الگوبرداری این دفعه از لمینت دندان سلبریتی ها!

یسکافه: ضرورت بازگشت هر شش ماه یک دفعه به دندانپزشک برای معاینات دوره ای دندان ها، اهمیت مصرف همزمان مسواک و نخ دندان و البته توجه افراطی برخی ها به زیبایی ظاهری دندان ها با الگوبرداری از برخی سلبریتی ها و مشکلات احتمالی که این اقدامات می تواند به دنبال داشته باشد؛ همچون محورهای گفتگوی تفصیلی ایسنا با رئیس کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی است.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی از سال ۱۳۶۲ تا کنون در حال فعالیت است و دارای کادری مجرب و حرفه ای متشکل از دندانپزشکان باسابقه و اغلب هیئت علمی دانشگاه ها تهران است. در شرایطی که درمان های دندانی شامل عصب کشی، ترمیم، ایمپلنت، ارتودنسی و… در خیلی از مراکز پر هزینه است، کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی با ارائه خدمات با قیمت هایی مناسب و همین طور پذیرفتن خیلی از بیمه های تکمیلی برای بیماران این امکان را فراهم نموده که با هزینه هایی مناسب تر به درمان دندان های خود بپردازند.
خانم دکتر کریمی – رئیس کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی ضمن تشریح خدمات ارائه شده به بیماران در این مرکز، به نکاتی در مورد بهداشت دهان و دندان و همین طور سوق یافتن خیلی از مردم به سمت توجه به زیبایی های ظاهری دندان ها نیز اشاره و تاکید می کند: «توجه به زیبایی ظاهری دندان ها هم اکنون در جامعه افراطی شده و به نظر می رسد گاهی بیمار به این نوع از درمان نیازی ندارد؛ اما به علت موجی که در جامعه به وجود آمده متأسفانه افراد بسیار به این سمت می روند و حتی ممکنست که چند دندان پوسیده داشته باشند و بجای اینکه این دندان ها را ترمیم کنند، ترجیح می دهند ظاهر دندان ها زیبا باشد…»
خانم دکتر کریمی در گفت و گو با ایسنا درباره خدمات ارائه شده از طرف کلینیک دندانپزشکی جهاددانشگاهی و همین طور مراجعات به این مرکز می گوید: کلینیک جهاد دانشگاهی از سال ۱۳۶۲ تأسیس شده و هم اکنون به بیماران کلیه خدمات تخصصی همچون خدمات جراحی فک و صورت، ایمپلنت، اطفال، ترمیم زیبایی، پروتز و ارتودنسی را ارائه می دهد. این مرکز در همه رشته ها از متخصصان مجرب و با تجربه برخوردار است؛ بعضی از این متخصصان عضو هیأت علمی هستند پس کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی تمام خدمات درمانی مربوط به دهان و دندان را زیر نظر متخصصان مجرب ارائه می دهد. گاهی بعضی از درمان ها به اتاق عمل نیاز دارد مانند بعضی از جراحی های فک و صورت که بیمار باید در بیمارستان و اتاق عمل مجهز تحت درمان قرار گیرد، پس تنها این دست از بیماران را به بیمارستان های مربوطه معرفی می نماییم. همین طور به صورت میانگین ماهانه بیشتر از هزار بیمار به این کلینیک بازگشت می کنند و انواع خدمات تخصصی به آنان ارائه می شود. هرچند از همه اقشار بازگشت کننده داریم اما بیشتر از نیمی از بیماران ما از مجموعه جهادهای مختلف و زیرمجموعه آنها هستند.

بیمه های تکمیلی طرف قرارداد با کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی
او همینطور درباره ارائه خدمات بیمه ای در کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی می گوید: با بیشتر بیمه های تکمیلی و یکسری از بانک ها و مراکز جهاد قرارداد داریم. بیمه های تکمیلی همچون پارسیان، آسیا، البرز، دانا، رازی، ملت، معلم، سامان، سینا، ایران، بانک تجارت، دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه تهران، تمام مراکز جهاددانشگاهی، هدایت میزان، انجمن ام اس ایران را شامل می شود.
