روی محصول اطمینان حاصل کرده و این غذاها باید پیش از باز کردن به مدت ۳۰ دقیقه در آب جوشانده و زائرین باید از خرید غذاهای کنسروی از دست فروشان اجتناب کنند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.