ذات الریه هر ۳۹ ثانیه جان یک کودک را در جهان می گیرد

یسکافه: آژانس های بهداشت جهانی در گزارشی اعلام کردند: هر ۳۹ ثانیه یک کودک بر اثر مبتلا شدن به بیماری ذات الریه جان خویش را از دست می دهد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، بررسی های اخیر به مناسبت “روز جهانی ذات الریه” نشان می دهد: سال قبل بیشتر از ۸۰۰ هزار نوزاد و کودک بر اثر مبتلا شدن به ذات الریه جان خویش را از دست دادند و این درحالیست که بیماری ذات الریه قابل درمان و عموما قابل پیشگیری است.
صندوق کودکان ملل متحد (UNICEF)، موسسه بین المللی Save The Children و چهار سازمان دیگر در گزارشی مشترک، ذات الریه را بیماری “همه گیر فراموش شده” توصیف کرده و از دولت ها درخواست نمودند تا سرمایه گذاری ها را در حوزه واکسیناسیون برای جلوگیری از این بیماری، خدمات سلامت و هم تولید دارو بالا برند.
در این بررسی آمده است: با وجود اینکه بیماری ذات الریه قابل پیشگیری و درمان پذیر است و به آسانی تشخیص داده می شود یکی از اصلی ترین عوامل مرگ و میر در بین کودکان است.
ذات الریه بیماری ریوی است که باکتری، ویروس یا قارچ عامل آن است. مبتلایان به این بیماری گرفتار مشکلات تنفسی شده و ریه های آنان مملوء از عفونت و ترشح می شود. این بیماری با واکسن قابل پیشگیری است و با مصرف داروهای آنتی بیوتیک درمان پذیر است. همینطور در موارد جدی اکسیژن درمانی سفارش می شود که در کشورهای فقیر دسترسی به آن محدود است.
نیجریه، هند، پاکستان، کنگو و اتیوپی نیمی از آمار کودکان قربانی این بیماری را به خود اختصاص داده اند. بیشتر این کودکان قبل از دو سالگی جان خویش را از دست داده اند.
«کوین واتکینز» مدیر اجرایی موسسه Save the Children اظهار داشت: میلیون ها کودک به علت عدم دسترسی به واکسن، داروهای آنتی بیوتیک و اکسیژن درمانی بر اثر این بیماری جان خویش را از دست می دهند. ذات الریه بیماری فراموش شده جهانی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، در این گزارش آمده است ذات الریه عامل مرگ ۱۵ درصد از کودکان زیر پنج سال است اما تنها سه درصد از بودجه اختصاص یافته به بیماری های عفونی، صرف تحقیق در مورد این بیماری می شود.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.