کریمی در پاسخ به سوال ایسنا درباره هزینه های بالای درمان های دندانپزشکی و عدم بازگشت برخی بیماران به این علت، می گوید: دندانپزشکی وابسته به مواد است و متأسفانه در یک تا دو سال اخیر به علت تغییرات نرخ ارز و همین طور تحریم ها، قیمت این مواد بسیار افزایش یافته است. بیشتر مواد مورد استفاده در داندانپزشکی مطابق با مواد روز دنیاست که باید با دلار تهیه شود، پس نوسان قیمت دلار و تحریم های اقتصادی، بر هزینه های خیلی از بخش ها همچون مواد دندانپزشکی تأثیر منفی گذاشته است و در نتیجه نسبت به سال های گذشته قیمت بعضی از مواد چهار تا پنج برابر شده و مراکز دندانپزشکی مجبور شدند تا حدودی تعرفه ها را بالا برند تا خدمات دندانپزشکی از نظر اقتصادی برای آنان به صرفه باشد.
وی ادامه می دهد: برای ما که در کلینیک جهاد دانشگاهی مشغول هستیم نیز افزایش بسیار قیمت مواد مورد نیاز کاملاً ملموس است. بعضی از موارد با قیمت دولتی تهیه می شوند، اما گاهی هم مجبور هستیم بعضی از مواد را با نرخ آزاد تهیه نماییم که این مسایل تأثیر بسیاری بر قیمت ها داشته است. البته لازم است اشاره کنم که کلینیک جهاد دانشگاهی چون یک مرکز دولتی است، تعرفه ها و قیمت ها کاملاً کنترل شده هستند. از طرف دیگر چون اکثریت بازگشت کنندگان به این مرکز قشر متوسط جامعه هستند، هزینه ها نسبت به خیلی از مراکز بسیار مناسب و معقول هستند تا بتوانیم به افراد بسیاری خدمات ارائه دهیم.

کریمی همین طور درباره نرخ های متفاوت خدمات دندانپزشکی از طرف مطب ها به ایسنا می گوید: قیمت ها در مراکز و مطب های خصوصی ممکنست توسط کادر پزشکی مربوطه تعیین شود. اما در مراکز دولتی و نیمه دولتی این چنین نیست و قیمت ها کنترل شده است. بعنوان مثال علاوه بر اینکه قیمت ها در کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی کنترل شده است، این مرکز با بیمه های تکمیلی نیز قرارداد دارد و بیمه های تکمیلی تعرفه هایی ارائه می دهند و ما هم تعرفه خودرا برمبنای بیمه های تکمیلی معین می نماییم و حتی بعضی از مواقع قیمت ها در این کلینیک از بیمه های تکمیلی کمتر است.
وی می افزاید: البته طیف قیمت مواد داندانپزشکی نیز متفاوت است؛ بعنوان مثال از مواد متوسط تا موادی که در موارد تخصصی استفاده می شود، قیمت ها متفاوت می باشد و می تواند در هزینه ها و تعرفه کاری که دندانپزشک انجام می دهد، تأثیرگذار باشد. می توانم این اطمینان را بدهم که در کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی بسیار روی این موارد دقت داریم و همیشه کوشیدیم تعرفه ها بر طبق بیمه های تکمیلی و دولتی باشد تا بیمار هزینه های شخصی کمتری را متقبل شود.
کریمی درباره چگونگی کنترل قیمت ها و نظارت ها در کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی می گوید: هیأت مدیره ای در کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی تشکیل شده که در جلسات گوناگون درباره مسایل مربوط به کلینیک به بحث و بررسی می پردازند و قیمت ها توسط این هیأت مدیره کنترل و بر طبق عرف و بر طبق بیمه های تکمیلی مشخص و اعلام می شود. از طرف دیگر تلاش شده در این کلینیک همه خدمات تخصصی به بیماران ارائه شود؛ چونکه همچون خاصیت های جهاد است که تمام خدمات تخصصی با کیفیت بالا ارائه شود، ولی اهتمام می نماییم که قیمت ها به صورتی باشد که قشر متوسط هم بتوانند از این خدمات استفاده کنند.
