۴ سفارش برای حفظ سلامت روان در محیط کار

یسکافه: هیچ مکانی نمی تواند نسبت به محل کار، جایی که افراد هر روز زمان زیادی را در آن می گذرانند، تأثیر زیادی بر سلامت روان بگذارد.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، متخصصان و روانشناسان راهکارهای زیادی برای مدیریت سلامت روان در محیط کار سفارش کرده اند که رعایت آنها برای تمامی شاغلانی که به سلامت روان خود اهمیت می دهند، لازم است.

در ادامه چهار سفارش به نقل از سایت خبری “فری ملیژیاتودی” برای حفظ سلامت روان در محیط کار آورده شده است:

۱) به استراحت های صحیح فیزیکی توجه کنید

بسیاری از افراد در زمان های فراغت خود در محیط کار به جست وجو در تلفن های همراه خود، نشستن و بستن چشم های خود پشت میز کار یا قدم زدن میان صندلی ها اکتفا می کنند اما بهتر است بدانید این نوع از استراحت نه تنها برای سلامت جسمی بلکه برای سلامت روانی شما نیز مفید نخواهد بود.

زندگی اداری به قدر کافی ایستا و بی حرکت هست و شما برای حفظ سلامت خود نباید از ورزش کردن و داشتن فعالیت فیزیکی هنگام کار غافل شوید.

ورزش به انتقال خون سرشار از اکسیژن به مغز شما و داشتن خواب بهتر در شب کمک می نماید و شما را در معرض هوای تازه و فضای بیرون از خانه و محیط کار قرار می دهد که همه این موارد در نهایت برای خلق و خو و وضعیت کلی سلامت روانی شما مفیدست.

۲) با دیگران مهربان باشید

مهربانی با دیگران به دو دلیل سفارش می شود. اول آن که همه افراد در زندگی خود گرفتار مشکلاتی هستند که دیگران از آنها بی خبرند و رفتارهای محبت آمیز دیگران می تواند در راه حل مشکلات آنها بسیار یاری رسان باشد. این امر منجر به قدردانی افراد از شما می شود. دوم آن که این کار برای ذهن خود شما نیز مفید می باشد، مهربان بودن با دیگران و جست وجوی راه هایی برای پشتیبانی از اطرافیان در حقیقت موجب افزایش شادی شما می شود.

به باور روانشناسان نشان دادن کمی محبت و عطوفت به دیگران و استفاده از جملات مثبت و محبت آمیز تاثیری شگرف در روحیه خود افراد دارد و در صورتیکه این رویه برای مدتی طولانی حفظ شود، تاثیرات آن بسیار چشم گیر خواهد بود.

۳) مرز بین زندگی و شغل خودرا مشخص کنید

یکی از مشکلاتی که افراد فریلنسر با آن دست و پنجه نرم می کنند این است که اجازه ندهند تا کارشان وارد زندگی خصوصی آنها شود. این امر ممکنست برای افراد با کارهای اداری نیز ایجاد شود.

مرزبندی های خودرا میان زندگی شخصی و کاری خود مشخص کنید و در زمان بندی کار و استراحت خود قاطع باشید. اگر محیط کار شما و مسائل کاری در تمام زمان های شبانه روز به اولویت تبدیل گردد و تمام جنبه های زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد، احتمال مبتلاشدن به افسردگی در شما افزایش خواهد یافت. در صورتیکه اگر شما در تعیین مرزبندی ها سختگیر باشید، موجب افزایش بهره وری شما می شود و به شما امکان می دهد آرامشجسمی و روحی بسیار مؤثرتری داشته باشید.

توجه داشته باشید که در زمان کار باید تمام تمرکز خودرا روی مسائل کاری و در زمان استراحت تمام ذهن خودرا معطوف به مسائل شخصی خود سازید تا در هر دو جنبه زندگی خود به فردی موفق تبدیل شوید.

۴) افکار خودرا به اشتراک بگذارید

فضای ایده آل برای محیط کار باید به شکلی باشد که به حریم خصوصی افراد احترام گذاشته شود اما در صورت ضرورت باید فضای بیان احساسات و به اشتراک گذاشتن افکار نیز فراهم باشد.

محیط های کاری مدرن به تدریج آموخته اند که نگه داشتن احساسات یا احساس افسردگی و اضطراب نه تنها برای سلامتی مضر است بلکه برای محیط کاری نیز لطمه زا است.

یکی از سفارش های روانشناسان به کارفرمایان این است که فضاهایی را در اختیار کارمندان خود بگذارند تا افراد بتوانند مشکلات خودرا با دیگر افراد در بین بگذارند و از آنها کمک بگیرند. به اشتراک گذاشتن این مشکلات می تواند تأثیر بسیار بزرگی در احساس شما نسبت به همکارانتان داشته باشد، هر چقدر هم که احساس کنید این کار ناخوشایند یا دشوار خواهد بود، تاثیرات مثبت آن بر سلامت روانی شما قابل چشم پوشی نیست.

کارفرمایان نیز باید بدانند که کوشش برای پرورش جو مثبت در محیط های کاری بسیار مهمست و در صورتیکه کارمندان از وضعیت سلامت روان مطلوب تری برخوردار باشند، بازده کاری بالاتری خواهند داشت.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.