وزیر بهداشت: شاهد نشاط کافی در دانشگاه نیستیم

به گزارش یسکافه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: امروزه شاهد نشاط کافی در دانشگاه ها نیستیم. باید تا دیر نشده از یاس، ناامیدی و دلمردگی بیشتر سرمایه های هر جامعه مانند دانشجویان و اساتید جلوگیری نماییم.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که با حضور بعضی از اعضای کمیسیون بهداشت، شورای عالی نظام پزشکی، مدیریت نظام پزشکی، بعضی از نمایندگان مجلس، روسای پیشین و اساتید پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همین طور کارکنان و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، ضمن تقدیر از خدمات دکتر آقاجانی اظهار نمود: بنده در سال های فعالیت در سازمان برنامه و بودجه تا پیگیری دکتر آقاجانی توانستیم نسبت به اصلاح ساختار بودجه این دانشگاه که به خاطر فقر منابع گرفتار سوء تغذیه مزمن شده بود اقدام نماییم. همین طور گرفتن سایت جدید دانشگاه در منطقه نوبنیاد اقدام دیگری بود که طی آن بهترین سایت برای توسعه دانشگاه و از ماندگارترین سرمایه ها برای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برقرار شد.
وی با اشاره به اصلاحات در نظام آموزشی و پژوهشی بعنوان اقدام دیگر صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: بنده نیز بعنوان وزیر بهداشت تلاش می کنم بدون توجه به نگاه های سیاسی، همچون سایر سرمایه های کشور از حضور دکتر آقاجانی استفاده کنم.
دکتر نمکی ضمن آرزوی صبر و استقامت و توفیق برای دکتر زالی سرپرست جدید دانشگاه اظهار داشت: اطمینان دارم ایشان با نگاه برنامه محور و محاسبات دقیق در آینده این مجموعه نقش موثری خواهند داشت.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بنده با پای خودم به وزارت بهداشت نیامدم اظهار داشت: به خاطر عشق به وطن هر جا که فکر کردم حضورم به عزت و عمر نظام می افزاید وارد عمل شده ام و با این آمدن تلاشی در جهت حذف افراد و یا آوردن تیم جدید نکرده ام. چونکه نه تیم، نه لشگر و نه سربازی دارم و نه اهل باند بازی هستم و شاکرم که همواره خداوند بیشتر از شأنم به بنده عطا کرده است. بدین سبب با این نگاه آمده ام تا از ظرفیت های موجود بهره برده و نخستین وزیر قبل و پس از انقلاب هستم که حداقل تغییر را در معاونت های وزارت بهداشت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی را داشته ام.
دکتر نمکی با اشاره به اینکه امسال از سخت ترین سال های پس از انقلاب است اظهار داشت: امسال به خاطر جنگ بی رحمانه اقتصادی سال سختی را تجربه خواهیم کرد.
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در دانشگاه های علوم پزشکی کشور اظهار داشت: امسال با گرفتاری در سیلاب سخت آغاز شد و دانشگاه های علوم پزشکی توانستند این شرایط سخت را بدون یک مورد اپیدمی در کل کشور مدیریت کنند.
وزیر بهداشت با اشاره به موفقیت بسیج ملی کنترل فشار خون اظهار داشت: در این کمپین جمعیتی بیشتر از رقم پیش بینی شده تحت پوشش قرار گرفت. همین طور بهداشت و درمان کشور در زمینه اربعین نیز با افتخار بیرون آمد.
دکتر نمکی افزود: تمام این خدمات در زمانی است که جامعه بهداشت و درمان کشور مورد بی مهری قرار گرفته و مظلوم ترین جمعیت کشور جامعه درگیر حوزه سلامت است.
وی با اشاره به اینکه جامعه بهداشت و درمان بااینکه در هیچ سانحه ترافیکی و خشونت های خیابانی دخیل نیست ولی بدون چشم داشت و بدون هیچ گونه سوالی خدمت می کند، اظهار داشت: این در حالیست که با لحظه ای درنگ همه دوربین ها به روی ماست که شاید کم کاری می نماییم.
وی با اشاره به اینکه هیچ یک از همکاران ما گرفتار سیاست زدگی نیستند، اظهار داشت: با این وجود متاسفانه بی مهری کم نمی بینیم. همکارانی داریم که ویزیت نمی گیرند و در همین جمع چهره هایی را می بینم که مبلغی نزد منشی گذاشته اند تا برای مریض بی بضاعت دارو و وسیله حمل و نقل بگیرند. ولی کدام دوربین این افراد و این اقدامات را نشان میدهد. چرا فقط روی سوژه کارتخوان زوم کرده اید. چرا دوربین خودرا به سمت مشاغلی که قانونمند نبوده و حتی مالیات نمی پردازند نمی برید. جامعه پزشکی و بهداشتی کشور و این سرمایه اجتماعی را باید دریابیم. چرا آنقدر آنها را مورد هجمه قرار می دهید.
وی افزود: بیشتر نیروهای بهداشتی و درمانی ما بیشتر از یک سال است که کارانه خودرا دریافت نکرده اند ولی هیچ وقت در ارائه خدمت کوتاهی نمی کنند. بنده ضمن دست بوسی بزرگان حوزه سلامت از ارگان ها و رسانه ها می خواهم قدری با ما مهربان تر باشند. چونکه مستحق این همه جفا نیستیم.
وزیر بهداشت ضمن آرزوی توفیق برای دکتر زالی خطاب به ایشان سفارش کرد: با عشق و محبت و مهربانی مدیریت کنید. چونکه بزرگترین سرمایه هر مجموعه نیروهای انسانی آن است. سفارش بعدی این است که محیط دانشگاه را از یاس و دلمردگی به سمت شادی و نشاط سوق دهید. چونکه امروزه شاهد نشاط کافی در دانشگاه ها نیستیم. باید تا دیر نشده از یاس، ناامیدی و دلمردگی بیشتر سرمایه های هر جامعه مانند دانشجویان و اساتید جلوگیری نماییم.
دکتر نمکی در قسمتی از سخنان خود ضمن اشاره به سخن یکی از بزرگان دانشگاه در ارتباط با نواختن آلت موسیقی تار اظهار نمود: استاد، دانشگاه و دانشجو را باید نواخت نه اینکه با آنها بی مهری کرد.
وزیر بهداشت از دکتر زالی سرپرست جدید دانشگاه خواست که با تحولات وزارت بهداشت هم نوایی کند و در این رابطه بر موضوعاتی همچون تقدم پیشگیری بر درمان، تقدم درمان سرپایی بر بستری، جامعه محوری در آموزش پزشکی اشاره نمود و اظهار داشت: تنها راه برون رفت از شرایط فعلی توجه به این مسائل است.
دکتر نمکی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم بازبینی استانداردهای حوزه بهداشت و درمان همچون نسبت تخت به بیمار، نسبت دارو به بیمار و… اظهار نمود: این استانداردها در همه مناطق و استان های کشور به صورت یکسان پاسخگو نیست. بعنوان مثال نمی توان استاندارد سیستان و بلوچستان را با البرز مقایسه کرد. بنا بر این کلیه استانداردها باید برای اصلاح امور بازبینی شوند.
وزیر بهداشت در خاتمه ضمن تاکید بر مدیریت صحیح در توزیع نیروهای تخصصی و فوق تخصصی و حذف پیچیدگی های بروکراتیک برای پاسخ دهی مطلوب تر به درد بیماران خطاب به دکتر زالی اشاره کرد: به معیشت مجموعه تحت مدیریت خود با طراحی یک مدل ویژه رسیدگی نماییم.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.