وی درباره تفاوت قیمت در ایمپلنت ها نیز به ایسنا می گوید: تا حدودی تفاوت قیمت ها به علت برندهای ایمپلنت است؛ چونکه ایمپلنت ها محصول کشورهای مختلف هستند. همچون ایمپلنت ها که با قیمت بسیار پایین نسبت به سایر ایمپلنت ها در بازار موجود است، کره ای، سوئیسی و آمریکایی هستند. به هر حال سفارش می کنم که برای ایمپلنت به مراکز درمانی مطمئن بازگشت شود و افراد توضیحی از دندانپزشک بخواهند در مورد اینکه ایمپلنت محصول چه کشوری است.
رئیس کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی همین طور می گوید: سایت کلینیک جهاد علوم پزشکی تهران فعال است و به مناسبت های خاصی تخفیف های ویژه ای به مراجعین ارائه می دهیم که در سایت اعلام می نماییم. افراد مختلف می توانند به سایت مربوطه بازگشت کنند و علاوه بر مطالعه و مشاهده مقالات و مطالب متفاوت در مورد بهداشت دهان و دندان و سلامت بیماران، از تخفیف هایی که اعلام می شود اطلاع یافته و از آن استفاده کنند.

افراط در درمان های زیبایی دندانپزشکی
وی درباره تب درمان های زیبایی دندانپزشکی نیز به ایسنا می گوید: از یک منظر خوب است که مردم بخواهند به سلامتی، ظاهر و زیبایی دندان ها اهمیت دهند، ولی متأسفانه گاهی توجه به زیبایی مسیر بسیار بی رویه ای را به خود اختصاص می دهد. در مورد توجه به زیبایی ظاهری دندان ها نیز هم اکنون در جامعه افراط به وجود آمده که به نظر می رسد گاهی بیمار به این نوع از درمان نیازی ندارد، ولی به علت موجی که در جامعه به وجود آمده متأسفانه بیماران بسیار به این سمت می روند و حتی ممکنست که چند دندان پوسیده داشته باشند و بجای اینکه این دندان ها را ترمیم کنند، ترجیح می دهند ظاهر دندان ها زیبا باشد که این رویه ممکنست در بعضی از موارد لطمه زا باشد؛ همچون حساسیت ها و مشکلاتی که بعدها ممکنست برای دندان های افراد ایجاد شود؛ پس توجه افراطی به درمان زیبایی را سفارش نمی کنم.
وی در پاسخ به این پرسش که سلبریتی ها در میزان توجه و گرایش مردم به زیبایی دندان بوسیله مختلف چقدر تأثیرگذار بوده اند، می افزاید: سلبریتی ها در سوق و جذب بسیاری به درمان های زیبایی دندان موثر بودند. خیلی از بازگشت کنندگان تصاویر سلبریتی ها را با خود می آورند و درخواست دارند که دندان هایی شبیه به آنان داشته باشند. بعنوان یک دندانپزشک این رویکردها را سفارش نمی کنم و معتقدم که باید سلامت دندان ها برای افراد و پزشکی بسیار مهم تر از زیبایی دندان ها باشد. به شخصه بسیار اهتمام می کنم که برای بیماران توضیح دهم تا بلکه به این سمت و سو نروند؛ چونکه برای ما بیشتر سلامت دهان و دندان مهمست تا ظاهر زیبا و حتی گاهی این اقدامات به سلامتی دندان لطمه می رساند.
کریمی در پاسخ به این پرسش که آیا توجه به زیبایی دندان بر بهداشت دهان و دندان سایه انداخته است، می گوید: بله متأسفانه در خیلی از موارد این چنین است.
او همینطور درباره چگونگی ارائه خدمات زیبایی دندان ها در کلینیک جهاد دانشگاهی می گوید: خدمات زیبایی دندان مشتری خاص خودرا دارد؛ در این مرکز متخصص ترمیم زیبایی داریم و اگر بیماران بسیار مشتاق باشند این خدمات توسط متخصص با موادی بسیار عالی انجام می شود و مطمئناً اطلاعات قبلی توسط متخصص به بیمار داده می شود و اگر باز تمایل به انجام داشته باشند، خدمات زیبایی ارائه می شود. همین طور بیشتر خدمات زیبایی لمینت و بلچینگ و ونیر مورد توجه بازگشت کنندگان است.

توصیه به مصرف سبزیجات و میوه جات
رئیس کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی همین طور درباره میزان سالم بودن دندان ایرانیان در مقایسه با سایر کشورها و ارتباط نوع تغذیه با سلامت دندان ها، می افزاید: به نظر نمی آید که وضعیت دندان ایرانیان نسبت به مردم سایر کشورها در وضعیت نامناسبی تری باشد؛ ولی ما بیشتر سفارش به رعایت بهداشت می نماییم و همیشه گفتیم و می گوییم که روش و دقت در مسواک زدن از برند مسواک و خمیردندان مهم تر است. هر بار که بیماران به ما بازگشت می کنند روش های پیشگیرانه را سفارش می نماییم که بهترین آن همان رعایت بهداشت و خوب مسواک زدن و مراقبت های دوره ای است. مراقبت های دوره ای بدین معنا که هر شش ماه یک دفعه یا حداقل سالی یک دفعه به دندانپزشک بازگشت شود که اگر دندان ها پوسیده هست زودتر به آنها رسیدگی شود. رژیم های غذایی هم بسیار تأثیرگذار هستند. البته مواد غذایی بسیار ترش و بسیار شیرین می توانند بر روی پوسیدگی های زود هنگام دندان تأثیر بگذارند. پس از آن که بیمار به ما رجوع کرد اگر ببینیم بیمار بسیار با این موارد درگیر است، او را در مورد رژیم غذایی راهنمایی می نماییم و بیشتر مصرف مواد غذایی پر ویتامین مانند سبزیجات و میوه را به همه اقشار مردم سفارش می نماییم.

نخ دندان واجب تر از مسواک
این دندانپزشک درباره چگونگی محافظت از سلامت دندان ها می گوید: به منظور بهداشت دندان حتما باید از مسواک و نخ دندان استفاده گردد. خیلی از افراد گمان می کنند که تنها مسواک زدن کافی است، اما به آنها سفارش می نماییم حتی در خیلی از مواقع نخ دندان از مسواک واجب تر است؛ یعنی باید حتما مسواک و نخ دندان همزمان مورد استفاده قرار گیرد؛ چون مطمئناً فضای بین دندان تنها با مسواک تمیز نمی گردد و باید از نخ دندان استفاده گردد. دهان شویه نیز بیشتر برای درمان های تکمیلی است، اگر فردی بیماری لثه ای داشته باشد یا پوسیدگی های پیشرفته داشته باشد استفاده از دهان شویه را به آنان سفارش می نماییم.
وی درباره تاثیر مخرب سیگار، نوشیدنی های شیرین و گازدار و… بر سلامت دهان و دندان می افزاید: هرکدام از این موارد به نوبه خود می توانند سلامتی دندان را به خطر اندازند و بر پوسیدگی دندان تأثیر دارند.
کریمی همین طور درباره علل ابتلای زودهنگام کودکان به پوسیدگی های دندانی می گوید: این مورد از تنبلی کودکان در رعایت بهداشت و مسواک زدن نشأت می گیرد. اما بیشتر از تنبلی در رعایت بهداشت، ناشی از نوع رژیم غذایی کودکان است. در زمانی که ما کودک بودیم بیشتر تنقلات میوه، آجیل و مواد سالم بودند، ولی امروز کودکان بیشتر به سمت شیرینی، شکلات و انواع چیپس رفته اند. نوشابه های گازدار بسیاری وجود دارد که علاوه بر ضررهای دیگر همچون عدم جذب کلسیم در کودکان، به خاطر حالت اسیدی بودن بسیار برای دندان ها لطمه زاست و متأسفانه کودکان امروز به سمت استفاده از این نوع مواد سوق پیدا کردند؛ این دو مساله بر پوسیدگی سریع تر دندان ها بسیار تأثیرگذارند.
وی درباره آموزش های ارائه شده در کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی در زمینه رعایت بهداشت دهان و دندان و چگونگی مراقبت از دندان ترمیم شده، می گوید: اگر بیمار کودک باشد به والدین توضیحات و آموزش هایی داده می شود. بیمارانی هم که برای نخستین بار به کلینیک بازگشت می کنند، بررسی می شوند و اگر نیاز به جرم گیری دندان ها بود، حتما همزمان با خدمات درمانی، جرم گیری نیز انجام می شود. خیلی از مردم مسواک می زنند، ولی چون اصول درست مسواک زدن را نمی دانند یا از نخ دندان استفاده نمی کنند، خیلی از دندان های آنان گرفتار پوسیدگی می شود. به همه این دلیلهای اهتمام می نماییم که در جلسات ابتدایی به آنها سفارش های بهداشتی داشته باشیم و روش درست مسواک زدن را آموزش دهیم و حتی اگر دهان شویه نیاز داشته باشند، تجویز کنیم؛ چون همواره معتقدیم پیشگیری بهتر از درمان است و باید اهتمام نماییم از دندان های سالم نگهداری نماییم و از دندان هایی که درمان شدند به خوبی مراقبت نماییم.
رئیس کلینیک دندانپزشکی جهاددانشگاهی درباره بیشترین بیماری های دهان و دندان می گوید: بیشترین ابتلا، پوسیدگی دندان هاست. برخی هم گرفتار بیماری های لثه هستند که آنها هم باید حتما در بازگشت های اولیه به پزشک تشخیص داده شوند تا با جرم گیری، دهان شویه و مراقبت های بعدی درمان شوند. به بعضی از پوسیدگی های دندان اگر رسیدگی نشود، ترمیم، عصب کشی و روکش لزوم می یابد. از طرف دیگر بیماری لثه اگر کنترل نشود می تواند پیشرفت کند و موجب بیماری های پیشرفته لثه شود و روی سلامت دهان و دندان تأثیر می گذارد.

دندانپزشکی ترکیبی از علم و هنر
او همینطور می افزاید: معتقدم که دندانپزشکی ترکیبی از علم و هنر است؛ فرد از یک سو علم دندانپزشکی را یاد می گیرد و از طرف دیگر در هنگام ارائه خدمت، با دستان خود هنر می آفریند؛ مطمئناً این دو در کنار هم می توانند دندانپزشکی را تکمیل کنند.
وی درباره اخلاق پزشکی در دندانپزشکی نیز می گوید: به هر حال دندانپزشک پزشکی است که با سلامت بیمار در ارتباط است؛ سفارش های بهداشتی و پیشگیرانه که به بیمار ارائه می دهد و همین طور راهنمایی و برخورد خوب با بیماران، بسیار مهم و تأثیرگذار است و موجب جذب افراد می شود. برخورد مناسب پزشک با بیمار سبب می شود که بیمار به سفارش های پزشک عمل کند و این امر در درمان های بعدی راهگشا و موثر خواهد بود.

توصیه ای به دندانپزشکان جوان
کریمی همین طور در سفارش به علاقه مندان و دانشجویان دندانپزشکی می گوید: سفارش ام به فارغ التحصیلان و دندانپزشکان جوان این است که در وهله اول سلامتی بیمار را مهم بدانند. بیشتر اهتمام کنند به درمان های پیشگیرانه اهمیت دهند؛ چونکه خیلی از مردم ما متأسفانه اطلاعات کمی دارند و اگر در ارتباط با خدمات دندانپزشکی سوالی دارند اهتمام کنند تا جایی که می توانند راهنمایی کنند و به درمان ها و سفارش های پیشگیرانه اهمیت ویژه دهند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.